Senaste nytt

Diskussion om tillgänglighet om bonusresa platser (Star Alliance)

johhenrik

Medlem
Blir förhoppningsvis klar med plugget till sommaren, så jag bestämde mig för att fira detta med en liten Round The World i Business Class. Det blev att att bränna mina TK miles för första sträckan till New York. För bara någon vecka sedan fanns det massvis med platser i Juni månad, men på sistone har de börjat försvinna, så jag passade på att knipa en stol innan de försvinner helt och hållet.

35 000 miles är helt fantastisk valuta för poängen, och inte nog med det så kan jag som TK Elite övertrassera mitt konto med de 5000 miles som fattades (man kan totalt övertrassera 10 000 miles under förutsättning att man tjänar tillbaka dessa inom 12 månader). Miles&Smiles är definitivt ett av de bästa bonusprogrammen i Star Alliance, och med så pass låga awardpriser så klarar man sig gott utan AMEX vouchers ;)

Alltså, jag är imponerad att du lyckas få in en TK award till en destination man vill åka till. Jag har dragit in nästan 200k på 1,5år, men jag lyckas aldrig hitta en award till USA eller Asien. Jag har brännt av poäng på uppgraderingar istället. Funkar rätt bra att få till i loungen i Istanbul eller via Arlanda-kontoret. Funderar dock på att ta familjen till Istanbul i vår. Dit finns det platser jämt iaf. :)
 

Dr. Miles

Expert
Alltså, jag är imponerad att du lyckas få in en TK award till en destination man vill åka till. Jag har dragit in nästan 200k på 1,5år, men jag lyckas aldrig hitta en award till USA eller Asien. Jag har brännt av poäng på uppgraderingar istället. Funkar rätt bra att få till i loungen i Istanbul eller via Arlanda-kontoret. Funderar dock på att ta familjen till Istanbul i vår. Dit finns det platser jämt iaf. :)
Jag vet inte vilka asiatiska destinationer du söker till och hur långt du söker men jag kan utan problem att hitta två Business class award på Turkish Airlines flygning t ex till Tokyo.

När jag söker 2 Business class award mellan Istanbul-Tokyo på LifeMiles med filtering Turkish Airlines ger följande resultat.
Screenshot20131218_1.png
 

johhenrik

Medlem
Jag har inte sökt på länge. När jag gjorde det så satt jag i deras eget söksystem. Jag sökte på Tokyo, Shanghai, Los Angeles och New York vill jag minnas. Jag gick igenom varenda dag 6-12 månader frammåt och den visade 0 på allt.

Detta är ju också ett rätt allmänt irritationsmoment på FlyerTalk; TKs dåliga inventory på awardplatser.
 

johhenrik

Medlem
Jag tog o kollade nu på lite awards i Januari och hittade massvis. Tittade även på slutet av juni och hittade även där. Kanske har de ökat på tillgängligheten. Jag kanske får ta tillbaka vad jag sa. :)
 

Jonas C

Medlem
Alltså, jag är imponerad att du lyckas få in en TK award till en destination man vill åka till. Jag har dragit in nästan 200k på 1,5år, men jag lyckas aldrig hitta en award till USA eller Asien. Jag har brännt av poäng på uppgraderingar istället. Funkar rätt bra att få till i loungen i Istanbul eller via Arlanda-kontoret. Funderar dock på att ta familjen till Istanbul i vår. Dit finns det platser jämt iaf. :)

Jo USA är generellt extremt svårt att hitta bonusplats till. Hade siktet inställt på Los Angeles, men dit släpps det inga bonusplatser alls med undantag för någon enstaka. Chicago är också väldigt svårt. New York och Houston är däremot lättare, då det finns ett antal platser per vecka. Till de flesta Asiatiska destinationer, med undantag för Singapore så är det ganska lätt att hitta bonusplats. Bara att leta! ;)
 

Storsteffe

Medlem
New York och Houston är däremot lättare, då det finns ett antal platser per vecka. Till de flesta Asiatiska destinationer, med undantag för Singapore så är det ganska lätt att hitta bonusplats. Bara att leta! ;)

Houston är ju faktiskt ganska optimalt, stor *A hub med mycket anslutningar.
 

Jonas C

Medlem
Houston är ju faktiskt ganska optimalt, stor *A hub med mycket anslutningar.

Jo ska man vidare i USA så är Houston ett bra alternativ. För min del blev det bara jobbigt och dyrt att boka anslutningsflyg, så New York passade bättre. Lite märkligt att det finns så många bonusplatser när efterfrågan i Business på rutten är väldigt hög.
 

Dr. Miles

Expert
Det har inträffat flera gånger att US Dividend Miles agenter inte kunde hitta bonusresa platser på ANA (NH) flygningar inom Asien med US Airways Dividend Miles bokning, trots att både ANA och LifeMiles visade tillgänglighet.

Har ni liknande erfarenhet?
 

rob74

Medlem
Det har inträffat flera gånger att US Dividend Miles agenter inte kunde hitta bonusresa platser på ANA (NH) flygningar inom Asien med US Airways Dividend Miles bokning, trots att både ANA och LifeMiles visade tillgänglighet.

Har ni liknande erfarenhet?

+1
Försökte få till en sträcka med NH i inledningsfasen då jag bokade med USDM nyligen, men de hittade inte den jag såg på ANA.
 
Toppen