Senaste nytt

Lufthansa, ej använda sista segment på resan

jaern

Medlem
Ska köra en resa ToR till Buenos Aires från Stockholm, via Frankfurt. På tillbakaresan tänkte jag stanna i Frankfurt och alltså inte köra sista segmentet FRA-ARN. Resebyrån sa att LH då kommer efterdebitera mig då den verkliga sträckan är dyrare.

Är det verkligen så? Jag har flertalet ggr köpt ToR biljetter för det är billigare än enkel, och bara använt första delen. Har aldrig varit med om efterdebitering.

För övrigt, tror ni man kan checka bagaget bara sträckan EZE-FRA trots att biljetten går till ARN?
 

Dr. Miles

Expert
Äh, det är ju inte straffbart att missa en flight.
Du kan ju ha löst hemtransporten med annat flygbolag.

Mer och mer fares har börjat att innehålla en text "No show charge: xxx". Vilket innebär att man är tvungen att betala xxx summa ifall man skippar någon flight utan att meddela det till flygbolaget.

EDIT:

Ett exempel från Turkish Airlines fare

PENALTIES

ANY TIME
CHARGE EUR 100.00 FOR NO-SHOW.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
---------
CHARGES SHALL NOT BE WAIVED FOR MEDICAL REASON
---------
CHILD DISCOUNT DOES NOT APPLY
INFANT WITHOUT SEAT FREE OF CHARGE​

Ett exempel från Qatar Airways fare
PENALTIES

CHARGE SEK 1000 FOR NO-SHOW.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
SEK 1000 AND TKT TURN TO NON-REFUNDABLE​

Jag tycker att det är lågt av Turkish Airlines som debiterar no show charge även vid medicinsk orsak...
 
Last edited:

FFS

Medlem
Mer och mer fares har börjat att innehålla en text "No show charge: xxx". Vilket innebär att man är tvungen att betala xxx summa ifall man skippar någon flight utan att meddela det till flygbolaget.

Det är ganska hårt. Undrar vad konsumentverket säger?
Jämför med att man köpt och betalat för 4 läsk för att det var billigare än tre som man ville ha och sedan "glömmer" en i butiken. Ska man då betala en straffavgift för att man inte tagit all läsk.

(Jag förstår problemet, men det är ytterligare en sak i flygvärlden som blir rätt sjuk om man översätter den till vanliga livet)
 

Dr. Miles

Expert
Det är ganska hårt. Undrar vad konsumentverket säger?
Jämför med att man köpt och betalat för 4 läsk för att det var billigare än tre som man ville ha och sedan "glömmer" en i butiken. Ska man då betala en straffavgift för att man inte tagit all läsk.
Jag vet inte hur det fungerar på andra butiker men hos ICA t ex om en sillburk kostar 13 kr per st och 20 kr för 3 st under rea. Om du glömmer att scanna 1 st sillburk med självscanningsapparat, får du betala 26 kr för 2 st sillburkar. Alltså dyrare än 3 st sillburkar.
 

FFS

Medlem
Jag vet inte hur det fungerar på andra butiker men hos ICA t ex om en sillburk kostar 13 kr per st och 20 kr för 3 st under rea. Om du glömmer att scanna 1 st sillburk med självscanningsapparat, får du betala 26 kr för 2 st sillburkar. Alltså dyrare än 3 st sillburkar.

Så är det nog i alla butiker.
Men om jag scannar tre burkar och bara tar två och sedan åker på kontroll. Tror du jag kommer få ett straff för att jag tagit färre burkar än jag scannat? Jag gissar att man får en flagga i systemet att man gjort fel, men är tveksam till att man får ett straff.

Börjar bli OT nu :)
 

fcx

Medlem
Som sagt, den här diskussionen har vi hört förut.

Lufthansa vill driva ett flygbolag utan en massa irriterande passagerare. Enkelbiljetter kostar mycket mer än ToR, alltså måste man hitta ett sätt att försvara sin intäktsmodell när nu någon kommit på ett knep för att spara pengar.

Givetvis är det inte logiskt när man jämför med verkligheten utanför flygbranschen, men det är det ju få saker som är.
 

jaern

Medlem
Tackar.... tillbaks till topic :)

Borde det alltså stå i fare conditions att man blir debiterad?

Vad tror ni de säger när jag checkar in i EZE och ber att få bagaget taggat till FRA istället för ARN?
 

Mr Carter

Medlem
Vad tror ni de säger när jag checkar in i EZE och ber att få bagaget taggat till FRA istället för ARN?

Jag har gjort så några gånger när jag rest från USA till Sverige (bett att bara få väskan taggad till Arlanda när jag haft anslutning vidare) och än så länge inte haft några problem med det. Om de frågar är det väl bara att hävda att du har ngt i väskan som du gärna vill ha vid ankomst till FRA :)
 

Storsteffe

Medlem
Väskan tar jag ofta ut innan slutdestinationen för att kunna packa ner diverse varor som inhandlas, har aldrig varit nått problem. Tror faktiskt inte jag ens fått en fråga på det vid incheckning.
 
Toppen