Senaste nytt

Resa inom Schengen - bokat resa, bytt namn.

Flomer

Ny medlem
Hej,

Jag är svensk medborgare men har bott i AMS sedan 2010. I oktober så bytte jag mitt namn från Sebastian Karl Svensson till Karl Johan Svensson. Innan jag ändrade mitt namn så hade jag bokat en resa med KLM från AMS till CPH. Jag reste ifrån AMS utan problem då jag inte behövde visa någon form av identifikation. Under min tid i Sverige så har jag skaffat ett nytt pass och nationellt id-kort pga. namnändringen.

Jag ska nu resa tillbaka till AMS om en vecka och problemet är att min bokning är på Sebastian Karl Svensson och i passet står det Karl Johan Svensson. Jag är inte säker, men jag tror att de kollar id på CPH när man checkar in.

Går det att flyga (har ett dokument ifrån Skatteverket om att jag har ändrat namn) eller borde jag ringa KLM och förklara situationen? Saken är den att jag har ett gammalt nationellt id-kort hemma där jag heter Sebastian Karl Svensson (stämmer med bokningen) dock så är det spärrat. Kan jag använda detta id-kort när jag checkar in eller kollar dem det mot en databas?

Uppskattar alla hjälp!

Mvh,

Flomer
 

Nemo

Medlem
Fakta om pass/nationellt id-kort - Service - polisen.se se "ny resehandling efter namnbyte"
Du borde kunna resa på ditt gamla nationella idkort. Det är vid inresa in i Schengen som det kollas mot databas, tror inte inom Schengen (om idkortet nu inte är makulerat med ett stort hål i sig). Varför är det spärrat, och inte inlämnat när du fick ditt nya? Kan du inte ringa polisen/passexpeditionen och fråga om det är spärrat för resa?
 

adhoc76

Medlem
Har han sökt ett nytt pass eller nationellt ID-kort så spärras det gamla i systemet. Man kan alltså inte ha två pass eller två nationella ID-kort.
 

Nemo

Medlem
Har han sökt ett nytt pass eller nationellt ID-kort så spärras det gamla i systemet. Man kan alltså inte ha två pass eller två nationella ID-kort.
Så här står det på länken jag lade ut, fast under en annan rubrik.
"Har du ett giltigt pass eller nationellt id-kort lämnar du in det när du ansöker om ny resehandling. Om du behöver använda ditt gamla pass eller nationella id-kort medan du väntar på det nya, tar du med den gamla resehandlingen för makulering då du hämtar ut det nya. Du får behålla resehandlingen efter makulering."
Således spärras inte det gamla passet/idkortet när du ansöker om ett nytt. Däremot makuleras dessa när du hämtar ut de nya handlingarna. Därav min undran och uppmaning att kolla med passexpeditionen.
Sedan finns det ju ett antal personer på bc.se som har multipla, giltiga, svenska pass.
 

adhoc76

Medlem
Jo men han skrev ju att han skaffat nytt pass och nationellt ID-kort pga namnändringen. Då har han rimligen hämtat ut de nya resehandlingarna och då är de gamla spärrade...
 

Roger J

Medlem
...Man kan alltså inte ha två pass eller två nationella ID-kort.

For the records... det går utmärkt att ha två pass. Man ansöker på en blankett som finns på passexpeditionen. Enklast om arbetsgivaren kan intyga att man behöver två pass för att man reser mycket i tjänsten. Ett pass kan ju till exempel vara iinlämnat för visumansökan eller liknande. Också praktiskt om man reser i exempelvis mellanöstern och till Israel.
 

adhoc76

Medlem
For the records... det går utmärkt att ha två pass. Man ansöker på en blankett som finns på passexpeditionen. Enklast om arbetsgivaren kan intyga att man behöver två pass för att man reser mycket i tjänsten. Ett pass kan ju till exempel vara iinlämnat för visumansökan eller liknande. Också praktiskt om man reser i exempelvis mellanöstern och till Israel.

Ja visst är det så... Det finns bestämmelser om extra pass precis som du beskriver, men nu var det ju inte fråga om det utan vanligt pass. Och vanligt pass kan man bara ha ETT av. Och postskrivaren är ju inte hjälpt av att det i vissa fall går att få ett extra pass eftersom han har bytt ut sitt gamla pass (och därmed spärrat det) och fått ett nytt vanligt pass med anledning av namnändringen.
 

agehall

Medlem
Men, om passet är spärrat eller ej borde väl inte spela så stor roll eftersom de knappast kontrollerar detta i gate. Om man däremot checkar in vid disk och de frågar efter passet är det kanske annorlunda.
 
Toppen