Linjen kommer gå bra. Detta är inte en linje för affärsresenärer men en turistlinje.
Utmaningen är inte själva linjen, men att BGO fortfarande har svårt då antalet passagerare är på tok för många för nuvarande flygplats och det kommer ta ett antal år innan ombyggnationen är klar. Här är en bild från incheckningen en helt vanlig söndag i juni:
Diskussionen runt anställning via lågkostländer är svår, men också en allmän diskussion som doftar lite mycket dubbelmoral i min näsa. "Alla" vill ha billiga elektronikprylar, kläder, resor och dyl men "alla" tycker det är förfärligt att "jobben försvinner till andra länder". Låt oss ta två konkreta exempel:
1977 - min pappa köper vår första färg TV, en 23" som kostade 7 000kr (NOK). Det var mer än en netto månadslön. Vad får man för 7 000kr idag och vad är nettolönen?
1993 - jag flyttar till USA och min första resa BGO-DEN kostar 5 200kr. Vad kostar den idag? Ungefär det samma..
Det handlar om olika former av effektivisering; från löner, produktion till logistik inklusive flytt av jobb till lågkostländer. Men fundera på detta nästa gång du handlar på HM, köper en USB sladd, eller en kamera. Vad hade denna kostat om den skulle produceras på en fabrik i Nord-Norge med kollektivavtal? Hade jag köpt denna då?
Jag undrar på vad den ackumulerade inflationen är i NOK från 1977 respektive 1993 till 2013? Vad är den realiserade reallöntillväxten under samma tid?
Min poäng är ganska enkla:
Globaliseringen är här för att stanna, vi kan ingen göra något åt detta. Amerikanare har ett uttryck som säger: "There are only two certainties in life: Death and Taxes". Senator lägger till "Change" eller Förändring som ett tredje garanterat "fakta". Den som anpassar sig bäst till, eller helst leder förändringen kommer vinnande ut detta. Jag vill även gå så långt att säga: "Complacency is the Mother of all Evil".
Sug på den ett tag
Ledsen för OT...