Senaste nytt

Att få sin elektronik tagen av custom agents

Dr. Miles

Expert
Det kanske drabbar inte de flesta av här i forumet men många japaner och kineser fick betala tull alternativt få sina prylar konfiskerade på tullen på Frankfurt flygplats, med hänvisning att de inte hade kvittot med sig. (vanliga människor reser inte med inköpskvitto av kamera/laptop/surfplatta etc...)

Japanska och kinesiska violinister fick sina violin konfiskerad just på Frankfurt.

Enligt EU regler måste man deklarera alla varor som överstiger 430 EUR och det var det som tyska tullen tillämpar.

European commission skrev:
Other goods (including perfume, coffee, tea, electronic devices etc.)
  • Up to a value of €430 for air and sea travellers
  • Up to value of €300 for other travellers

The value on an individual item may not be split up.

The value of personal luggage (i.e. suitcases) and medicinal products for the personal needs of the traveller do not count.

Member States may reduce the above limits to € 150 for travellers under 15 years.
Travellers entering the EU - European commission
 
När jag är ute och reser har jag en kameraanpassad ryggsäck ned utrustning värde tiotusentals kronor. Även laptop, iPad och gopro kameror ligger i denna. Aldrig haft något problem att ta dessa genom något land. Dock har jag ju aldrig blivit stoppad o kontrollerad heller.

Men hur är lagen skriven? För som jag förstår de gäller det köpta varor i ett annat land? Man kan ju inte sitta o deklarera varje elektronikgrej över 430EUR som man köpt för flera år sen? Eller är de det man måste?
 

NyfikenGrau

Medlem
Som man kan utläsa av Dr. Miles inlägg och som jag skrivit tidigare i någon tråd; Åk inte över Tyskland hem om du varit på prylsmuggelresa och är på väg tillbaka till Sverige. De är fullständigt övernitiska med 430 EUR, som ju är en bisarr gräns att ha fortfarande 2013.
 

MolleX

Medlem
Kan nämna att de är lika nitiska i Köpenhamn/Kastrup om de stoppar en, där jag själv fastnat en gång och fick betala moms på mina prylar.
De verkade göra en raid mot EWR flyger just den dagen för det stod 8 tullare beredda när vi kom.
 

agehall

Medlem
Jag har allt viktigt på en TrueCrypt-partition som alltid avmonteras innan jag åker in och ut i länder där sådant här kan förekomma. Över lag har jag aldrig haft problem med detta och då har jag ändå gått igenom tull med ganska konstiga saker i bagaget.

I NZ och AU reagerade de inte ens sist när jag radade upp 4x MacMini...
 

lnixon

Medlem
Disken i min laptop är krypterad och jag har ett litet, litet usb-minne med de kryptonycklar jag behöver för att kunna nå backuperna av datat om jag blir av med laptopen.
 

agehall

Medlem
Men du reser med USB-minnet? Av ren nyfikenhet - hur skyddar du dig mot att både dator och USB-minne beslagtas? Eller är USB-minnet mer som backup ifall du får din laptop stulen?
 

lnixon

Medlem
USB-minnet är främst som reserv om laptopen går sönder eller blir stulen, men det är också tillräckligt diskret för att jag har vissa förhoppningar att de skulle missa det om gränskontrollen får spunk och börjar beslagta min elektronik. Jag förvarar det skilt från datorn.
 
Toppen