Senaste nytt

70 minuters connection på Paris CDG, hinner jag?

JacobGBG

Medlem
Jag har inte vart på CDG på ca 2 år och minns stället som den 7:e cirkeln i helvetet från den tiden. Jag har en möjlig connection där i Januari via KLM/AF till JFK på 70 minuter. Har det hänt några förbättringar som gör att man vågar sig på denna transfer?

Alternativt är att byter till att flyga till EWR via AMS istället men det är helt klart mycket mer praktiskt att anlända på JFK.
 

Pho

Medlem
Om du flyger från GOT, så landar du på 2G och skall vidare från 2E antagligen.
Du går igenom passkontroll vid 2G och sedan en busstransfer. Jag tycker det brukar funka mycket smidigt på vägen ut... Hittills har det varit sämre på hemvägen. Har dock aldrig haft så kort connection, men det bör gå bra.
 

EBGGOT

Medlem
Jag har inte vart på CDG på ca 2 år och minns stället som den 7:e cirkeln i helvetet från den tiden. Jag har en möjlig connection där i Januari via KLM/AF till JFK på 70 minuter. Har det hänt några förbättringar som gör att man vågar sig på denna transfer?

Alternativt är att byter till att flyga till EWR via AMS istället men det är helt klart mycket mer praktiskt att anlända på JFK.

Det blir tajt…. men det går. Riktigt kasst att Air France regional flyger från 2 E så man måste ha busstransfer. Loungen är kass där med. Hade samma connection tid för några veckor sedan och tog ca 30 minuter att flytta sig mellan terminalerna ...
 

JacobGBG

Medlem
Om jag säger så här, hur kan man förvänta sig att deras rescheduling ser ut ifall jag skulel missa min connection? Dels på CDG eller att det redan står klart på GOT?

Resan går i Januari så det är ju inte omöjligt att vädret komemr spöka en msula.
 

EBGGOT

Medlem
Om jag säger så här, hur kan man förvänta sig att deras rescheduling ser ut ifall jag skulel missa min connection? Dels på CDG eller att det redan står klart på GOT?

Resan går i Januari så det är ju inte omöjligt att vädret komemr spöka en msula.


Har du inte status tror jag det kan bli krångligt för dig att ens få hjälp snabbt för ny route … alltid mycket folk överallt på CDG! Undvik fall du kan ...
 

Joakim H

Medlem
Som nämndes tidigare i tråden. Landar du på 2 G och skall till 2 E kan du ta airside-bussen och slipper därmed säkerhetskontrollen. Gjorde det själv i september och det gick på 35 min, gate to gate.

Kan förtydliga att detta gällde till terminal 2 E ( M-gates ), de ligger närmast 2 G..
 

JacobGBG

Medlem
Jag får nog ställa om och ta en annan avgång så kommer connection upp till 90 min. Känns tryggare så, jag har nog blivit lite nojig på äldre dar.
 

Sinatra

Medlem
Det ska tilläggas! att om du har en connection med en annan AF-avgång kommer en assistent alltid möta dig om AF anser att tiden är för knapp. Detta gäller oavsett klasser! :) Hur bra som helst. Hur som helst är 70 minuter hur lugnt som helst om inget väldigt konstigt händer. Jag har lyckats byta från 2F till att vara inne i loungen på 2E L-gates på 10 minuter.
 

rvarttinen

Medlem
Inte haft problem att byta på CDG. Sist (ARN - BOS) hade jag i och för sig ett par timmar tillgodo, men den tid det tog att gå sträckan (2F -> 2E) var den tid det tog att flytta sig dit. Ingen äkerhetskontroll och knappt någon kö i passkontrollen.

Vid annat tillfälle för några år sedan hade jag en kort anslutning till SFO. Planet från Arlanda blev försenat så när vi kom till gate så hade jag tjugo minuter på mig att kuta tvärs över (landside). Hann då med viss marginal och bagaget kom med (kollade med dem i gate). Var inte sist ombord så de väntade väl in fler försenade anslutande ...

Det har byggts om rätt så nyligen på CDG, till det bättre. Bland annat att säkerhetskontrollen inte längre behövs vid byte. Från 2F går det att gå airside till t.ex. 2E. Hur det är med 2G vet jag inte, men vore märkligt om det inte går ocskå? Karin ( Air France/KLM ) kanske kan upplysa oss om detaljerna?
Enligt Jacob så går det numera även interntåg till och från Terminal 1.
 
Last edited:

Pho

Medlem
Det har byggts om rätt så nyligen på CDG, till det bättre. Bland annat att säkerhetskontrollen inte längre behövs vid byte. Från 2F går det att gå airside till t.ex. 2E. Hur det är med 2G vet jag inte, men vore märkligt om det inte går ocskå? Karin ( Air France/KLM ) kanske kan upplysa oss om detaljerna?
Enligt Jacob så går det numera även interntåg till och från Terminal 1.

Från 2G till 2E går det bussar airside (sist så var det en buss till M-Gates och en till L & K-gates), så det är smidigt. Åt andra hållet 2E till 2G så har man dock behövt gå landside vilket gör det bra mycket knöligare. Passerar CDG på vägen hem från den här resan, så jag kan kolla om det är någon förändringen, eftersom det trots allt byggs mycket nu.

Tror inte det tog mer än max 15 minuter från att jag kom av planet och hade tagit mig till loungen vid M-gaterna...
 
Toppen