Senaste nytt

Lufthansa stänger felaktigt matchade konton

Concorde

Founding Member
Det talas om på tyska motsvarigheten till Flyertalk att Lufthansa M&M skickat ut brev till flera medlemmar och sagt att man upptäckt oegentligheter med deras M&M konton och kontona är tillfälligt avstängda. Kan dom inte styrka sin Flying Blue status före 30 december 2011 förlorar dom sin status 31 januari 2012.

Jag ser flera legala frågetecken här. Hur har LH fått tag på FB's databas? Varför skulle FB ge bort en av sina bästa tillgångar? Visar det sig att LH kan styrka att man photoshoppat sin FB status är ju man skyldig till bedrägeri.

Skall bli intressant att se hur detta utvecklas. Kanske det bara är någon som sprider rykten.


Källa: Vielfliegerforum - Aberkennung Photoshop-SENATOR? : Meilenverwaltungsprogramm
 

agehall

Medlem
Det skulle inte förvåna mig om LH har hittat trådar om att det photoshoppats och sedan gått igenom de bilder de fått in. Om man inte är försiktig när man Photoshoppar saker, så kan man lätt få med lite PS copyrights och annat skräp i filen. Ganska lätt att upptäcka och sedan analysera närmare.
 

Gnopps

Medlem
Lufthansa behöver bara bokningssystemet Amadeus för att kolla status med Flying Blue. När man skriver in en passagerares nummer kommer både namn och Skyteam-status upp.
 

Gnopps

Medlem
Du menar FB#? Eller vilket nummer kan de ange för att se den infon?
Precis. Med alla flygbolag där Amadeus har full access kan man få fram namn och status med de flesta bonusprgram bara genom att mata in numret, det finns en speciell funktion för det. Det fungerar dock inte för flygbolag som inte är helt anslutna till Amadeus, exempelvis amerikanska sådana. Men jag skulle tro att andra bokningssystem har en liknande funktion.
 

agehall

Medlem
Oj, är det ens lagligt inom EU?

Jag kan inte alla detaljer i de FFPn jag är med i, men jag tycker det låter vanskligt att dela data sådär.

Enligt svensk lagstiftning kan man ju begära ett registerutdrag per företag och år för att se vad som står om en själv. Undrar om man inte kan göra detsamma under EU-lagstiftning. Isåfall vore det lite intressant att begära ett utdrag direkt från Amadeus.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har en känsla att det står någonting i flygbonusprogrammets medlemsvillkor som gör att flygbolaget kan lämna medlemsuppgifter till tredjeparter.
 
Toppen