Senaste nytt

Äntligen ska jag få flyga med stil! Men ett par frågor....

Hej kära forummedlemmar!

Efter en minst sagt intensiv övertalningskampanj har oromantiske jag abdikerat för min sambo och gått med på bröllop i vår. Preliminärt i maj eller slutet av augusti. Eftersom jag inte är mycket för bröllop och kyrkor har min sambo lockat mig med att vigseln kan ske utan vittnen i Arlandas flygledartorn. Måste säga att hon är bra slug som kom på det....flyg är min stora passion! Tyvärr kom jag aldrig in på flygledarutbildningen. Min oförmåga att skilja mellan höger och vänster kan vara en av anledningarna....

Hur som helst så har jag ett annat motkrav: Efter ceremonin skall vi åka till New York och då vill jag flyga business!
Jag har alltid drömt om att få flyga business (eller first!) interkontinentalt någon gång i mitt liv och ska det bli av så är tillfället nu! Jag har tyvärr inget jobb där jag flyger i tjänsten så min enda möjlighet är att slanta upp ur egen ficka. Som nybliven husägare är ekonomin lite ansträngd så First är tyvärr inte att tänka på. Budget för flygbiljetter runt 40 000 SEK.

Nu har jag surfat biljettpriser och luskat runt här i forumet (som jag måste säga är fantastiskt informativt och trevligt att läsa!) men jag hittar inte riktigt svaret på mina frågor så jag hoppas det är ok att jag ställer dem här även om det redan finns snarlika trådar:

- Vi vill alltså åka till NY sent i vår. Bästa priset jag hittat är British Airways (om man undantar Iceland air men jag är inte så sugen på dem). 37 600 kostar det med BA. Tror ni BA kan komma att ha någon rea eller är det lika bra att boka nu?

-Bör vi gå med i BAEC?

-Har fått för mig i forumet att SAS anses lite sämre. Och de är lite dyrare. Är jag en "dålig" svensk om jag bokar med BA istället?

-Är det värt att skrapa ihop fler flygresor för att få tier-points i BA:s program eller är det lika bra att ge upp tanken när det bara handlar om privatresor?

-Nåt annat tips?

Tacksam för input!

/Wannabe Frequent Flyer
 

agehall

Medlem
Välkommen hit Spaceman_Spiff.

Det är helt omöjligt att säga om det kommer någon rea, men helt otroligt är det väl inte. Om/när ni ska flyga, ska ni självklart gå med i något frequent flyer program - det har ni inget att förlora på.

Om ni ska flyga BA, så går det att nå silver på i princip en enda longhaul-resa med lite planering. Men det kanske inte är det man vill göra på sin bröllopsresa.

Många här gillar inte SAS hårdvara och den är absolut inte lika bra som många andras, men det är i ärlighetens namn inga större fel på produkten. Det är inte något jag är beredd att betala extra för, men får jag ett bra pris har jag inget emot SAS på longhaul.
 
Tack Agehall för välkomnandet och ditt svar!

"Med lite planering..." menar du då att boka någon extra komplicerad rutt för att få fler flygningar?
 

Jonas C

Medlem
Hmm har inte Lufthansa First Class rea från Skandinavien? För några tusenlappar extra per person kan man flyga till BOS via IAH i First.
 

Ritz

Medlem
Grattis Spaceman_Spiff och välkommen till klubben!

För "business class virgins" kan SAS business det nog vara en "trevlig" upplevelse men jag skulle nog med hög sannolikhet säga att ni inte kommer bli exalterade över helhetsupplevelsen. Som agehall säger så är det på det stora hela inget fel på SAS Business, men å andra sidan finns det inte heller några superlativer.

Personligen skulle jag för en nöjesresa med frugan/sambon/flickvännen inte betala 22 000 kr för att åka business med SAS från Stockholm till New York. Resan ger visserligen 17200 Eurobonuspoäng, om det är något att ta hänsyn till på en bröllopsresa. :)

British Airways har jag aldrig åkt med i business men det verkar betydligt mer intressant, även om det kräver en mellanlandning i London.

Vad jag också skulle kollat på är Virgin Atlantic Upper Class. Dyrare än BA men verkar vara mer av en "rock & roll" upplevelse. Jag tror nog också att de skulle bjuda på något extra skoj om man informerar dem om att det är en honeymoon!
 

gdaily

Medlem
Hej kära forummedlemmar
Hej själv :)

-Bör vi gå med i BAEC?
Definitivt! Ni kommer båda att komma upp i bronsnivå (spelar väl i ärlighetens namn inte så stor roll med brons) och vara halvvägs mot silver, även med en "o-optimerad resa". Dessutom kommer ni landa på ca 15.000 miles per person på kontot. Även det är inte heller så mycket att hänga i julgranen, men med tanke på att ni kan ha ett hushållskonto så får ni 30k gemensamt, vilket motsvarar en tur/retur till London i business för en person. BA-poängen förfaller heller inte, så länge man har någon transaktion var tredje (?) år på kontot, så det är dumt att inte spara dom.

Själv gjorde jag exakt samma resa i somras med "kärleken". Hennes 15k poäng använde jag sedan för att ta mig hem från Malta till Stockholm med Air Berlin, en resa som annars skulle kostat några tusenlappar just det avresedatumet, så man kan vara lite kreativ med användningen ibland.

-Har fått för mig i forumet att SAS anses lite sämre. Och de är lite dyrare. Är jag en "dålig" svensk om jag bokar med BA istället?
Om du aldrig åkt Business interkontinentalt så kommer du jubla över SAS. Personligen föredar jag BA, men det finns ju en bra fördel med SAS som inte ska missas och det är ju att de flyger direkt.

SAS businessstolar blir inte helt platta, det blir BAs. BA kan man också få den "privata baklängesflygningen" om man väljer den kärran, det var nästan lite romantiskt. Men i slutändan tycker jag att du ska låta priset avgöra, får du SAS till samma eller billigare än BA så kör på det, just med tanke på att du slipper mellanlandning i London.

Om du mellanlandar i London så se till att du får minst en timme i Galleries South-loungen så du får ut maximalt av resan.

-Är det värt att skrapa ihop fler flygresor för att få tier-points i BA:s program eller är det lika bra att ge upp tanken när det bara handlar om privatresor?
SOm sagt ovan, det kostar ju inget i alla fall. Själv får jag ihop silverkort på jobb & privatresor, men det är på håret. Jag har också BA Visakortet som jag samlar poäng med... Får jag komma med ett förslag:

1) Sätt in era poäng på Ba som sagt (eller SAS)
2) Skaffa BA Visa (eller SAS Mastercard/Diners)
3) Samla poäng på vardagsutgifter i några år så att ni kommer upp i 100.000 poäng eller så
4) Lägg alla era utgifter på BA Visa (eller SAS Amex) under ett år i slutet, så att ni kommer upp i 2-4-1 voucher
5) Fira femårsdagen av giftemålet med en liknande resa, nu för poäng

Fördelarna med BA i ovanstående kalkyl är att poängen kommer vara giltiga tills ni använder dom, på SAS så förfaller de efter fem (?) år. Fördelen med SAS å andra sidan är att skatter/avgifter på en SAS-resa är löjligt låga, medan på BA så är det ganska höga avgifter pga bränsletillägg och annat.
 
Toppen