Senaste nytt

Jämförelse SAS vs Norwegian & United till New York

Hej.
Norges version av Aftonbladet, VG har idag publicerat en jämförelse mellan SAS, Norwegian & United till New York från Oslo i ekonomiklass.
Norwegian vinner över SAS & United.
Själv tycker jag artikeln blir oseriös när det är olika personer som testar de 3 bolagen, man tar inte med mat och dryck kostnaden hos Norwegian för att få en mer likvärdig produkt.
Norwegians kreditkort avgift tas inte heller upp. SK & UA har ingen sådan avgift.

Norwegians fullständigt bedrövliga kundservice som 1000-tals DY resenärer till NYC fått uppleva vid förseningar sedan Dreamlinern sattes i trafik i augusti tas inte heller hänsyn till.



Läs själva artikeln på nedanstående länk.
Kommentera gärna om ni vill :)




Test av direktefly fra Oslo til New York - VG Nett om Reiseliv
 

Jaws

Medlem
Går det economy till New York :confused:

Lite som Volvo och Saab som får höga betyg i många av "våra" tidningar. Det som det ska vara- förnekelse och självbedrägeri...
 

Storsteffe

Medlem
Går det economy till New York :confused:

Lite som Volvo och Saab som får höga betyg i många av "våra" tidningar. Det som det ska vara- förnekelse och självbedrägeri...
Hahaha ja det gör ju det :) Du skulle prova det en gång då och då så kommer du att uppskatta biz så mycket mer:D United fick ju iofs bäst betyg trots förnekelse och självbedrägeri ;)
 

palmen

Moderator
Intressant att de tar med Taxi i NY som en variabel.

"Norwegian flyr med Boeings 787 Dreamliner til JFK-flyplassen i Queens i New York."
"SAS flyr med en Airbus A330-300 til Newark, flyplassen i New Jersey, like utenfor New York."
Så EWR ligger utanför New York medan JFK ligger i New York?

Känns som de jämför lite äpplen och päron på de olika kriterierna beroende på vem som gjorde resan.
 

thh

Medlem
Intressant att de tar med Taxi i NY som en variabel.

"Norwegian flyr med Boeings 787 Dreamliner til JFK-flyplassen i Queens i New York."
"SAS flyr med en Airbus A330-300 til Newark, flyplassen i New Jersey, like utenfor New York."
Så EWR ligger utanför New York medan JFK ligger i New York?

Känns som de jämför lite äpplen och päron på de olika kriterierna beroende på vem som gjorde resan.

JFK ligger i NY, men längre från Manhattan än EWR gör, som inte ligger i NY. NY är stort, det de skrivit är missvisande men det är, tekniskt sett, korrekt.

Nu har jag aldrig flygt norwegian så*jag ska väl inte kommentera alltför mycket men mina föräldrar åkte ARN-JFK med dem för några veckor sedan och tyckte att det var ungefär lika bra som alla andra företag (de brukar flyga SK och vidare med UA till USA). De upplevde att det mesta var ganska strukturerat, att de fick välja exakt vilka tjänster de skulle ha och så vidare. Flyger man bara en helg till NY tror jag inte norwegian är sämre än SK, det är först när man vill ha andra tjänster (som att flyga till en pytteflygplats eller komma in i en lounge) som norwegian blir ett sämre val. Men så ser nog inte den genomsnittliga VG läsarens resmönster ut.
 

AABack2ARN

Medlem
Intressant att de tar med Taxi i NY som en variabel.

Kan hålla med eftersom det kostar avsevärt mycket mindre med tunnelbana eller LIRR (förvisso inte otroligt smidig om man skall till Time Square eller har massor med baggage) och väljer man att boka flyg med pris som huvudparameter kanske taxi inte är det första dessa personer tänker på...

I artikeln står att även om de skulle räkna med pris på mat skulle SAS vara mer än 2000 NOK dyrare, men jag tror inte alla tänker på det. Och jag vet att man inte ska generalisera men jag har en vag aning om att VGs läsare kanske hellre betalar allt eftersom än hostar upp allt på en gång - annars skulle väl knappast avbetalning vara så populärt?

Tycker artikeln inte var så otroligt dålig även om jag kanske inte delar journalistens slutsatser till fullo.
 

palmen

Moderator
JFK ligger i NY, men längre från Manhattan än EWR gör, som inte ligger i NY. NY är stort, det de skrivit är missvisande men det är, tekniskt sett, korrekt.

Nu har jag aldrig flygt norwegian så*jag ska väl inte kommentera alltför mycket men mina föräldrar åkte ARN-JFK med dem för några veckor sedan och tyckte att det var ungefär lika bra som alla andra företag (de brukar flyga SK och vidare med UA till USA). De upplevde att det mesta var ganska strukturerat, att de fick välja exakt vilka tjänster de skulle ha och så vidare. Flyger man bara en helg till NY tror jag inte norwegian är sämre än SK, det är först när man vill ha andra tjänster (som att flyga till en pytteflygplats eller komma in i en lounge) som norwegian blir ett sämre val. Men så ser nog inte den genomsnittliga VG läsarens resmönster ut.

Det beror som sagt på vad man räknar in i New York, enligt mig tillhör New Jersey det som jag kallar New York, precis som Solna tillhör Stockholm i min mening. Detta kanske dock är helt fel uppfattat av mig. Super Bowl ska hållas i New York även om den faktiska platsen är New Jersey osv.

Jag skulle inte våga chansa på Norwegian för en helg i NY. Med deras nuvarande track record för förseningar riskerar man att ens helg i New York blir till en tur och retur utan helg. Om jag inte hade någon specifik tid att passa och skulle vara borta en längre tid skulle Norwegian kunna vara ett alternativ även om jag troligtvis inte skulle välja dom i alla fall om inte prisskillnaden blir flera tusen
 
Toppen