Senaste nytt

Hotell i Paris för weekend i april

jsn

Medlem
Hotell i Paris?

Det finns guider till vissa städer här på BC, bla för Barcelona, men jag hittar ingen till Paris... Finns det planer på att skapa en sådan?

Under tiden, vilka hotell skulle ni rekommendera för en långhelgs vistelse i Paris i mitten på April nästa år? Min mor fyller 70 och skall fira i Paris. Märkligt nog har ingen av oss någon egentlig erfarenhet av Paris sedan tidigare... Vi letar inget överdådigt, utan ett bra tre-stjärnigt turisthotell duger gott.

I vilket/vilka områden skall man satsa på att bo i? Då det är första ordentliga besöket så är det några av de normala, stora turistsakerna vi förmodligen kommer vilja göra.

Alla tips mottages tacksamt
 

sammyj

Medlem
Det finns guider till vissa städer här på BC, bla för Barcelona, men jag hittar ingen till Paris... Finns det planer på att skapa en sådan?

Under tiden, vilka hotell skulle ni rekommendera för en långhelgs vistelse i Paris i mitten på April nästa år? Min mor fyller 70 och skall fira i Paris. Märkligt nog har ingen av oss någon egentlig erfarenhet av Paris sedan tidigare... Vi letar inget överdådigt, utan ett bra tre-stjärnigt turisthotell duger gott.

I vilket/vilka områden skall man satsa på att bo i? Då det är första ordentliga besöket så är det några av de normala, stora turistsakerna vi förmodligen kommer vilja göra.

Alla tips mottages tacksamt

Jag åker till Paris på Torsdag för en liten turistvisit med tjejen 3,5 dag. Vi kommer bo på Duquesne Eiffel Hotel och kan iaf ge en mini recension av detta snart :) Det ska ligga nära tornet, är lite spänd faktiskt. Har inte varit i Paris tidigare.
 

rvarttinen

Medlem
Vi brukar bo i närheten av Operan i och med att flygbussen från CDG stannar där. Det finns ett antal bättre hotell i området och nära till det mesta.

Vill ni bo tre-stjärnigt, och har Accor-kort, så kan jag rekommendera en del av de Mercure som finns där. Ännu bättre, fler stjärnor, med Accor är Hotel Scribe (Sofitel), men dyrare förstås. Om ni är redo för en kort promenad (om ni tagit flygbussen) bort förbi Pl. Medeleine så kan jag rekommendera Sofitel Paris Le Faubourg Hotel. Lite lyxigt, elegant och klassiskt! Båda dessa hotell har stora frukostbufféer.

Om Accor är intressant så sök på Paris på Hotel Reservation : Book hotels online with Accorhotels.com och välj vilket område som intresserar.... det finns en hel del hotell i olika prisklasser att välja på.

På andra stranden finns Le Belchasse på rue Belchasse, mycket nära Musée d'Orsay och Blvd. St. Germain. Riktigt kul design-hotell men kanske utanför den prisram du tänkt dig: Hotel Le Bellechasse Paris **** | Boutique Hotel Saint Germain Paris | OFFICIAL SITE ... bra frukost också. Detta hotell är medlem i en annan kedja, SLH, som har fler roliga hotell i Paris. Inget är särskilt billigt: Luxury Hotels, Paris France, Boutique Resorts, French City Breaks, SLH

Själv bodde jag på W vid Opéra senast och är mycket nöjd med det. Inte billigt, men W är en upplevelse i sig ... Kul och lyxigt designhotell centralt i Paris - BusinessClass.se
 
Last edited:

Bernie

Medlem
Det finns guider till vissa städer här på BC, bla för Barcelona, men jag hittar ingen till Paris... Finns det planer på att skapa en sådan?

Under tiden, vilka hotell skulle ni rekommendera för en långhelgs vistelse i Paris i mitten på April nästa år? Min mor fyller 70 och skall fira i Paris. Märkligt nog har ingen av oss någon egentlig erfarenhet av Paris sedan tidigare... Vi letar inget överdådigt, utan ett bra tre-stjärnigt turisthotell duger gott.

I vilket/vilka områden skall man satsa på att bo i? Då det är första ordentliga besöket så är det några av de normala, stora turistsakerna vi förmodligen kommer vilja göra.

Alla tips mottages tacksamt
Är ni där över helgen? Då hinner ni med en del grejor. Tänk bara på att det ofta är väldigt långa köer, till exempel till tornet eller till Louvre. Så det kan vara bra att prioritera lite. Personligen gillar jag fokusera på att hänga runt i städer jag besöker. :cool: Betar bara av det allra viktigaste.

Eiffeltornet är helt klart sevärt. Maffigt! Dock tycker jag inte nödvändigtvis att man behöver åka upp i tornet. För utsikt kan ni promenera upp till La Basilique du Sacré Cœur de Montmartre. Där får ni en vacker vy över Paris. Att promenera från Invalides ner mot Seine, längs Tuilerierna mot Louvre är en fin promenad, särskilt i april!

Om ni är konstintresserade kan det vara värt att kolla vilken utställning som körs på Grand Palais. Gå dock dit på fredag morgon i så fall (eller en timme innan stängning), kön på lördagar, och övriga tider för den delen, är galen.

Paris är som bekant väldigt stort - det finns ett område för alla. Området runt operan tycker jag är trist, där är jag aldrig. Marais kan vara trevligt på söndagar när allt annat är stängt. Pigalle och Oberkampf är andra lite trendiga och hippa områden som jag gillar. I övrigt beror det lite på vad ni är ute efter.

För shopping - Boulevard Saint-Germain är trevligt till exempel. Som andra shoppinggator. Gör lite research innan om det är ngt speciellt ni är ute efter. Rue du Faubourg Saint-Honoré för lyx till exempel.

Vad är ni sugna på för mat? Paris har fantastisk mat, men man kan också gå på många nitar. Jag rekommenderar verkligen att efterforska lite först och gärna boka fre + lör kväll för att vara säkra. Det där med att - på fastande mage - gå runt och leta restaurang rekommenderar jag inte.

Nu bor jag sällan på hotell i Paris. Men det finns väldigt många trevliga boutique-hotell. Ofta coola med en personlig touch. Dessvärre är dessa ofta dyra. Dock - om ni är ute i god tid så går det säkerligen att hitta bra erbjudanden!
 
Jag åker till Paris på Torsdag för en liten turistvisit med tjejen 3,5 dag. Vi kommer bo på Duquesne Eiffel Hotel och kan iaf ge en mini recension av detta snart :) Det ska ligga nära tornet, är lite spänd faktiskt. Har inte varit i Paris tidigare.

Lördag 14 dec är det champagneprovning på anrika Caves Auges.
Gå in på bifogad länk och klicka vidare på "Calendrier des dégustations fin 2013".
Bäst av allt - det är drop in och gratis!

Les Caves Augé vente de vin depuis 1850 à Paris
 

jsn

Medlem
Stort tack för input och idéer, det uppskattar jag! Fortsätt gärna att fylla på om det finns fler tips'n'trix :)
 

sammyj

Medlem
Lördag 14 dec är det champagneprovning på anrika Caves Auges.
Gå in på bifogad länk och klicka vidare på "Calendrier des dégustations fin 2013".
Bäst av allt - det är drop in och gratis!

Les Caves Augé vente de vin depuis 1850 à Paris

Ah det vart ju tusans, har missat att det var aktivitet i tråden :)


För övrigt var min och tjejens första gång i Paris helt underbar! Betydligt bättre än vad jag förväntade mig, fransmännen i centrum är ju riktigt trevliga och väldigt engelsk kunniga. Hotellet "Duquesne Eiffel Hotel var väldigt fint och trevligt. Personalen väldigt hjälpsam och det låg förhållandevis hyfsat till. Frukosten var dock inte värd priset och rummen var väldigt trånga.

En sak som förvånade mig som stammis på bland annat CPH, MMX, BMA och BRU är att det finns ju knappt någon shopping överhuvudtaget på CDG. Affärerna som kunde nås efter security är lätt räknande både till antal och yta, nästan så att BMA har mer att skryta om. Finns det någon magisk hemlighet kring detta? Åkte med SAS från T1.

ps. Givetvis i sann flyg anda hann vi med ett snabbt besök på flygmuseet en bit utanför vi Le Bourgets flygplats. ds.
20131215_161621.jpg
 

rvarttinen

Medlem
...
För övrigt var min och tjejens första gång i Paris helt underbar!
...

Kul att ni fick en trevlig vistelse i Paris. Gillar Paris ur många aspekter så vi åker dit hyfsat ofta, typ. minst en gång om året ...

En sak som förvånade mig som stammis på bland annat CPH, MMX, BMA och BRU är att det finns ju knappt någon shopping överhuvudtaget på CDG. Affärerna som kunde nås efter security är lätt räknande både till antal och yta, nästan så att BMA har mer att skryta om. Finns det någon magisk hemlighet kring detta? Åkte med SAS från T1.

Själva åker vi med Air France, det ha rblivit så i och med att SAS har prisat ut sig varje gång (!). I ekonomi får man dessutom mat som ingår i biljettpriset. Kanske har SAS ändrat sig numera?

I vilket fall; med AF så flyger man från terminal 2F till Stockholm. Det finns ett gäng affärer, ok, inte jättestort utbud, men det finns. "Tax Free" med sprit och en annan med kosmetika, Ladurée har en disk där de säljer macarons. Flera affärer med ett gourmet sortiment (choklad, ostar, gåslever, etc.). Motsvarighet till Pressbyrån (Relay), och div. annat: Find airport shops - Aéroports de Paris
 
Toppen