Senaste nytt

SJ-tåget är inställt - Att man aldrig lär sig...

agehall

Medlem
Jaha, så sitter man då fast i att ens tåg är inställt och man inte har några alternativ.

Problemet är att jag ska ner till Linköping och jobba hela dagen. Därefter ska FruAgehall ansluta med bil till kvällen. Då det kändes fånigt att ta två bilar, så valde jag motvilligt att åka tåg ner istället. Det visade sig vara ett stort misstag.

Jag bokade 0821 avgången med X2000 och tänkte att med SJ Prio Svart kan jag ta antingen 0621 eller 0721 istället. Nu har stormen gjort att SJ valt att ställa in SAMTLIGA X2000 till Malmö/köpenhamn. Till råga på allt så stod det att de skulle gå så sent som vid 23 igårkväll. Jag fick ett SMS om att min avgång var inställd runt 0640.

När jag insåg att mitt tåg var inställt, bestämde jag mig för att ändå åka in till centralen för att få hjälp att boka om, så jag var här runt 0630. Inte helt oväntat var det överfullt med folk på biljettkontoret men som tur var gjorde det svarta kortet att jag fick ca 30s väntetid.

Till min förvåning blev jag utan större tjafs ombokad till ett regionaltåg 0751 som ska anlända ca 15 minuter efter mitt X2000 skulle ha ankommit. Dock får jag sitta på tågh-lvetet ungefär 30 minuter längre än beräknat vilket suger. (Ju längre tid ombord - desto större risk för åksjuka...)

Jag kan inte gnälla så mycket på att jag inte kan ta ett tidigare tåg, det finns helt enkelt inte nu och jag bokade ju ett som inte skulle gå förens 0821. Men att man mörkar att det är inställt in i det längsta är ju vansinne! Varför inte skicka SMS så fort det blev inställt? Och jag är rätt övertygad om att beslutet fattades redan igår, så att det stod att tåget skulle gå vid 23 igår är inte OK.

Nej, nu får man allt ta och lära sig. Det här blir sista gången jag reser med SJ på bra länge.
 

agehall

Medlem
Ytterligare en enhancement har nu uppdagats. SJ har inte längre någon som helst servering ombord på regionaltåg. Detta medför att man inte längre kan få en kopp kaffe ombord. Jag tror inte detta har uppmärksammats här tidigare.
 
Förstår ditt resonemang. Men sker inte detsamma inom flyg när de gäller förseningar/inställda avgångar? Självklart vill nog SJ köra tågen så fort som möjligt och som inom flyget är de också en avvaktande fråga, kan vi köra om några timmar? Det vet man ju inte förens man kommer dit och då blir de så här. Dumt att skylla allt på SJ tycker jag.
 

Alx

Medlem
Precis som flygbolagen vill väl även SJ tro och hoppas på det bästa in i det sista även om det ser mörkt ut. Därav att de väntar med att ställa in avgångar tills det verkligen är helt kört. Trist? Absolut! Konstigt? Njae!

Tycker ändå att det låter som att SJ hanterade det hela rätt OK även om inställda avgångar alltid är irriterande och knappast något man önskar sig.
 

Alx

Medlem
Förstår ditt resonemang. Men sker inte detsamma inom flyg när de gäller förseningar/inställda avgångar? Självklart vill nog SJ köra tågen så fort som möjligt och som inom flyget är de också en avvaktande fråga, kan vi köra om några timmar? Det vet man ju inte förens man kommer dit och då blir de så här. Dumt att skylla allt på SJ tycker jag.

Hehe du hann före! :)
 

Agö

Medlem
Precis som flygbolagen vill väl även SJ tro och hoppas på det bästa in i det sista även om det ser mörkt ut. Därav att de väntar med att ställa in avgångar tills det verkligen är helt kört. Trist? Absolut! Konstigt? Njae!

Lustigt. I gårdagens Studio Ett på P1 intervjuade man passagerare på Malmö C. Då var passagerarna missnöjda över att Skånetrafiken/Pågatågen hade bestämt sig att ställa in tåg 24 timmar innan stormen kom in istället för att vänta och se stormens utfall. Aldrig går det att göra alla glada ;)
 

Alx

Medlem
Lustigt. I gårdagens Studio Ett på P1 intervjuade man passagerare på Malmö C. Då var passagerarna missnöjda över att Skånetrafiken/Pågatågen hade bestämt sig att ställa in tåg 24 timmar innan stormen kom in istället för att vänta och se stormens utfall. Aldrig går det att göra alla glada ;)

Hehe... Helt sant! Problemet är väl att man såklart blir besviken på det negativa beskedet i sig och då tycker att ALLT är fel. Precis som att svaret så gott som alltid är att resenärer har fått "ingen information" "dålig information" osv. så fort de har informerats om en försening/inställelse.
 
Toppen