Senaste nytt

Norwegian startar Bergen-New York JFK i maj 2014

Jacob

Medlem
Vi satt och gamblade lite på kontoret idag vilken rutt det skulle vara. Norwegian har stor presskonferens i Bergen imorgon onsdag kl 14 och därefter ska nyheterna firas i centrum.

New York var ett hett tips.
 

agehall

Medlem
Undrar hur bra den linjen kommer att gå. Jag är tveksam till att affärsresenärer kommer att välja Norwegian med tanke på alla problem man kan råka ut för om man måste vara i tid...
 
Kärrorna kommer säkert gå fulla med norska turister med välfylda plånböcker till JFK!
En och annan amerikan hittar säkert också till Bergen som är en riktigt vacker stad.
Hurtigrutten gör väl stop i Bergen på sin väg mot Kirkenäs?
Jag har läst att den båtlinjen är populär bland välbergade amerikaner i övre medelåldern.
 
Det kommer väl vara Thai crew som, precis som idag till USA från europa med Thai lön.
Vill minnas att det tidigare framkommit i media att grundlönen för dessa är motsvarande 3000 kr månad.
 

Senator

Moderator
Linjen kommer gå bra. Detta är inte en linje för affärsresenärer men en turistlinje.

Utmaningen är inte själva linjen, men att BGO fortfarande har svårt då antalet passagerare är på tok för många för nuvarande flygplats och det kommer ta ett antal år innan ombyggnationen är klar. Här är en bild från incheckningen en helt vanlig söndag i juni:

BGO.jpg

Diskussionen runt anställning via lågkostländer är svår, men också en allmän diskussion som doftar lite mycket dubbelmoral i min näsa. "Alla" vill ha billiga elektronikprylar, kläder, resor och dyl men "alla" tycker det är förfärligt att "jobben försvinner till andra länder". Låt oss ta två konkreta exempel:
1977 - min pappa köper vår första färg TV, en 23" som kostade 7 000kr (NOK). Det var mer än en netto månadslön. Vad får man för 7 000kr idag och vad är nettolönen?
1993 - jag flyttar till USA och min första resa BGO-DEN kostar 5 200kr. Vad kostar den idag? Ungefär det samma..

Det handlar om olika former av effektivisering; från löner, produktion till logistik inklusive flytt av jobb till lågkostländer. Men fundera på detta nästa gång du handlar på HM, köper en USB sladd, eller en kamera. Vad hade denna kostat om den skulle produceras på en fabrik i Nord-Norge med kollektivavtal? Hade jag köpt denna då?

Jag undrar på vad den ackumulerade inflationen är i NOK från 1977 respektive 1993 till 2013? Vad är den realiserade reallöntillväxten under samma tid?

Min poäng är ganska enkla:
Globaliseringen är här för att stanna, vi kan ingen göra något åt detta. Amerikanare har ett uttryck som säger: "There are only two certainties in life: Death and Taxes". Senator lägger till "Change" eller Förändring som ett tredje garanterat "fakta". Den som anpassar sig bäst till, eller helst leder förändringen kommer vinnande ut detta. Jag vill även gå så långt att säga: "Complacency is the Mother of all Evil".

Sug på den ett tag :) Ledsen för OT...
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Norwegian har precis tecknat leaseavtal om två 787-9(större modellen) så bolaget har tro på en fortsatt expansion av sin ic satsning!
Jag tror också linjen kommer gå riktigt bra. Med 1 avgång per vecka är risken låg för Kjos.
Det ska bli kul att se hur DY kommer slinga kärran för BGO linjen så kostsamma tomflygningar undviks.
 
Toppen