Senaste nytt

Transfer i Miami - problem?

Jag kommer redan att vara i Miami, men på söndag landar tre vänner på Miami (AA) 16.00 och har ett nytt flyg till Quito redan 18.10. De kommer att ha incheckat baggage. Måste de hämta ut det och gå igenom imigration?

Vad är sannolikheten att det blir problem? Det blir väldigt dåligt om de missar flyget, vi har ett nytt flyg (som inte är en del av förra resplanen) tidigt på morgonen i Quito.

Några tips för att minska risken?
 

FFS

Medlem
Har de flugit inrikes till Miami? Om inte så måste de hämta ut bagage. Min erfarenhet av transfer i USA är att det är immigration som kan ta tid, inte bagagehanteringen. Vilket bolag åker ni vidare med? Är det på samma bokningsnummer som dina vänner flyger till Miami på?
 
Nej de kommer från London med AA och vi åker till Quito med AA också (fast min biljett är på LAN Ecuador - operated by AA).

Min och deras resa är på olika bokningsnummer. Deras resa är dock på ett bokningsnr om det var det du menade.
 

agehall

Medlem
Har de allt på ett bokningsnummer så är det rätt lungt - då kommer AA att ta hand om dem. Det värsta som kan hända är alltså att du får åka på den flight ni planerat men att dina polare får ta nästa.
 
Mm, men tyvärr är det inte lugnt. Jag ser ingen annan möjlighet för dem att ta sig till Quito samma dag från Miami? Dessutom har vi ju ett flyg ut till Galapagos dagen efter på förmiddagen som de lär missa i fall de missar flyget till Quito (?).

Därför jag undrar om lite tips för att minimera riskerna :)
 

famhanssons

Medlem
Mm, men tyvärr är det inte lugnt. Jag ser ingen annan möjlighet för dem att ta sig till Quito samma dag från Miami? Dessutom har vi ju ett flyg ut till Galapagos dagen efter på förmiddagen som de lär missa i fall de missar flyget till Quito (?).

Därför jag undrar om lite tips för att minimera riskerna :)

Normalt sett ska ni inte ha några problem överhuvudtaget. AA kommer ta hand om det utifall det blir kort om tid. Om du själv ska vara helt säker måste du "bygga in" reservdagar efter varje ben och då kommer er resa att ta väldigt lång tid
 

AABack2ARN

Medlem
OneWorld har implementerat "Express Connection" på ett flertal av sina hubbar däribland Miami. Man får då ett orange kuvert vid ankomsten som ger er möjlighet att passera köerna lite snabbare.

Nu vet jag dock inte om denna förmån gäller just passkontrollen i Miami då det har varit problem där men jag tror faktiskt att den gör det. Den gäller i alla fall köerna till säkerhetskontrollen som ni måste passera efter tullen.

Annars är mitt tips att sitt långt fram i planet och gå snabbt till passkontrollen (på vägen dit är det ok att köra om folk). Vännerna landar en tid då lite olika Europeiska plan landar på MIA och det är en dag som troligen har många resenärer inför helgerna så det lär vara mycket folk i omlopp.

Jag förstår ert problem eftersom en missad anslutning till Quito gör att ni knappt kommer till Galapagos utan en hel del trassel ens nästa dag. Planen till Quito lämnar MIA så pass sent att planen till Galapagos redan avgått...

Sista tipset är att inte flyga via USA på anslutningar International-International på grund av deras dumma system.

Men vi håller tummarna för att det skall gå bra.
 
Toppen