Senaste nytt

Kabinfaktor Emirates

fmansson

Medlem
Har nu tillbringat en veckas semester på Atlantis the Palm i Dubai och förundras över hur sjukt mycket plan från Emirates som lyfter från DXB precis hela tiden.

Är det ngn som har koll på deras kabinfaktor? Kanske de hemlighåller den(?), men ni som flyger EK ofta, är planen fulla eller går många masiner halvtomma?
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Jag kan berätta att linjen ARN-DXB och DXB-ARN är nästintill fulla varje dag. Det var bland annat därför de uppgraderade till en 773ER. Flera av de andra rutterna till storflygplatserna i Europa går också fulla nästintill varje avgång då de fått uppgradera sina flygplan på flera rutter den senaste tiden.
 

SK1989

Medlem
Har nu tillbringat en veckas semester på Atlantis the Palm i Dubai och förundras över hur sjukt mycket plan från Emirates som lyfter från DXB precis hela tiden.

Är det ngn som har koll på deras kabinfaktor? Kanske de hemlighåller den(?), men ni som flyger EK ofta, är planen fulla eller går många masiner halvtomma?

Enkelt att kolla upp. Från Annual report 2012-2013: Pax: 39,39 Milj, Load factor: 79,7%
Annual Report | Facts & Figures | The Emirates Group
 
Har nu tillbringat en veckas semester på Atlantis the Palm i Dubai och förundras över hur sjukt mycket plan från Emirates som lyfter från DXB precis hela tiden.

Är det ngn som har koll på deras kabinfaktor? Kanske de hemlighåller den(?), men ni som flyger EK ofta, är planen fulla eller går många masiner halvtomma?

Jobbade på EK för några år sedan. De var nästan alltid fullt på EU rutterna och asien. Afrika och amerika var aningen glesare
Pratade me en exkollega som kör A388, han sa att de 5avgångar från LHR varje dag är i princip helt fulla.

Det går bra nu
 
Rykten säger att EK kommer byta till en 2 klass 777-300ER till ARN ganska snart.
Då blir det stor monkey class med 385 säten(pitch 34") och 42 C stolar varje dag på EK kärran.
 

Ritz

Medlem
Rykten säger att EK kommer byta till en 2 klass 777-300ER till ARN ganska snart.
Då blir det stor monkey class med 385 säten(pitch 34") och 42 C stolar varje dag på EK kärran.

Är bokad på ARN-DXB 21 DEC. Då är det mycket riktigt en 2-klass 773 med J från rad 1-6. Det verkar dock inte vara konsekvent, för hemresan 04 JAN är i en 3-klass 773 med J från rad 6-11.

Hittils är business-kabinerna på ovan datum 70 respektive 80 procent fulla.
 
Last edited:
Är bokad på ARN-DXB 21 DEC. Då är det mycket riktigt en 2-klass 773 med J från rad 1-6. Det verkar dock inte vara konsekvent, för hemresan 04 JAN är i en 3-klass 773 med J från rad 6-11.

Hittils är business-kabinerna på ovan datum 70 respektive 80 procent fulla.

När jag flög t/r i början av november var både F och J helt fulla. Det kanske bara är under jul och nyår som de byter till en 2-klass 773ER dock. Ska bli spännande att se hur det utvecklas sen..
 
Toppen