Senaste nytt

Var ska jag boka mina Turkish Airlines flight? Hos flygbolag eller resebyrå?

patricc

Ny medlem
Hej!
Jag ska resa ARN-IKA (Teheran) med Turkish airlines. Valet står mellan att boka direkt på flygbolagets hemsida eller via resebyrå (ticket.se). Resebyrån är några hundra billigare. Frågan är då, om jag bokar via resebyrå är det några skillnader? Räknas mina resor inom ramen för eurobonus i båda fallen? Får jag samma mängd baspoäng? Har jag samma försäkringar? (Jag kommer betala med SAS mastercard). Kort och gott, finns det någon nackdel med att boka via resebyrån (bortsett från att det sannolikt blir mer strul om något med själva resan i sig strular till sig och jag har två parter att hantera).

För information så kommer resan gå: ARN-IST-IKA -- IKA-IST-ARN

Mvh
Patric
 

PYRZ

Medlem
Hej patricc. Välkommen till BC.se

Generellt ska det inte spela ngn roll vart du köper din biljett, men som du också säger, när det är strul och du behöver hjälp med något så är det bättre att köpa biljetten direkt från flygbolaget, detta gäller generellt och inte bara Turkish. Om du nu inte har en resebyrå som du har väldigt bra relation med... Jag personligen skulle aldrig köpa från en resebyrå när prisskillnaden är några hundra lappar.

Du får samma antal poäng som du får om du köper via Turkish Airlines direkt, så länge det är samma bokningsklass.
 

jumbooze

Medlem
Agehalls budord Du skola alltid boka med flygbolaget direkt eljest gråt ut i aftonblaskan när bokningen/resan inte blev lyckad.

Skämt åtsido, skiljer det inte tusenlappar så ta bolaget direkt annars så är det dyrt och svårt att ringa svensk resebyrå mitt i natten från svensk mobil i icke eu-land.
 

Jonas C

Medlem
Hos TK brukar det bli några hundralappar billigare när man bokar via resebyrå. Med tanke på kompetensen hos de flesta bokningsagenter, så tror jag faktiskt att man får bättre service hos en onlineresebyrå.

Å andra sidan, brukar inte flygbolag kunna göra ombokningarna själva efter att resan har påbörjats? Råkade ut för IRROPS med Lufthansa en gång. De bokade om mig direkt till nästa flyg, trots att jag hade en bokning gjord hos Expedia.

För övrigt så är resebyråer ganska användbara ibland, då man kan boka routing kombinationer som annars inte går hos flygbolagets hemsida. Flyger t.ex AMS-BUD/ARN-CDG-AMS. Hos KLM skulle resan gå på över 8000kr, medan jag kunde boka den för 1087kr hos en onlineresebyrå.

EDIT: Ska du betala med MasterCard så kan du glömma resebyrå på direkten. Det kommer inte bli billigare än om du bokar direkt från TK.
 
Last edited:

patricc

Ny medlem
Tack för input.
När jag går vidare i bokning på turkish hemsida så får jag ECONOMY PROMOTIONAL / P, vilket för mig är en ganska udda bokningsklass? Enligt hemsidan så innebär den en del begränsningar i ombokning och annat, vilket låter rimligt, men påverkar den mitt samlande av eurobonus (utöver att det är en ekonomibiljett vill säga)? Jag kan inte påminna mig att jag sett P som bokningsklass tidigare.
 

Jonas C

Medlem
Tack för input.
När jag går vidare i bokning på turkish hemsida så får jag ECONOMY PROMOTIONAL / P, vilket för mig är en ganska udda bokningsklass? Enligt hemsidan så innebär den en del begränsningar i ombokning och annat, vilket låter rimligt, men påverkar den mitt samlande av eurobonus (utöver att det är en ekonomibiljett vill säga)? Jag kan inte påminna mig att jag sett P som bokningsklass tidigare.

De billigaste bokningsklasserna P G W, m.fl ger tyvärr inga poäng till SAS EuroBonus.
 

agehall

Medlem
Min devis, som flera gånger visat sig vara rätt, är att man alltid ska boka direkt hos flygbolaget. Om det uppstår problem har man en part mindre i målet och det brukar underlätta rätt mycket.
 
Toppen