Senaste nytt

Fått ändrad tid av South African, Minimum Connection Time underskrids, vad göra?

NyfikenGrau

Medlem
Hej!

Jag skulle uppskatta hjälp från flygerfarna här, fick precis mail från South African om att vårt byte i MUC T2 (LH från TXL, SAA till JNB) har ändrats iom ny avgångstid för planet från MUC som kortar bytestiden från 45 minuter till 25 minuter. MCT för MUC T2 är 30 minuter.

Får de göra så här? De har bara skickat en länk där jag "ska" acceptera den ändrade flygtiden.
Är detta vanligt?

Förlåt om det redan finns en generell tråd om detta, har sökt och visserligen hittat flera som berör MCT men inte just detta problem.

Tacksam för all input!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

NyfikenGrau

Medlem
Ja det är nog enklaste lösningen, tackar!

Jag har bokat de aktuella sträckorna direkt från SAA:s sida.

Ändå intressant rent principiellt om det är "tillåtet"?
 

agehall

Medlem
Om din bokning understiger MCT upphör väl bolagens skyldighet att ta hand om dig vid strul. Det är inte ovanligt att dessa problem uppstår, men lösningen är att byta någon flight så att MCT uppfylls.
 

NyfikenGrau

Medlem
Sådär, kirrat efter en telefonkö och slinga hos SAA Frankfurt som nästan fick mig kallsvettig..
Vi flyger lite tidigare alltså.

Nu hade vi tur, det var en ledig dag, flyget var på kvällen, TXL-MUC har extremt tät trafik - MEN, rent hypotetiskt, vad hade man kunnat göra om första flygplatsen hade haft väldigt lite trafik och legat långt från andra flygplatser och man inte hade kunnat rucka något på sin avgångstid pga viktigt jobb tidigare på dagen? Är det bara avbokning som gäller i ett sånt läge?
 

Jacob

Medlem
25 minuter låter alldeles för kort med tanke på att du ska hinna ta dig upp en våning och passera passkontroll. Jag hade inte gjort det trots att jag kan den där flygplatsen väl. Boka om till ett tidigare flyg!

I övrigt är det inte ovanligt att flygtider ändras och justeras med några minuter, särskilt om man köpt biljetten långt i förväg. Men borde inte vara några konstigheter för Lufthansa att fixa detta (eller SAA, om det är de som bokat biljetten).
 

NyfikenGrau

Medlem
Bra input Jacob, men tidigare flyg är redan färdigbokat, så nu undrar jag bara rent generellt vad som gäller i fall som dessa.

Anta t.ex. att jag hade varit omedveten resenär och bara klickat OK som de ville i sitt infomail - om då det som agehall skriver gäller, dvs att deras ansvar för mig upphör att gälla när MCT underskrids, då tycker ju i alla fall jag att de inte har agerat något vidare.

Den omedvetne resenären löper alltså mycket stor risk att missa flyget på grund av denne omedvetet befriat flygbolaget från sitt ansvar?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Jacob

Medlem
Bra input Jacob, men tidigare flyg är redan färdigbokat, så nu undrar jag bara rent generellt vad som gäller i fall som dessa.

Anta t.ex. att jag hade varit omedveten resenär och bara klickat OK som de ville i sitt infomail - om då det som agehall skriver gäller, dvs att deras ansvar för mig upphör att gälla när MCT underskrids, då tycker ju i alla fall jag att de inte har agerat något vidare.

Den omedvetne resenären löper alltså mycket stor risk att missa flyget på grund av denne omedvetet befriat flygbolaget från sitt ansvar?
Detta har hänt mig några gånger, egentligen inget odramatiskt att en avgångstid ändras med 5-15 minuter och särskilt inte om biljetten bokades långt i förväg när den faktiska avgångstiden kanske inte var klar. Har ju lite att göra med flygplanstyp, turnaround times, användande av flygplansflotta, regler från flygplatsen/trafikledningen etc.

Men passageraren bör ju informeras, normalt brukar det komma ett mail med "uppdaterad info".

Med 25 minuter misstänker jag att de hade väntat in dig, det är ju inte konstigare än att ett flyg blivit några minuter försenat. Tror inte heller flygbolaget vägrat att hjälpa dig om du missat anslutningen eftersom de godkänt bokningen. En bokning med ett byte som är kortare än minsta tillåtna bytestid (MCT) går normalt sett inte att boka på en internetbokningssida, så det är inget du själv kan ha gjort.
 
Toppen