Senaste nytt

Varning SAS behandlar Z businessbiljetter med Lufthansa & Swiss som ekonomiklass

Jag är förvånad att inte hitta fler inlägg eller kommentarer online om detta mycket irriterande nya hos SAS från 2013 som drabbar alla business Z class biljetter där man istället för sedvanliga +20000 poäng för tor interkontinentala flygningar får ynka 9000 poäng dvs. motsvarande ekonomi trots att man både betalt och åkt i business! Är det fler som drabbats? Detta har drabbat oss vid 4 tillfällen i år första tillfället åkte vi business Z tor till New York med Lufthansa där biljetten med Lufthansa kostade 4000kr mer (totalt 24000kr/person) än motsvarande Z businessklass med SAS och detta var första gången vi upptäckte detta. Då hade vi redan bokat businessbiljetter till LA med Lufthansa i business Z+P och insåg katastrofen vi skulle igen drabbas av detta och mycket riktigt blev det enbart 9000 poäng för businessflyg till LA en destination SAS inte ens flyger till! Det drar ut till uppnådd guldstatus men ännu värre det minskar ju radikalt intjänade poäng på ett väldigt orättvist sätt!

Vid kontakt med SAS får man väldigt dåliga svar i linje med "ja men man får ju å andra sidan mer poäng om man väljer att flyga med SAS" känns ju klyftigt när SAS inte ens flyger till LA och vad har det med saken att göra! Rätt ska vara rätt och det här är inte ens sunt förnuft och om man tror att man får oss businessresenärer att välja SAS mer så är man verkligen fel ute då väljer man ju miles&more istället för faktum kvarstår SAS har ett mycket begränsat nät, väldigt få bonusbiljetter i business släpps interkontinentalt + man kan inte ens boka partner bonusbiljetter själv online rena stenåldern! Lufthansa har ju mycket bonusbiljetter löpande i business ända upp till 1-2 veckor innan avfärd att man slipper som någon desperat galning ordna biljetter 1 år i förväg som med SAS. Ironin i detta är att vi i många år köpt biljetter från SAS men alltid använt poäng hos Lufthansa och när vi nu betalar för att åka med Lufthansa så ska SAS minska vår intjäning till nya bonusbiljetter hos Lufthansa vilken ironi!

Är det fler som drabbats av detta och har ni lyckats få SAS att ändra sig? Har någon hört av sig till Star Alliance om detta?
 

ucce

Medlem
Hur frustrerande det än är att SAS bara ger 100% för Z på Lufthansa är det i alla fall ingenting de hemlighåller
EuroBonus partners - Lufthansa - SAS

Sen hör ju till saken att du bara tjänar 100% i Lufthansas billigaste business bokningsklass P till Miles and More, så att inte tjäna 200% på business biljetter är inget ovanligt, om än väldigt trist. Så vill du tjäna 200% till EB på Lufthansa är det bara att boka J och uppåt, alternativt byta till Swiss som ger 200% på både P och Z
 

Alx

Medlem
Andas!!! Du verkar vara otroligt upprörd. Ingen höjdarentré på Bc.se. Trots det: Välkommen hit!

Det du beskriver är varesig något nytt eller ens unikt för SAS. SAS Eurobonus är numera ett av de allra mest generösa frequent flyer programmen som finns inom Star Alliance. SAS har så länge jag kan minnas alltid haft en annan beräkning för intjäning av poäng på SAS-flygningar kontra partnerflygningar.

Jag ser inget som helst fel i att man uppmuntrar flygningar med egna bolaget och poängintjäning till det egna lojalitetsprogrammet genom att, som i SAS fall, erbjuda ännu förmånligare intjäning. Win-win för både resenär och flygbolaget. Att intjäningen på P klassen på bl.a. LH sänkts till 100% av flugna miles är grundligt avhandlat i annan tråd här på Bc.se
 
Detta har jag hört många gånger vad är egentligen så generöst jämfört med One World mfl? Är medlem hos dom också, det är ju knappast någon hemlighet att SAS inte släpper bonusbiljetter i business på kontinentala linjer ens i närheten av Lufthansa - vad specifikt är så generöst hos Eurobonus? Verkar som en inarbetat mening utan sanning vi har varit medlemmar hos SAS i decennier och aldrig lyckats bokat bonusbiljetter i business då vi åkt fler men alltid hos Lufthansa, Air France, Continental, ANA och det är ju knappast någon slump i sig så jag undrar återigen vad är så generöst med SAS?

Sedan vad gäller poäng missuppfattade ni, vi har i flera år flugit i samma klass med Lufthansa till både New York och LA och har innan 2013 fått motsvarande 22000 poäng samt 29000 poäng i business Z för dessa biljetter på Eurobonus det är klart man är irriterad när detta sänks till ekonomi 9000! Allt detta hänger också på det avräkningssystem som finns mellan dom men hade vi tagit upp poängen i MiLes&More hade vi fått 18000 respektive 24000 poäng vilket var syndi efterhand vi trodde då att SAS helt enkelt hade gjort fel,

Är det fler som drabbats?
 
Last edited:
Saken är den att dom ger inte 100% utan sedan 1 januari 2013 omvandlas en Lufthansa Z business till ekonomiklass det är det som är det nya och fullkomligt orimligt, ful konkurrensstörande regel och återigen här gynnar SAS inte sig själva ens, dom flyger ju inte ens till LA!

Man undrar om detta med SAS ska vara så mycket bättre än andra bonussystem är en PR styrd "sanning" för vi är inte ensamma om att inte lyckas hitta bonusbiljetter hos SAS utan hos Lufthansa mfl det finns väl en anledning till att SAS infört denna regel sedan 2013 oxå...
 
Last edited:

ucce

Medlem
LH Z slutade rendera 200% till EB skedde för ett drygt år sedan om jag inte minns fel, men ungefär samtidigt slutade ändrades även intjäningen för Z till 150% för M&M-medlemmar. Strax därefter infördes som sagt P som ger 100% både till M&M och EB.

Du kommer hitta hundratals personer på detta forum som är "drabbade" under denna period, inklusive undertecknad som krediterat minst 4 LH Z till EB. Men jag förstår inte riktigt vad du tycker SAS gjort fel? De ger som sagt minst 100% på alla sina egna flygningar oavsett bokningsklass, vilket hör till de mest generösa. M&M ska vi inte prata om i sammanhanget...
 

Alx

Medlem
Det som gör SAS EB generösare än många andra Star Allianceprogram är att ALLA bokningsklasser i SAS GO på SAS-metall ger minst 100% intjäning. ALLA bokningsklasser i SAS PLUS eller Business ger 200% intjäning. Dessutom beräknas poängintjäningen med en generösare tabell än faktiskt antal flugna miles. Ovanpå det kommer SAS otaliga "trippla poäng" "dubbla poäng" etc kampanjer.

Att man har rest i många årtionden säger inte nödvändigtvis att man har bra koll på sitt resande och optimerar sitt poängintjänande särskilt bra. Att man måste hålla koll på förändringar i frequent flyer programmen tror jag att så gott som alla härinne tycker är A & O för att optimera sin poängintjäning.

Du verkar tyvärr inte hålla tillräckligt bra koll på förändringarna som har skett de senaste åren/månaderna. T.ex. tjänar man bara 1.5x poängen i LH Z och 1x poängen i P även till Miles&More. Så ett byte dit kommer inte att hjälpa antalet poäng du tjänar något nämnvärt.

Tyvärr är det nog bara att bita i det sura äpplet och inse att det är du själv som haft för dålig koll på annonserade förändringar av programmen. Visst är det irriterande när det händer. Alla har vi nog våra berättelser om förändringar som lett till irritation. Men se det som en lärdom att börja hålla lite bättre koll på annonserade förändringar för det lär inte vara sista förändringen i frequent flyer världen.
 
M&M gör inte motsvarande mot SAS Z business class och M&Ms poäng på dessa biljetter angav jag ovan det är mer än dubbelt jämfört med SAS, Lufthansas P class är dessutom 150% business i M&M men vi talar förbi varandra SAS omvandlar en business till ekonomi. Får inte det att gå ihop att man som privatresenär försvarar SAS så om man själv drabbats... verkar ologiskt på något sätt jobbar du på SAS eller Eurobonus pr-byrå verkar mer logiskt? Är det någon annan som på resenärssidan drabbats och ser problemet?
 

Magino

Medlem
M&M gör inte motsvarande mot SAS Z business class och M&Ms poäng på dessa biljetter angav jag ovan det är mer än dubbelt jämfört med SAS, Lufthansas P class är dessutom 150% business i M&M men vi talar förbi varandra SAS omvandlar en business till ekonomi.

De säger inte att du reser i ekonomi de säger bara att denna business biljett ger lika mycket poäng som en biljett i ekonomi. De har sänkt intjäningen av poäng i Z eftersom Lufthansa har sänkt utbetalningen av poäng i Z. Sedan är det tråkigt och segt, men så är det och de skrev ut det innan de gjorde en sänkning på deras hemsida om man tittade i tabellen.
 
Nja Alx håller inte med om det riktigt är med i pointsguy sedan många år en sajt som verkligen stödjer och hjälper resenärer och är med i ANA mfl och har järnkoll på släppta bonusbiljetter du kan leta tills dina fingrar blöder det är ingen hemlighet att SAS släpper mycket få bonusbiljetter i business jämfört med andra flygbolag jag använder personligen inte poäng till godisinköp och är inte desperat att boka hos SAS ett helt år innan who does that stillöst...?

Återigen att inte flyga till LA och ändra Z till ekonomi är fel av SAS finns ingen anledning jag uppfattar inte att man ens tar till sig då och då blir diskussionen meningslös efterlyser verkligen andra som är drabbade men har förstått att vissa avgudar SAS no matter what... Kanske i tjänsten helt enkelt.
 
Toppen