Senaste nytt

Ryanair skär ner på svenska linjer och försvinner helt från Karlstad

etnoy

Medlem
Ryanair bantar sitt svenska utbud - DN.SE

– Redan från 10 januari mister vi sex linjer, dessutom kapas antalet rotationer till Paris från sju i veckan till fyra. Det känns väldigt ledsamt, särskilt när det kommer med så kort varsel. Det blir väldigt svårt att ersätta, Skavstas vd Dot Gade Kulovuori till tidningen.

Även flygplatserna i Skavsta, Göteborg, Växjö, Ängelholm och Västerås drabbas av nedlagda linjer. Från Karlstad försvinner man helt.
 

MarcusC

Medlem
Otydlig artikel dock...framgår ju inte alls egentligen vilka rutter som berörs mer än att Karlstad förlorar sin linje.

Men detta är väl vanligt med Ryan, stsrta upp och stänga ner..inte många linjer från Sverige som går dagligen mer än STN rutten?
 

Valley

Medlem
Vet inte om några - annat än de som skryter så över de linjer man får till sina flygplatser - är förvånade.
Sett ur Karlstadsynpunkt verkar det råda mycket stor oenighet om vad som är en lönsam flyglinje. Helt uppenbart delar inte Ryan uppfattningen som ständigt och jämt dunkas ut i lokala medier.
Lönsam linje enligt Ryan = den får vara kvar

Och frågan är också hur man skriver avtal. Ryan har helt uppenbart mycket tunga krav för att börja flyga medan flygplatserna inte får ha några krav tillbaka. Investeringar som görs skall bäras av någon (troligtvis vi skattebetalare)
Fast, skulle inte tro att flygplatsledningen i Karlstad lärt sig ett enda dugg av det som nu händer.

I övrigt fann jag att:
- Kalmar tappar, Palma och ev Düsseldorf
- Växjö lär förlora Barcelona
- Ängelholm förlorar allt
- Västerås sin linje till Kanarieöarna
- Jönköping var också lite illa ute för framtiden och Barcelona
 

MarcusC

Medlem
Enligt gp.se förlorar GSE
Frankfurt, Krakow, Girona (Barcelona) och Budapest. Och Skavsta förlorar 23 avgångar i veckan.
Kanske öppnar upp för andra aktörer dock. Norwegian lär ju inte klaga.
 

Traveller

Medlem
Jag är ju av den uppfattningen att varje linje som försvinner med RyanAir är en förbättring för marknaden och skattebetalarna faktiskt. Det är hutlösa pengar som både Nyköping och Västerås har stoppat in i relationen till Ryan.
 

Valley

Medlem
Tragiska är att nu kommer löftena till Ryan från de ärade flygplatsledamöterna om ytterligare förmåner och fördelar för att få dem att stanna kvar.
Så går ännu mer skattepengar ut mot floskler om hur stora intäkter man får igen genom det enorma inflödet av turister (här fick faktiskt lilla Karlstad Fpl ett bakslag då man gjort en grov felräkning) som spenderar en väldigt massa tusen / person.

Nya avtal kommer skrivas, på samma sätt. Flygplatsen har allt ansvar. Ryan har inget. Alla är nöjda och glada igen.
För nu……. nu kommer vändningen! Nu är inkörningsperioden över som man lärt så mycket av!
 

Xilan

Medlem
Enligt gp.se förlorar GSE
Frankfurt, Krakow, Girona (Barcelona) och Budapest. Och Skavsta förlorar 23 avgångar i veckan.
Kanske öppnar upp för andra aktörer dock. Norwegian lär ju inte klaga.

Om det är Nyköping du pratar om så tror jag inte att det är en speciellt attraktiv destination för några andra än Wizz och Ryan. Förhoppningsvis kommer passagerare nu att hitta vägen ut i Europa via Arlanda istället och upptäcka att det normalt sett är mycket trevligare, smidigare och inte heller nödvändigtvis dyrare.
 
Toppen