Senaste nytt

VARNING! Nordea byter ut Visa Gold mot Mastercard Gold

E.K

Medlem
Jag betalade räkningar i veckan via Nordeas nät-bank. Efter att jag loggat in såg jag på högersidan rubriken:
"Är du en av dom som skall byta Visa Gold mot Nordea Gold"
Normalt sätt klickar jag aldrig på diverse erbjudanden för dom brukar varken vara bättre än sämre vad man redan har.
Av någon outgrundlig anledning efter att räkningarna var betalda klickade jag på länken.

Chocken var stor när jag började läsa att vare sig jag vill eller inte så kommer mitt Visa Gold att bytas ut mot Nordea Mastercard Gold. Snabbt tog jag fram luren och ringde banken och ifrågasatte vad dom höll på med.

Första frågan var varför man inte informerar kunder om sådana förändringar.
Han på banken kunde inte svara utan frågade mig hur dom skulle gå tillväga för att informera kunderna.
Fråga två. Jag har en hel del resor inbokade som jag köpt med Visa Gold och minimum kravet med vissa flygbolag är att man har med sig kortet man bokade resorna med.
Svaret var att man alltid kunde ringa banken från incheckningen. Tror knappast om man klockan 21:00 lokal tid står på Bangkoks flygplats och ringer banken att någon svarar!!
Fråga tre fick jag aldrig något svar på om man blev nekad att få flyga på grund av kortet.
Fråga fyra. Alla pensionärer som är borta vinterhalvåret. Då blev det ganska tyst i luren.

Det märkliga i ovanstående är att jag fick mitt nya Visa Gold i September med en giltighets tid till 2015 09
Jag tar ju naturligtvis för givet att kortet gäller tills dess, men tydligen inte när Nordea får bestämma.
Jag fick i alla fall sett till att mitt nya kort kommer först i mars månad och att Visa Gold gäller tills dess.

Men å andra sidan hade mina bokningar varit bakom skynket så hade jag nog sett till att blivit nekad ombordstigning.
Det är ju trots allt Nordeas huvudvärk, nya biljetter på så kort varsel brukar ju innebära premiumavdelningen.
För några hundra bath hade man säkert kunnat köpa ett intyg om att endast F platser finns tillgängliga!!
Ovanstående under den förutsättningen att man fått Nordea Mastercard Gold och betalat med Visa Gold som man givetvis inte får ha med sig vid incheckning.

Länk till kortbytet som jag har svårt att få stämma överens med själva rubriken:
Kortbyte Nordea Gold | Nordea.se
 

E.K

Medlem
Som medveten resenär har man ju med sig båda korten. Men att ha med sig ett ogiltigt kort är inget krav från banken.
Sen kan jag absolut inte tänka mig att banken har koll på att vissa flygbolag har minimum krav att man har med sig kortet som resan köptes med. Jag är bergsäker på att det är mer bedrägeri att komma dragandes med ett ogiltigt kort.
Så frågan är vem som bedrar vem.
 

adhoc76

Medlem
Förstår inte riktigt vad du vill egentligen?

Vissa flygbolag kräver att man kan visa upp kortet man bokat med, ingenting mer med det. Sen att du fått den utbytt är en helt annan femma. Och nej det är inte bedrägeri eftersom 1) du har bokat resan. 2) det är ditt kort.

Däremot är det ett lagbrott att försöka få förfalskade dokument etc för att få en högre flygklass/tjäna ekonomiskt på det hela.

+1. Obegripligt inlägg. Jag fattar inte vad postaren menar...
 

gdaily

Medlem
Egentliga felet är väl egentligen två delfel:
1) Man har Nordea som bank
2) Man har ett betalkort och inte ett SAS/BA-brandat kreditkort

:)
 

E.K

Medlem
Det har du helt rätt i att man inte skall köpa sig förfalskade dokument.
Nu tänkte jag mest på dom som fått sitt nya kort och inte tänker på att ta med sig det gamla kortet.
Sen är det så också att dom som redan har åkt, och är borta länge som inte känner till att ett helt nytt kreditkort har kommit med posten här hemma. Förstod jag det rätt när jag pratade med Nordea så skulle inte det gamla kortet gälla så länge till efter att det nya kortet kommit med posten. Förtydligande: Visa byts mot Mastercard
 

adhoc76

Medlem
Det har du helt rätt i att man inte skall köpa sig förfalskade dokument.
Nu tänkte jag mest på dom som fått sitt nya kort och inte tänker på att ta med sig det gamla kortet.
Sen är det så också att dom som redan har åkt, och är borta länge som inte känner till att ett helt nytt kreditkort har kommit med posten här hemma. Förstod jag det rätt när jag pratade med Nordea så skulle inte det gamla kortet gälla så länge till efter att det nya kortet kommit med posten. Förtydligande: Visa byts mot Mastercard

Ja fast det gamla kortet gäller ju tills man aktiverar det nya... Inte helt ovanligt att bankerna byter mellan Visa och Mastercard. Antar att det beror på vilken deal de får? Jag hade först VISA som byttes till Mastercard och är min bank tillbaka hos Visa igen...
 

E.K

Medlem
Nej! Gäller cirka en månad."Vad det nu ordagrant innebär" Saxat från länken:

När slutar mitt Visa Gold att fungera?
Ditt Visa Gold slutar att fungera inom cirka en månad. Därför är det viktigt att du ändrar dina kortuppgifter om du har någon prenumeration, abonnemang eller e-ticket knutet till ditt Visa Gold. Ditt nya Nordea Gold är klart att använda redan idag.
 

agehall

Medlem
Och i det stora hela är det ganska ovanligt att det är ett faktiskt krav att man ska ha med sig kortet man bokat resan med. Problemet skulle annars vara mycket större än att Nordea, som är en pyttebank jmf med alla kreditkortsanvändare i världen, byter kort - tänk på alla som har kort som går ut om tre månader och som bokar en semester om 6 månader...

Näe, ta och byt bank och se glad ut.
 
Toppen