Senaste nytt

Air Dolomiti - Star Alliance eller ej?

Palazzi

Medlem
Har en fråga, som jag fått lite olika bud om. Är det någon här som kan klargöra huruvida Air Dolomiti är Star Alliance-medlem eller ej?

Enligt wikipedia är Air Dolomiti fullvärdiga medlemmar som affiliate till Lufthansa, men det finns andra saker som tyder på motsatsen. Star Alliance egen hemsida verkar förtegen om member-affiliates i största allmänhet.

1. Loungetillträde verkar vara limiterat till de med status inom Miles & More, men gäller även Star Alliance-medlemmar när flygningen har LH-kod. När folk väl testar verkar resultatet vara 50/50, om man inte bokat resan i C.

2. Det verkar var omöjligt att boka bonusresor med annat FFP för resor med LH, operated by Air Dolomiti. Kan givetvis vara så att man inte släpper bonusplatser bara...
 

flybob

Medlem
Har en fråga, som jag fått lite olika bud om. Är det någon här som kan klargöra huruvida Air Dolomiti är Star Alliance-medlem eller ej?

Enligt wikipedia är Air Dolomiti fullvärdiga medlemmar som affiliate till Lufthansa, men det finns andra saker som tyder på motsatsen. Star Alliance egen hemsida verkar förtegen om member-affiliates i största allmänhet.

1. Loungetillträde verkar vara limiterat till de med status inom Miles & More, men gäller även Star Alliance-medlemmar när flygningen har LH-kod. När folk väl testar verkar resultatet vara 50/50, om man inte bokat resan i C.

2. Det verkar var omöjligt att boka bonusresor med annat FFP för resor med LH, operated by Air Dolomiti. Kan givetvis vara så att man inte släpper bonusplatser bara...

Detta står på hemsidan:

3) What relations does Air Dolomiti have with Lufthansa and Star Alliance?
Air Dolomiti is now owned by Lufthansa. This has allowed the Airline to change from a small business to become part of a worldwide group with the duty of creating value for it. As it is part of the Lufthansa Group, passengers who fly with Air Dolomiti can enjoy the benefits of the Star Alliance partners to which Lufthansa belongs, as Star Alliance is one of the most important airline networks worldwide. Air Dolomiti is also a member of Lufthansa Regional, the alliance created by Lufthansa to increase the quality and efficiency of the regional partners. Internally, the Airline maintains brand independence and its own industrial autonomy.
 

Jonas C

Medlem
De är inte med i Star Alliance. LH har bytt ut så att de kör under EN flight nummer, istället för LH så att de slipper utan *A förmåner.

Även deras egna statuskunder får t.ex minskade förmåner vid resa med EN flight.
 

Dr. Miles

Expert
2. Det verkar var omöjligt att boka bonusresor med annat FFP för resor med LH, operated by Air Dolomiti. Kan givetvis vara så att man inte släpper bonusplatser bara...

Vad jag kan se från ANAs webbsida så kan man boka även på Lufthansas flygningar som är opererade av Air Dolomiti.
I exemplet nedan är alla flighter förutom LH1852 opererade av Air Dolomiti.
Screenshot20131209_3.png
 

Palazzi

Medlem
Misstänkte att de skett någon förändring Jonas C. Då får vi helt enkelt göra ett test, för att se om referensen från flybob 's inlägg ändå fortsätter att efterlevas.


Dr. Miles - Det verkar fungera till de flygplatser dit LH även har flygtrafik med det "vanliga" bolaget, och inte annars. Konstigt fenomen... Möjligen är det så att vissa FFP har tillgång, men andra inte? Likt för SQ-fligter.
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Är det "Lufthansa operated by Air Dolomiti"? = Ja. Är det "Operated by Air Dolomiti"? = Nej.

Inte konstigare än när t.ex. Cimber fanns i Skandinavien och gjorde en del flygningar själva och en del flygningar åt SAS.

Jag har bara gjort det förstnämnda och då var det inga problem med lounge etc.
 

Palazzi

Medlem
Är det "Lufthansa operated by Air Dolomiti"? = Ja. Är det "Operated by Air Dolomiti"? = Nej.

Inte konstigare än när t.ex. Cimber fanns i Skandinavien och gjorde en del flygningar själva och en del flygningar åt SAS.

Jag har bara gjort det förstnämnda och då var det inga problem med lounge etc.

Jodå, det fenomenet förstår jag. Sen att det kanske inte alla är informerade i lounge-diskarna är en annan sak...
Hoppas inte att man löper linan ut med det som Jonas skriver, gällande överföring LH ---- EN

Det som gör mig konfunderad: När BGY-flygningar fanns via Frankfurt gick det nämligen att hitta bonusplatser på Star Alliance awards, men nu fungerar det inte när man routar via München. Som Dr.Miles skriver fungerar det till MXP....

EX.
Skärmavbild 2013-12-09 kl. 21.38.47.png
Fortsatt LH-kod, men inga bonusplatser...

Jag ska kolla på KVS eller liknande, så att det inte bara rör sig om att tillgång inte ses på MilagePlus &/eller Lifemiles
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
LH 9446 låter som codeshare så troligtvis "Operated by Air Dolomiti". Dvs ej Star Alliance.

Tackar! Där skon klämde alltså... MXP-flygningen som är "Operated by Air Dolomiti" har LH-kod 1864.

Kan inte riktigt förstå varför man valt att göra skillnad på detta sätt, men förklarar ju problemet jag hade vid bokning.
 

Roger J

Medlem
Tackar! Där skon klämde alltså... MXP-flygningen som är "Operated by Air Dolomiti" har LH-kod 1864.

Kan inte riktigt förstå varför man valt att göra skillnad på detta sätt, men förklarar ju problemet jag hade vid bokning.

Har nyligen flugit Air Dolomiti på LH-biljett till Bergamo - inga Eurobonuspoäng. Står inget om Guld på boardingkort för den sträckan heller. Ingen tillgång till SEN-loungen som EBG.
 
Toppen