Senaste nytt

SAS goes All Airbus?

Hej!

Det ryktas på norska Flyprat om att SAS beslutat ersätta samtliga Boeing 737 NG med Airbus A320 familjen.
Tydligen har en utredning visat på enorma besparingar i underhållskostnader och utbildningskostnader med en A320 familj jämfört med dagens flotta med A320 familj i CPH & B 737 NG i Sverige och Norge.
. Samma rykte säger att Airbus är villiga att köpa det fåtal Boeing 737 NG SAS äger, medparten är leasad och när tiden går ut återlämnas 737 NG till leasingbolagen.
Time will tell om ryktet har någon verklighetsförankring...:)
Ingen rök utan eld ;)
 

Palazzi

Medlem
Låter bra tycker jag.
A320 är ett bra plan, och A350 bådar gott. Sedan får de gärna utöka flottan med propellerplan (likt till Linköping) och utöka regionalflygningarna.
 
Jag talade med Snorre Andresen (VP Product Management) om just 737NG då dom börjar bli gamla, leveranserna började väl 1998 redan om jag inte minns fel. Han var laddad inför NEO planen men dom börjar komma 2016 och det är många år innan vi ser 737 flottan utbytt, dom har väl runt 80 plan och tar fortfarande emot nyleveranser.

Jag frågade om just 737MAX var nästa köp men det finns ingen sådan diskussion ännu. 737NG blir väl som mest lönsamma när kapitalkostnaden är borta, på sträckor inom Norden är bränslebesparingen liten (korta sträckor). På Sydeuropa är det annorlunda.
 

fcx

Medlem
Minskning av antalet flygplanstyper hos SAS är väl inte möjligt? SAS motto är ju "fler flygplanstyper än flygplan".
 
SAS har över 80 Boeing 737 NG och 24 Airbus A319/A320/A321.
De allra flesta 737 NG är leasade. Planen skulle vara att succesivt ersätta dem med A320 familjen succesivt när leasekontrakten löper ut på 737 NG.
Personligen tycker jag "kvalitetskänslan" känns högre i A320, den bredare och tystare kabinen gör mycket för komforten :)
 

Hall

Medlem
Det här skulle de gjort för länge sedan...Så länge det inte blir kostsamt att ta sig ur leasingkontrakten så är det bara positivt.
 
Såvitt jag har förstått är Boeing 737 mer ekonomisk på resor under 500NM och Airbus A320 mer ekonomisk på resor över 500NM (nästan 100 mil). Dom flesta resor inom Skandinavien passar bättre med 737 och flygs därför med just den modellen. På längre sträckor passar A320 bättre.

Jag tror dock att det rör sig om enstaka procent hit eller dit så andra faktorer (som ett grymt pris/deal från en tillverkare) kan överskugga detta.

Personligen föredrar jag verkligen SAS A321 mot B738!
 
Toppen