Senaste nytt

Fortsatt hård konkurrens i Skandinavien

Idag kom trafiksiffor från SAS. Det som är bra att mycket bättre utveckling på yield än DY!

SAS transporterade totalt 2,2 miljoner passagerare under november 2013, en minskning med 2% jämfört med föregående år.

Sedan juli har tillväxten i marknaden minskat samtidigt som konkurrensen ökat.
Totala marknadskapaciteten har ökat med över 10% under hösten. Trots den kraftigt ökade konkurrensen transporterade SAS cirka 2% fler passagerare till/från och inom Sverige och Norge. Totalt ökade SAS kapaciteten under november med 3,2%. Den lägre tillväxten tillsammans med en ökande konkurrens medförde att kapaciteten inte absorberades vilket gjorde att totala kabinfaktorn sjönk med 2,8 procentenheter till 68,0%.

- Trots den kraftigt intensifierade konkurrenssituationen lyckades SAS bibehålla sin position på kärnmarknaderna. Under dessa marknadsförhållanden väljer vi att försvara vår yield och ser att våra åtgärder för att effektivisera den operativa plattformen förbättrat vår konkurrenskraft. Det är glädjande att vi till och med transporterade fler passagerare i Norge och Sverige. Det understryker att SAS har det starkaste erbjudandet i Skandinavien.
Marknadssituationen visar att det är helt nödvändigt att vi fortsätter att leverera på vårt omställningsprogram, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

Yielden var under oktober 1,8% lägre än föregående år (rapporteras med en månads
fördröjning) och PASK* var 4,8% lägre, svagt som förväntat. Under november 2013 förväntas förändringen av yield och PASK också att bli negativ.

* Från november 2013 rapporterar SAS PASK istället för RASK. PASK definieras som passagerarintäkter dividerat med reguljär ASK. Eftersom SAS guidade på utvecklingen av RASK i förra trafiktalen informerar SAS att RASK sjönk med 4,0% under oktober.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

SAS pressjour

Denna information skickades av Cision news.cision.com Följande filer finns att ladda ned:
http://mb.cision.com/Main/290/9508684/191199.pdf
 

Palazzi

Medlem
Jag ser faktiskt ingenting positivt med denna rapport. Man jämför sin yield med Norwegian som har expanderat sin kapacitet med 40% under samma period. Den kapitalinsatsen påverkar givetvis din yield i det korta loppet.

Sen skriver man: "Försvarade vår yield" - Jo, men de har ju försvarat en ganska dålig yield.

68% kabinfaktor är beklämmande dåligt.

Sen byter man RASK mot PASK för att det ska bli svårare att jämföra med branschsnittet...

Min fråga är: Har SAS egentligen någon plan för att gå vidare? De reformer man har gjort har ju antingen varit verkningslösa eller ska ge effekt i en horisont där bolaget kanske inte finns kvar.
Man har ju iprincip sålt av det som tänkas kan, så där har man inget kvar att hämta (?)
Lönerna är nere på den nivå där man troligen inte kan tänja mer.

Om man tittar på kassan så bär det sig, med samma takt som dagens förluster, ungefär till det datum då man ska få in nya flygplan. Man spelare ju verkligen på månader om detta inte vänder....

Nya kunder lockar man ju knappast heller, trots stora marknadsföringsinsatser...

Det positiva man kan se är väl årets aktielyft med 135%, men det började ju på en nivå av 0 (iprincip). De senaste två månaderna har väl tyvärr den positiva trenden vänt även där.
 
Last edited:

Storsteffe

Medlem
"Höstmörker över SAS" skriver DI och den här gången är jag böjd att hålla med, undrar när nästa sparpaket kommer? Förhoppningsvis väntar man inte för länge.
 

Alx

Medlem
Alitalia och SAS kanske borde slå sina kloka huvuden ihop? De verkar ju vara ungefär lika skickliga på att inse och vända en långvarig negativ utveckling! De kanske har en del att lära av varandra.

Eller som religionsläraren i skolan sa: Ibland är det lättare att se flisan i broderns öga än bjälken i det egna ögat!!
 

varva77

Medlem
En trist rapport som inte på något sätt antyder att en VERKLIG vändning är på gång. Det måste också vara något fundamentalt fel med linjenätet när kabinfaktorn (konstant bortsett från i somras) som sagt är beklämmande dålig i jämförelse med andra bolag. Kan inte se att en extra avgång till Skellefteå eller ett antal dagliga flighter till Visby kommer att ändra på en sådan sak heller. Tyvärr inte heller en introduktion av Eurobonus Diamond eller nya plan om X antal år heller för den delen...

Skall man försöka vara lite positiv och leka hobbyekonom bör resultatet dock inte vara katastrofalt eftersom de princip ligger kvar på samma nivå som tidigare men med en förhoppnigvis mindre kostnadsmassa efter förra årets rysare.
 
Last edited:

miramax

Medlem
Tycker att vi kan vänta med tillropen(oavsett positiva eller negativa) tills årsrapporten kommer om några veckor. Det är då vi faktiskt får veta hur det egentligen går för SAS. Trafiksiffrorna är förstås också intressanta men enligt mig ganska svåra att tolka iom alla förändringa som skett inom SAS.
 

A380*G

Medlem
Tycker att vi kan vänta med tillropen(oavsett positiva eller negativa) tills årsrapporten kommer om några veckor. Det är då vi faktiskt får veta hur det egentligen går för SAS. Trafiksiffrorna är förstås också intressanta men enligt mig ganska svåra att tolka iom alla förändringa som skett inom SAS.

Har man följt kvartalsredovisningen så är det inte några överraskningar vad årsrapporten (som släpps i februari 2014) kommer visa även om det fjärde kvartalet (som redovisas 19 dec) skulle visa på positiv utveckling.
 

varva77

Medlem
Givetvis är resultatet viktigt men det går inte att bortse ifrån att de har problem att fylla sina plan. Finns ju inte heller några siffror som visar på att de som är kvar betalar mer heller, någon annan slutsats är svår att dra. Men visst visar det sig att tjänar bra pengar ändå kan det ses med andra ögon.
 
Toppen