Senaste nytt

Vilka alternativ/krav kan jag ställa på British Airways

BA har varit ofina att ställa in BA008 ifrån HND imorgon & frågan är vilka alternativ jag kan kräva?
BA har ingen möjlighet att flyga mig hem den 14:e som plan, antingen fastnar jag i London en natt eller så fastnar jag i Tokyo en natt.
Så vad kan jag kräva av BA?

Är bokad i WT+ & BA silver om det har betydelse?
 

agehall

Medlem
Vad är anledningen till att BA008 är inställd? Om det är tekniska problem så har du ju rätt till ersättning för förseningen utöver mat och husrum...
 

Magino

Medlem
men är det inte så att att ifall de ställer in flyget mindre än två veckor innan avresa så har man rätt att bli ombokad till likvärdig resa hem enligt ec 261/04. Jag skulle försöka bli ombokad till SAS eller Virgin från NRT då båda dessa har platser i premium ekonomi eller vad de vill kalla det.
Känns ju inte som de har ställt in på grund av någon anledning utanför deras kontroll eftersom de ställer in över ett dygn innan avresa.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Känns ju inte som de har ställt in på grund av någon anledning utanför deras kontroll efter som de ställer in över ett dygn innan avresa.
För att skaffa extra plan till Sydafrika trafiken för tillfället, kanske?
Kabinfaktorn till/från Japan före Jul är det nog bland de lägsta under hela året. British Airways flyger tillsammans med Japan Airlines tre flygningar dagligen till/från Tokyo (1 från Haneda, 2 från Narita) så kan jag tänka mig att de kan flytta alla passagerare till de två Narita flygningar.

Sedan är det en annan sak om vad och hur OSL_Commuter ställer krav mot British Airways.

För övrigt, har Japan Airlines också Premium Economy men inte till London.
JAL International Flights - Premium Economy(In-flight Service)
 

Magino

Medlem
För att skaffa extra plan till Sydafrika trafiken för tillfället, kanske?
Kabinfaktorn till/från Japan före Jul är det nog bland de lägsta under hela året. British Airways flyger tillsammans med Japan Airlines tre flygningar dagligen till/från Tokyo (1 från Haneda, 2 från Narita) så kan jag tänka mig att de kan flytta alla passagerare till de två Narita flygningar.

Sedan är det en annan sak om vad och hur OSL_Commuter ställer krav mot British Airways.

För övrigt, har Japan Airlines också Premium Economy men inte till London.
JAL International Flights - Premium Economy(In-flight Service)

okej då finns de en hel del flyg att välja på. känns ju konstigt att OSL_Commuter får vänta ett helt dygn när alla dessa flyg från NRT finns.
 
Så resultatet är en mycket frustrerad OSL_Commuter!
Efter att ha suttit i telefon i över en timme med BA Executive Club, konstaterade jag att de är oerhört rigida!
De alternativ de erbjöd mig var:

1. Avresa den 15:e men för att eventuellt få en hotell voucher var jag tvungen att åka ut till flygplatsen i normal tid för in-checkning den 14:e då de EJ kunde ge mig en hotell voucher per e-mail. Så alternativet att vara på HND kl 0500 för att få en hotell voucher förkastade jag!
2. Då erbjöd de mig att flyga ifrån NRT den 14:e istället. Tack, men eftersom det inte finns ngn conection vidare ifrån LHR till GOT den dagen när jag kommer in så sent, så tackade jag nej till den också.

Istället föreslog jag att de skulle boka in mig på AY5812 (codeshare med JAL) men det gick ABSOLUT inte då de inte hade ngn möjlighet att boka in mig på ngt annat bolag än BA eftersom det inte var en transatlantisk flight (load of crap). Så efter en hel del lirkande rann det till slut över & jag bestämde mig för att avboka min retur helt & hållet. Då får jag besked om att det är inte heller möjligt för BA att göra utan det skall jag göra med min resebyrå! WTF! Drygt en timme med en supervision & han kan inte ge mig ngt annat än shitload of crap!!

Så jag är allt annat än nöjd med BA just nu. Funderar helt sonika på att införa en ny policy om att BA skall undvikas på bolaget.

Har skickat email till BA för att fråga om detta är sättet de önskar att behandla sina kunder på. Hitills har jag inget svar, får se om jag någonsin får svar?

Ialla fall har sitter jag på AY5812 imorgon som supervisior först hävdade var helt full & zerod out, men jag kunde enkelt köpa en biljett hem. Så nu skall JAL testas...:)

Vad skall jag ställa för krav på BA? Vilka rättigheter har jag & vilka skyldigheter har de?
 

agehall

Medlem
Rerouting borde gå att få till tycker jag. Men tyvärr kompliceras allt av att du har en resebyrå med i bilden. Jag tror faktiskt BA har rätt i att avbokning måste ske via dem.

Jag skulle ringa dem igen och kräva rerouting med AY.
 
Toppen