Senaste nytt

Ombokad idag på andra allianser - vad gäller?

NyfikenGrau

Medlem
Har fått en lite rolig ombokning idag, skulle rest TXL-AMS-EDI med KLM men är nu ombokad av KLM på TXL-LHR med LH och LHR-EDI med BA pga skitvädret.

KLM svarade tydligt att det inte är några problem att tillgodoräkna sig dessa 2 legs till FlyingBlue. Nu är frågan, skulle jag kunna välja att tillgodoräkna mig dessa flyg hos Star alliance resp. OneWorld istället?

Eller, bara hypotetiskt naturligtvis, kan jag byta ut "istället" mot "också"?
 

Palazzi

Medlem
Kommer flygen på LH & BA registreras som betald biljett?

Om det är så kommer du troligtvis att kunna registrera både till Flying Blue och övriga FFP.
 

NyfikenGrau

Medlem
Byt ut istället mot också.

Låter väldigt lovande! Rimligtvis bör bokningsklasserna sannolikt vara rätt bra på platser som bokas samma dag?

Kommer flygen på LH & BA registreras som betald biljett?

Om det är så kommer du troligtvis att kunna registrera både till Flying Blue och övriga FFP.

Jag har verkligen inte den blekaste, det enda jag vet är att KLM lovat att jag kan registrera resan som 2 segment till FB.

Jag köpte "originalbiljetten" för någon månad sen som en helt vanlig t.o.r. economy från KLM direkt.

Tillägg: Om det ger någon ledtråd så skulle jag komma till flygplatsen drygt två timmar före avgång för att "ordna med biljetten" vid KLM-disken, så jag har inte fått något dokument än.
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
Jaha, då tar vi en uppdatering av läget, det har inte gått så lysande hittills kan man säga.

Vi kom till KLM-disken och fick våra biljetter till LH- och BA-flygen, båda i bokningsklass Y så då kändes det ju helt ok!

Med LH-boardingkort gick vi genom security och passkontroll till gate. Ca 12 minuter före avgång meddelades att flyget var 75 minuter försenat. Vi skulle ha skaplig buffert på LHR så vi avvaktade lite. Lite senare kom ett meddelande om att flyget var inställt, men att det skulle dröja ett tag tills vi fick lämna airsideområdet. Efter sådär 30-40 minuter fick vi gå genom passkontrollen tillbaka till terminalen (ledda av otroligt otrevlig LH-personal som snäste åt koreaner och amerikaner att de väl fick leta upp ett hotell över natten i Berlin och flyga till London över München eller Frankfurt imorrn då..well well ibland är Tyskland inte så kul)

Nåväl, vi gick så klart tillbaka till KLM-disken för att höra vad vi kunde göra nu, men den hade stängt för kvällen. Försökte ringa lokalt KLM-nummer, inget svar längre, sedan hotline telefonkö tills jag gav upp. Försökte åtminstone avboka BA-biljetten via BA-sidan eftersom det var 2 timmar kvar till avgång för den flighten på LHR, gick inte för att den var bokad genom "travel agent" (=KLM). Åkte hem och fortsatte ringa KLM-hotline men gav upp efter 50 minuter i kö.

Så...nu sitter vi med LH-boardingkort till ett flyg som inte gick och biljett till ett BA-flyg som lämnade LHR för en halvtimme sedan. Allt i bokningen finns kvar på KLM-sidan även om det står att första "original"flygningen TXL-AMS var inställd (alltså det tråden började med).

Vad tror ni, finns det någon chans att rädda denna 4-segment run längre eller är det helkört? Utsikterna till ombokning/avbokning? Spekulera gärna, vi har börjat tröstdricka här i Berlin :)

Ett råd: Undvik helgutflykter i dåligt väder :p
 

Palazzi

Medlem
Knepigt läge... Möjligen behöver du inte flyga för att få poäng till Flying Blue då det ändå kommer behöva föras in manuellt. Inte helt omöjligt att de inte har koll på om du utfört dina andra flighter med LH/BA.

Tror tyvärr att det blir omöjligt med double-dip till andra FFP dock :(

Ni kanske kan få lite extrapoäng som plåster på såren om ni klagar? Kanske ska vänta tills ni ser att ni får x4 leg till Flying Blue dock..
 

NyfikenGrau

Medlem
Nej det där med dubbla poäng tänker jag inte på längre, nu gäller det bara att rädda själva trippen.

Det jag tänkte mig var om något av följande kan funka: Boka om till ny ditresa imorrn, alltså en vanlig TXL-AMS-EDI och bara korta ner helgen till en natt istället (alltså hem med redan bokade reutren på söndag),
eller
boka om helt till nästa helg fre-sön TXL-AMS-EDI-AMS-TXL
eller
avboka?

Eller har KLMs ansvar upphört helt sedan de bokade oss på andra bolag och resan är helt bränd?
 

Palazzi

Medlem
Hmm, blir ju ett ovanligt läge....

Normalt hade väl KLM's ansvar slutat vid ombokningen, och att du får dina legs. Normalt är BA + LH ansvariga sedan (?)
Det som gör mig osäker är att biljetten nu är bokad av "resebyrå KLM" med speciellt avtal (säkerligen).
Resebyråer har ju också ett ansvar för de bokningar de utfärdat, och därför borde de ha en skyldighet att åtminstone förmedla kontakten gentemot BA + LH i detta fall.

Det som är krångligt är om man ska tolka "resebyrå KLM" som en verklig resebyrå eller ej. Jag tänker på situationen när jag bokar bonusresa genom t.e.x USDM och flighterna sköts av t.e.x LH...
agehall brukar ju kunna reglerna, för jag känner mig rejält osäker
 

NyfikenGrau

Medlem
Jaha nä alltså travel agent var nog bara en beteckning på BA-sidan för "tredje part" rent allmänt, alltså jag kunde se bokningen men inte ändra den, då skulle jag vara tvungen att kontakta "travel agent" (alltså KLM, inte nödvändigtvis i egenskap av resebyrå...eller jag vet inte, ingen koll på hur sånt funkar).

Har LH+BA fått hela ansvaret för ditresan är det ju helt kört - vi hade möjligen kunnat prova att ställa oss i hundrameterskön till LH-disken och bli ombokade på ett senare LH-flyg efter vårt blev inställt, men de hade ju bara ansvar för att ta oss till LHR isf, inte slutmålet EDI. De hade ändå inga fler flyg efter vårt ikväll så BA-flyget fanns aldrig någon chans att ta.

Jag börjar förmoda att vi brände trippen helt när vi valde att låta dem boka om oss på andra bolag.
 

agehall

Medlem
Ja, det här är nog ett av de mest knepiga lägen jag sett på länge. Spontant så borde det vara de bolag som ni fick nya biljetter på som ska fixa er ombokning, men som sagt, det kompliceras ju av att du tekniskt sett fått dessa bokade av KLM som ses som en resebyrå.

Hsh borde du få alla legs och miles du skulle ha fått på din ursprungliga resa. Och alla du blivit ombokad på i andra allianser.
 
Toppen