Senaste nytt

Köpa lägenhet i Barcelona/Mallorca?

Bryant

Medlem
Hej!

Jag behöver alla råd och tips ni kan ge mig ang lägenhetsköp i Spanien. Mäklare? Hur mycket ska man pruta? Do's and dont's? Vilka områden? Osv osv Siktet är inställt på Barcelona eller Palma där Palma är det mest aktuella nu. Vi flyger ner till Palma den 9-13/1 för att titta på olika objekt.

Så där! Fyll tråden :)
 

Palazzi

Medlem
Jag föredrar ju helt klar Palma, men smaken är ju som... :)

Hittade en hel del fina objekt där hos de svenska mäklarna "Brindemark & Partners" samt "Nadjafi Kristensen". Båda verkar ha fokus på fint upprustade lägenheter i centrala Palma (Gamla stan/katedralen).
 

Alx

Medlem
Jag har ingen erfarenhet av att köpa/sälja hus/lägenhet i just Spanien. Men desto mer från Malta och USA. Några generella tips som kan vara bra att tänka på oavsett land är dock:

1. Att provbo så mycket som möjligt INNAN man bestämmer sig vad man letar efter och vart man vill bo. Att börja med att hyra bostad en längre tid innan köp är ingen dum idé! Man har ofta helt olika preferenser beroende på om det är primärbostad eller semesterbostad man söker. Likaså får man ofta helt andra livsvanor i andra länder och det är inte alls säkert att man ser på sitt boende på samma sätt när man spenderar längre tid på plats som bilden man har med sig hemifrån Sverige eller från tidigare kortsemestrar på orten.

2. Ju större investeringen är desto viktigare är det att verkligen titta på MÅNGA objekt. På Malta tittade vi på långt över 100 bostäder innan vi köpte vårt hus. Nu med facit i handen så kan vi konstatera att om vi hade köpt något av de första 20-30 husen/lägenheterna vi tittade på så hade vi inte bara köpt fast oss i en alldeles för överprisad bostad utan också i helt fel område. Nu blev förvisso husköpet ändå en sorts felköp eftersom vi sålde det några år senare och köpte en lägenhet vi aldrig hade kunnat föreställt oss bo i för bara några år sedan. Men vi köpte åtminstonde i rätt område och det gick i alla fall att sälja huset med en hyfsat stor vinst inom 6 månader från det att vi la ut det till försäljning, vilket är någon form av mirakel på Malta med en stagnerad bostadsmarknad.

3. Mäklare är sällan ett kvalificerat yrke i andra länder. Mäklaransvaret i Sverige är begränsat, utomlands är det ofta nära på eller tom helt obefintligt. Med andra ord lita absolut inte på vad mäklaren påstår. Stäm av viktiga påståenden med både andra mäklare och allra helst också med lokalbefolkningen. Min egen erfarenhet av svenska mäklare både på Malta och i USA är att dessa sällan är särskilt seriösa när man väl skrapar på ytan utan oftast utnyttjar de tyvärr det faktum att landsmännen litar på de i en situation där man som köpare ofta inte har så bra koll på marknaden. Personligen anlitar vi alltid bara lokala mäklare och klargör i ett tidigt stadie att vi är pålästa på marknaden. Att just vara så påläst som möjligt är A och O för att undvika otrevliga överraskningar.

4. Oftast presenterar mäklare i utlandet ett urval av objekt för köparen. Idag finns det i de flesta länder sidor liknande hemnet även om dessa används på annat sätt än i Sverige. Leta upp några objekt på egen hand och skaffa dig en egen bild av marknaden och de objekt som finns ute. Helst innan du kontaktar mäklare för vidare diskussioner. Mäklare tenderar ofta till att försöka sälja de objekt som antingen är svårast att bli av med (överprisade/fel location osv.) eller de där de får störst kick back. Särskilt när det är utländska köpare. Det vill säga köparens intressen är sällan prio ett för mäklaren ens i de länder där köparen har en mäklare och säljaren en annan (gäller t.ex. i både USA och Malta).

5. Det tar ofta betydligt mycket längre tid att köpa en bostad i utlandet än i Sverige. Följdaktligen tar det då också ofta väldigt mycket längre tid att sälja en bostad i utlandet. Även på en "het" marknad tar det tid jämfört med Sverige. Diverse avgifter tillkommer för externa tjänster som i Sverige ofta utförs av mäklaren. T.ex. upprättande av kontrakt.

Det var några av mina erfarenheter och tips om köp av bostad utanför Sverige.
 

Malu

Medlem
Kul! Jag har också ett "långtidsprojekt" att köpa lägenhet i Spanien. Det finns mycket info att läsa och jag har hittat bra info på "Spanienforum" där det finns många svenskar i exil som kan svara på frågor. Palma är bra, men fastlandet har fördelen att det faktiskt går att ta sig dit med bil eller tåg om så behövs.

Ett generellt tips är att hålla sig till de större mäklarna och flera av de spanska har också någon personal som pratar svenska. Men hur bra mäklare man än hittar så ska man ändå ha en egen advokat som hjälper till med avtal, lagfart etc. Räkna med att 10-15% tillkommer på priset för omkostnader. Handpenning ska läggas vid avtalstecknandet.

Lycka till - och berätta för oss hur det går! :)
 

Bryant

Medlem
Jag har ingen erfarenhet av att köpa/sälja hus/lägenhet i just Spanien. Men desto mer från Malta och USA. Några generella tips som kan vara bra att tänka på oavsett land är dock:

1. Att provbo så mycket som möjligt INNAN man bestämmer sig vad man letar efter och vart man vill bo. Att börja med att hyra bostad en längre tid innan köp är ingen dum idé! Man har ofta helt olika preferenser beroende på om det är primärbostad eller semesterbostad man söker. Likaså får man ofta helt andra livsvanor i andra länder och det är inte alls säkert att man ser på sitt boende på samma sätt när man spenderar längre tid på plats som bilden man har med sig hemifrån Sverige eller från tidigare kortsemestrar på orten.

2. Ju större investeringen är desto viktigare är det att verkligen titta på MÅNGA objekt. På Malta tittade vi på långt över 100 bostäder innan vi köpte vårt hus. Nu med facit i handen så kan vi konstatera att om vi hade köpt något av de första 20-30 husen/lägenheterna vi tittade på så hade vi inte bara köpt fast oss i en alldeles för överprisad bostad utan också i helt fel område. Nu blev förvisso husköpet ändå en sorts felköp eftersom vi sålde det några år senare och köpte en lägenhet vi aldrig hade kunnat föreställt oss bo i för bara några år sedan. Men vi köpte åtminstonde i rätt område och det gick i alla fall att sälja huset med en hyfsat stor vinst inom 6 månader från det att vi la ut det till försäljning, vilket är någon form av mirakel på Malta med en stagnerad bostadsmarknad.

3. Mäklare är sällan ett kvalificerat yrke i andra länder. Mäklaransvaret i Sverige är begränsat, utomlands är det ofta nära på eller tom helt obefintligt. Med andra ord lita absolut inte på vad mäklaren påstår. Stäm av viktiga påståenden med både andra mäklare och allra helst också med lokalbefolkningen. Min egen erfarenhet av svenska mäklare både på Malta och i USA är att dessa sällan är särskilt seriösa när man väl skrapar på ytan utan oftast utnyttjar de tyvärr det faktum att landsmännen litar på de i en situation där man som köpare ofta inte har så bra koll på marknaden. Personligen anlitar vi alltid bara lokala mäklare och klargör i ett tidigt stadie att vi är pålästa på marknaden. Att just vara så påläst som möjligt är A och O för att undvika otrevliga överraskningar.

4. Oftast presenterar mäklare i utlandet ett urval av objekt för köparen. Idag finns det i de flesta länder sidor liknande hemnet även om dessa används på annat sätt än i Sverige. Leta upp några objekt på egen hand och skaffa dig en egen bild av marknaden och de objekt som finns ute. Helst innan du kontaktar mäklare för vidare diskussioner. Mäklare tenderar ofta till att försöka sälja de objekt som antingen är svårast att bli av med (överprisade/fel location osv.) eller de där de får störst kick back. Särskilt när det är utländska köpare. Det vill säga köparens intressen är sällan prio ett för mäklaren ens i de länder där köparen har en mäklare och säljaren en annan (gäller t.ex. i både USA och Malta).

5. Det tar ofta betydligt mycket längre tid att köpa en bostad i utlandet än i Sverige. Följdaktligen tar det då också ofta väldigt mycket längre tid att sälja en bostad i utlandet. Även på en "het" marknad tar det tid jämfört med Sverige. Diverse avgifter tillkommer för externa tjänster som i Sverige ofta utförs av mäklaren. T.ex. upprättande av kontrakt.

Det var några av mina erfarenheter och tips om köp av bostad utanför Sverige.

Stort tack för alla inputs! Vi åker ner för att få någon typ av områdes kännedom. Vi vill hamna i ett lugnt område nära till en strand. De svenska mäklare vi hört av oss till har inte varit allt för sugna på att sälja. Responsen har varit sisådär. Det vi har insett att house styling ala Stockholm handlar det inte om i Spanien, inte på de objekt vi tittat på. Vi har oxå reflekterat att användandet av lgh inte blir som hemma, dvs man kanske inte tillbringar lika mycket tid där som man gör hemma.

Vill vi ha boendet till våren så finns det tyvärr inte så mycket tid att "provbo". Om jag uppfattat det rätt så bor ni permanent på Malta? Säsongsboende kan vara mer förlåtande..?

Det finns mäklarkunskap men dock inte från fastighetsmarknaden och spanskan är väldigt ringrostig :)

Återigen stort tack för tiden du lade ner.

Jag håller helt med Alx, i synnerhet p. 1. Vi hyrde i Spanien i över tio år (flera ställen per år) innan vi köpte söder om Alicante för fyra år sedan. Min rekommendation är att använda en svensk mäklare (om det går) under förutsättning att ni inte är haj på spanska och experter på spansk fastighetsrätt.

Finns en längre tråd om detta: http://www.businessclass.se/forum/ovrigt/7029-koepa-bostad-utomlands.html

Stort tack! Vilken mäklare använde ni er av? Kan du rekommendera några?
 

Alx

Medlem
Stort tack för alla inputs! Vi åker ner för att få någon typ av områdes kännedom. Vi vill hamna i ett lugnt område nära till en strand. De svenska mäklare vi hört av oss till har inte varit allt för sugna på att sälja. Responsen har varit sisådär. Det vi har insett att house styling ala Stockholm handlar det inte om i Spanien, inte på de objekt vi tittat på. Vi har oxå reflekterat att användandet av lgh inte blir som hemma, dvs man kanske inte tillbringar lika mycket tid där som man gör hemma.

Vill vi ha boendet till våren så finns det tyvärr inte så mycket tid att "provbo". Om jag uppfattat det rätt så bor ni permanent på Malta? Säsongsboende kan vara mer förlåtande..?

Det finns mäklarkunskap men dock inte från fastighetsmarknaden och spanskan är väldigt ringrostig :)

Återigen stort tack för tiden du lade ner.

Så lite så.

Jo det stämmer bra, vi bor permanent på Malta så det är klart att ett semesterboende är mer förlåtande. Men de flesta vill ju helst göra kloka köp när det handlar om större summor. Det viktiga är ju att man verkligen gillar lgh/huset man köper och att man har möjlighet att kliva ur investeringen utan att behöva ta en större förlust den dagen man av någon anledning vill det.

Vi noterade också att home styling m.m. inte alls är särskilt vanligt utomlands. Dessutom verkar vi ha helt andra preferenser i Sverige än på t.ex. Malta och i NYC. På Malta läggs det sällan upp tillräckligt med bilder för att ens kunna bilda sig en uppfattning om objektet innan man åkt dit och tittat på det. Det var både tidskrävande och ganska frustrerande var det för vår del. Samma sak i New York. Hyfsat med bilder men sällan tillräckligt.

Sverige är verkligen en förebild när det kommer till att köpa bostäder! Snyggt, snabbt och relativt enkelt. I New York var det ett smärre helvete innan köpet var klart.

Nu vet jag inte hur det ser ut i Spanien idag (efter senaste årens prisras). Men på t.ex. Malta har det hela tiden hävdats att marknaden fortsatt uppåt. Sanningen är att marknaden har så gott som helt avstannat eftersom köparna och säljarna har helt olika bild av marknaden. De enda försäljningar som går igenom är de där säljarna genom förhandling är beredda att acceptera betydligt lägre priser än vad de lagt ut objektet för. Eftersom det aldrig kommer till offentlig kännedom så ser priserna på pappret ut att vara stabila.

På Malta prissätter man sina bostäder helt annorlunda jämfört med Sverige. Man lägger ut objektet till ett fantasipris och hoppas att en utlänning ska dyka upp och vara "rädd" för att diskutera priset och utan större eftertanke bara köpa. Inte sällan händer just det! Man skulle kunna säga att det finns två marknader för samma objekt; en överprisad för utlänningar och en mer sansad för oss som bor på ön. Många gånger går det att få ner det annonserade priset 15-30% (ibland tom ännu mer) här utan någon längre förhandling.

Försök ta reda på hur länge och hur många gånger huset/lägenheten har varit till salu. Var definitivt inte rädda för att gå ut riktigt lågt oavsett vad mäklaren säger. Det går ju alltid att höja budet lite om det inte funkar på första försöket. Budgivningar så som i Sverige är inte särskilt vanligt utomlands.
 

Agö

Medlem
Bryant: vi köpte av Skandiamäklarna Spanien efter flera visningsresor. Det var nybyggnation, nyckelklart där till och med (undermålig) inredning ingick. Man ska nog vara klar med att det är en del krångel men inte så illa som man kanske kan tro. Skandiamäklarna förmedlade därefter kontakt med en svensk advokat på Costa Blanca som tog sig an pappersexercisen. Vi har nu sett de första i "Urbanisationen" sälja och de har faktiskt gjort en liten hacka.

Spanien | SkandiaMäklarna
 

lonfred

Ny medlem
Hej!

Jag behöver alla råd och tips ni kan ge mig ang lägenhetsköp i Spanien. Mäklare? Hur mycket ska man pruta? Do's and dont's? Vilka områden? Osv osv Siktet är inställt på Barcelona eller Palma där Palma är det mest aktuella nu. Vi flyger ner till Palma den 9-13/1 för att titta på olika objekt.

Så där! Fyll tråden :)

Hej

Är fortfarande Barcelona intressant så kan jag rekommendera Bjurfors i Barcelona som har kontor på Passeig de Gracia 74. Bjurfors Barcelona öppnade i November och har mycket erfarna mäklare som är känner till området väl. Låter det intressant så kontakta Maria Larsson på mia.larsson@bjurfors.se eller 0034 672 231 840 så kommer hon att finna den bostad som du söker och hjälpa dig/er igenom hela köpprocessen.
 
Toppen