Senaste nytt

Award resa och tillmötesgående med THAI

hyper

Medlem
Jag tänkte dela med mig av en rätt trist händelse som jag och min flickvän var med om nyligen med THAI.

Vi hade bokat en Award-biljett med Thai till Ho Chi Minh City efter att i vanlig ordning gått igenom ANA Tool och kollat vad som fanns tillgängligt i form av Award-biljetter.

Bokningen blev då följande:
TG961/12NOV Stockholm - Bangkok 13.40 05.55 13.00 5 20K X Confirmed Meal
TG550/13NOV Bangkok - Ho Chi Minh City 07.45 09.15 20K X Confirmed Meal
TG557/26NOV Ho Chi Minh City - Bangkok 20.55 22.20 2 20K X Confirmed Meal
TG960/27NOV Bangkok - Stockholm 00.45 06.05 20K X Confirmed Meal

Till detta så bokade vi inrikes flyg från SGN-PQC där vi skulle spendera mesta delen av våran tid, samt hotell till detta.


Cirka 2 veckor innan avfärd får jag ett mail från SAS med uppdaterade resplaner enligt:
TG961/12NOV Stockholm - Bangkok 13.40 05.55 13.00 5 20K X Confirmed Meal
TG556/13NOV Bangkok - Ho Chi Minh City 18.25 19.55 20K X Confirmed Meal
TG557/26NOV Ho Chi Minh City - Bangkok 20.55 22.20 2 20K X Confirmed Meal
TG960/27NOV Bangkok - Stockholm 00.45 06.05 20K X Confirmed Meal


Ändringen nu är alltså att istället för 2 timmar i BKK så har vi nu en 13 timmars layover! Jag blir självklart lite upprörd och kollar upp varför.. Det enda som står är "Cancelled", varvid jag kollar upp hela Star Alliance. Utgången är dessvärre att det enda flyg mellan BKK-SGN den dagen är det Thai flyg vi blivit ombokad på.

Efter att ha pratat med SAS inser jag bittert att så är fallet, det finns inga andra alternativ. Jag får bita i det sura äpplet och boka om inrikesflyg & hotell.


2 veckor senare åker vi glatt på vårat flyg till BKK och kommer fram lagom möra som man gör efter nattflygningar. Vi sitter i Royal Orchid loungen lite grand och tar det lugnt. Eftersom jag har lite tråkigt så bestämmer jag mig för att gå till Thai's disk i BKK och prata med dem och se så att allt är ok för 18:25 flyget. Jag får då en fråga om jag var på TG961, isåfall ska jag ställa mig i en annan kö och bli ombokad till Vietnam Airlines 11:30 flyg till SGN!

Toppen tänker jag. Dessvärre i typisk Thailändskt maner så får man stå i den kön i 2 timmar, och när vi (väldigt trötta) kommer fram får vi svaret: Detta är en Award-biljett det går inte. Jag ser helt frågande ut och undrar varför det skiljer sig mellan en Award-biljett och en vanlig biljett varvid de svarar: Det finns ju ingen revenue, vi kan inte flytta pengar.


Nu är jag alltså EBG, eller i alla fall vad Thai anbelangar *G, dvs deras mest lojala kunder. Jag har utnyttjat mina poäng som jag slitit ihop genom en massa resande över jorden, och i slutändan behandlas jag sämre än "Nisse & Berit 47" som åker på en economy var 5 år? Och detta för att "Det finns ingen revenue". För det första ifrågasätter jag om det inte verkligen finns någon revenue, jag förutsätter att jag inte flyger "gratis" på Thai med mina SAS EB-poäng utan att de översätts till pengar som EB sedan betalar till Thai eller liknande, och för det andra så finns det ingen "kundens bästa" approach i det hela överhuvudtaget...

Hur som helst så tycker jag att detta är pinsamt dåligt och berättar det gärna för någon ansvarig manager på Thai som säger: "Vi kan fixa ett hotell åt er.". Vid det här laget är klockan redan 13 och vårat flyg går om 5 timmar, vi kommer med andra ord i princip hinna till hotellet och vända. Jag uppskattar i alla fall att de gör någonting och säger att det tyvärr inte hjälper, men om ni kan fixa en business upgrade på vägen hem som plåster på såren så skulle vi verkligen uppskatta det.

Han ringer något samtal och säger sedan att han har lagt in en request, men hans station manager är inte där eftersom det är helg, men om vi bara säger till vid check-in och visar upp ett papper han ger oss så ska det nog inte vara några problem. Så då har vi i alla fall det att se fram emot... Trodde vi.



Vid hemresan och check-in får vi bestämt veta att: Jag bryr mig inte om vad de säger i BKK, det här är SGN och de kan inte lova någonting. Lite argt accepterar jag det och tar våra economy biljetter och tänker att jag tar diskussionen med dem i BKK (där vi återigen har en 2 timmars layover). Väl i BKK traskar jag fram till disken och berättar mitt ärende varvid station managern (faktiskt samma som förra gången) direkt säger: Det gick inte, IATA reglerna tillåter det inte. Jag frågar vad IATA har med det att göra och han säger nåt vagt om att han får bara uppgradera på samma resa (dvs, inte return resan). Jag kan tycka att det är skitsnack, han kanske inte får men THAI får definitivt uppgradera precis vem som helst på precis vilket av deras flyg de vill, men vid det här läget var jag alldeles för trött och hade totalt tappat förtroendet för allt vad Thai heter.



Slutsumman är väl att jag tycker att detta var enormt dåligt hanterat av THAI. Både för att de behandlar *G med award-biljetter som skräp, och för att de lutar sig mot påhittade regler istället för att försöka få nöjda resenärer. Detta var definitivt min sista resa med THAI.
 

Jacob

Medlem
Låter inget skoj alls! Illa att de inte kunde göra mer i loungen, det är ju en av de främsta anledningarna till att man har lounge access, att slippa behöva köa vid biljettdisken/servicedisken när det är problem av olika slag.

Både Turkish Airlines och Lufthansa flyger förresten Bangkok-Ho Chi Minh City (avgång runt klockan 15 från Bangkok). Var det ingen av dessa som hade platser? Det är ju Star Alliance flygbolag båda två.
 

hyper

Medlem
Du har faktiskt helt rätt ... Jag måste varit blind eller alldeles för trött när jag sökte på det, jag är helt bombsäker på att jag kollade Star-Alliance search tool och bara såg TG :)
 
Jättetråkigt och sjukt frustrerande. Man känner sig väldigt liten när det börjar strula efter en långresa med familj.

Jag har suttit i telefon med en ledsen fru som missat connecting flight i HKG efter att AY landat 1 timme försenade. Dragonair personalen gjorde ingenting för att hjälpa henne och det slutade med economy class på CX 13 timmar senare till SYD.

Hon var bokad i betald C (ingen Award)...
 

Jacob

Medlem
Du har faktiskt helt rätt ... Jag måste varit blind eller alldeles för trött när jag sökte på det, jag är helt bombsäker på att jag kollade Star-Alliance search tool och bara såg TG :)
Det här var lite lustigt. Kollade igen på dina datum.
Jag flög faktiskt Turkish Airlines Ho Chi Minh City-Bangkok precis dagen innan du åkte samma sträcka åt motsatt håll. Flyget hade en beläggning på ungefär 30% i både economy class och business class. Du hade ganska garanterat fått platser på flyget. Avgång 15:15 från Bangkok.
 

Dr. Miles

Expert
Det var tråkigt att de inte kunde hjälpa bättre.

THAI har varit ganska schysst mot mig många gånger.
T ex jag fick ändra biljetten som inte var ändringsbar.
 

Roger J

Medlem
Själv har jag också bara bra erfarenheter av Thai på BKK. Brukar vara superservice. Har aldrig rest via BKK på award dock...
 

agehall

Medlem
Jättetrist att behöva råka ut för något sådant.

Jag känner igen den där attityden från stora delar av Afrika. Folk försöker verka hjälpsamma så att man ska gå därifrån och som godtrogen svensk gör man det ofta.

När folk börjar "lova" saker och man inte ser bevis på det, som tex en ny biljett eller boardingkort, så kan det vara läge att höja rösten lite och verka påtagligt upprörd. Man ska inte backa ner och lita på att de håller vad de lovar, då blir man ofta blåst.

Igårkväll när jag kom till hotellet i Abidjan, förklarade tex receptionen att de tyvärr inte hade några rum och att jag var tvungen att flytta till ett Novotel istället för det Ibis som jag bokat. Nu vet jag att Novotel:et är rätt slitet och det här Ibis är relativt nyrenoverat, så jag bor hellre här. Efter 5 minuters tjafsande med receptionisten fanns det plötsligt ett rum!
 

Bringman

Medlem
Det var tråkigt att de inte kunde hjälpa bättre.

THAI har varit ganska schysst mot mig många gånger.
T ex jag fick ändra biljetten som inte var ändringsbar.

Även jag har fått icke ändringsbara biljetter ombokade av Thai.
I augusti förra året hade vi en bokning DAD-SGN med Vietnam Airlines och SGN-BKK-CPH-GOT med Thai. DAD-SGN blev ordentligt försenad, de skyllde på regnet men jag tror det var ett svepskäl för alla andra flighter gick enligt tidtabellen. När vi äntligen kom fram till SGN hade vi precis missat planet till BKK. Thais personal på flygplatsen kunde inte göra något utan hänvisade oss till kontoret inne i staden när de öppnade morgonen efter. Morgonen efter hängde vi på låset och fick veta att det var fullbokat de närmaste tre dagarna men att vi troligtvis kunde få en plats dag 4. Dock var de tvungna att vänta på att Thais kontor i Stockholm öppnat, då det var de som ställt ut biljetten var de de enda som fick boka om dem. När de öppnat i Stockholm fick vi beskedet att vi fick boka om våra biljetter mot 150 USD. I telexkommunikationen från Ho Chi Minh till Stockholm skriver de bland annat de bör boka om våra biljetter med hänsyn till "extraordinary circumstances". De ombokade biljetterna blev i bokningsklass H (100% poängintjäning :)) och vi fick ytterligare tre härliga dagar i Vietnam.

Tycker att vi fick ett mycket trevligt bemötande av Thai de hade trots allt inget att göra med våran ursprungliga försening och hade ingen skyldighet att hjälpa oss.
 
Toppen