Senaste nytt

SAS - seat blocking?

ErikOM

Medlem
Vet någon om SAS tänker introducera seat blocking för EBG så småningom? Jag tänker på det varje gång jag hamnar bredvid någon person som mer eller mindre tar upp halva mitt säte. Detta hände senast idag på OSL-ARN, relativt svårt att jobba då :-(
 

Roger J

Medlem
Det ryktas att de ska byta incheckningssystem till samma plattform som lufthansa (amadeus). Då blir det i alla fall möjligt tekniskt. Bra grej som inte kostar SAS något...
 

Alf

Medlem
Men hallå Erik, varför skall det blockad för EBG och inte andra med fullprisbiljetter. Det är väl lika svårt för oss icke EBG att jobba.
Jag har varit EBG i 11 år i sträck men nu dragit ner på resandet så jag är bara vanlig dödlig. Om jag betalar fullgod vill jag inte bli diskriminerad för den skull. Hade det varit någon stil på SAS borde dom låtit oss med över 10 års EBG behålla EBG livet ut.
 

twiggs

Medlem
Men hallå Erik, varför skall det blockad för EBG och inte andra med fullprisbiljetter. Det är väl lika svårt för oss icke EBG att jobba.
Jag har varit EBG i 11 år i sträck men nu dragit ner på resandet så jag är bara vanlig dödlig. Om jag betalar fullgod vill jag inte bli diskriminerad för den skull. Hade det varit någon stil på SAS borde dom låtit oss med över 10 års EBG behålla EBG livet ut.

Detta handlar om en seat block som släpps när planet blir fullsatt/platsen behövs.
 

Roger J

Medlem
Ett sätt för flygbolaget att se till att eventuella lediga stolar hamnar bredvid rätt kunder. Lufthansa kör detta för alla Star Gold.
 

ErikOM

Medlem
Hej Alf, jag håller med om EBG livet ut efter 10 år i sträck, det vore snyggt av SAS.

Men är man EBG så reser man väldigt mycket (för min del i snitt 1 gång per vecka) och då behöver man verkligen utnyttja all tid man har för att kunna jobba. Dessutom är det rätt tröttsamt att resa så mycket och behovet av att sitta bra, tillgång till lounger, fast track mm blir stort. Jag hade personligen inte tyckt att detta var så viktigt om jag bara reste någon gång i månaden eller mindre.
 

vicce

Medlem
Kan hålla med om att Seat Block hade varit skönt på lite längre resor. Men jag kan ju förstå att det är en del pengar som går förlorade om man blockar säten.
 

TreD

Medlem
'Seat block' på SK har jag gett upp sedan länge. Det finns inga som helst tecken på att det skulle fungera med SAS. Tvärtom. Vi kan vara två EBG som sitter på en rad långt fram på sätena D och F. Även om flyget inte är fullt, kommer det visst som amen i kyrkan en glad turist i E sätet. Inte nog med att personen har sitt sällskap längre bak. inte sällan vill dom glatt och gärna 'byta till' sig mitt surt förvärvade gångsäte eller polarens fönstersätet.

I frånvaro av 'seat block' så är det värsta ändå uppgraderingarna på SK.Det är ju trots allt en sak som skall fungera också i SK-kabiner. Men nej, också där ser man sig blåst gång efter annan. Glada och intet ont anande weekend-resenärer hamnar i C/D-klass medans EBG-packet blir kvarsittare. Här är det helt klart personen eller personerna i gate som är de skyldiga.
 
Om man nu inför seat blocking för EBGs då med tanke på hur många EBG som kan boarda en måndag morgon ett ARN-GOT eller CPH-ARN tror jag är det blir dags att flyga WBs på dessa sträckor. Halva planet blir ju tom annars.:eek:
Just det, det var ju gratis WiFi också önskad, och frukost, eluttag, personlig hälsning, gärna namnbricka, liten amenity-kit...Nja, vi kör nu med complimentary Biz upgrade istället. Ska vi också lägga till obligatorisk massage kanske, man måste ju vara utvilad också?
Då behöver vi kanske 1 FA per 5 EBGs och det är nog enklare att ha ett speciell SK EBGBusinessJet med SPA, 1Gbit Internet, en mobilmast, vinkällare och cigarrum. ;)

I samma veva kommer hälften av exUSA IC flyg om 10 år flygas av XWBs som är inredda som nattklubbar och disco med party. Partaj hela natten, duscha i lounge på morgonen och vidare till jobbet. :)
 

TreD

Medlem
Bara för att upprepa vad som påpekats tidigare: Seat block sker inte på bekostnad av andra passagerares rätt att borda flyget eller flygbolagets rätt att fylla flyget. Det är hur dom eventuellt lediga sätena fördelas som det handlar om.
 
Toppen