Senaste nytt

Lufthansa business, Frankfurt-Abuja ( möjliga bomber, häftiga hus och Dr. Alban)

swede77

Medlem
Bakgrund och introduktion
En resa från Frankurt till Abuja, Nigeria i tjänsten, Business Class ombord på en LH A330. En kort recension inkluderande lite spännande bilder från Abuja.
Jag anlände till Frankfurt efter att ha spenderat natten på ett flygplatshotell i närheten. Dagen innan hade jag flugit från Malta och hade ingen passande connection. Med ett pressat schema i Nigeria så tog jag tillfället i akt att sova över i FRA.

På flygplatsen
I stora hallen på FRA gick jag fram till Business check-in, var SAS EBG och hade biljett för LH Business. Det var snudd på tomt och ingen kö alls.Bemötandet av checkin personalen var snäsigt,otrevligt och korthugget. En riktig surkart! Jag förväntar mig inte mycket men detta tog priset.
Jag var ute i god tid eftersom jag hade ett lite speciellt handbaggage, bestående av 2 Pelicases med avancerad teknisk utrustning. Jag antog att detta kunde medföra förseningar i säkerhetskontrollen.
Frankfurt säkerhetspersonal är i min mening mycket nogranna, även denna gång. Blev givetvis förd åt sidan för extra kontroll och korsförhörd angående innehållet i väskorna. Inget konstigt med det. Personalen tog också ett kemikalieprov på mina väskor med en sådan där papperslapp som analyseras i en maskin. BEEP, BEEP lät det och det blinkade och tutade överallt. Mer personal samt polis anlände inom loppet av några sekunder.
Dessvärre hade min väska visat på rester av Sprängmedel/Sprängämnen, förklaringen är att jag besöker en del gruvor i tjänsten (man spränger generellt ofta i gruvor) och på något sätt måste detta damm kontaminerat min väska. Till slut fick jag passera efter diverse kontroller. Tysk effektivitet.

Satt en stund i någon lounge jag fick gå mycket långt till, pga att den ordinarie loungen var stängd, hiss upp till denna stora Senator Lounge. Uppfattade loungen som ganska trevlig, ljus och behaglig dock väldigt mycket folk. En fördel var att det fanns ett vilrum med dämpad belysning i anslutning till duschar. Loungebetyg, godkänt, men kändes opersonlig.


Ombordstigning och första intryck

2.JPG


1.JPG

Boarding fungerade bra med möjligheter för First/Business att gå på först och jag passade på att gå ombord så fort det gick pga allt mitt handbaggage. Konfigurationen var 2-2-2 och jag hamnade på plats 4C i den främre Business class avdelningen som endast är 2 rader och känns intim och tevlig. Beläggningen var låg kanske 40% i min avdelning.
Det ebjöds både tidningar och drycker innan avresa. Jag tog ett glas juice. Personalen var effektiv och artig. Jag minns att vi fick en necessär med begränsat innehåll då detta var en dagflygning.
Stolen och underhållningssystemet
I nuläget skulle denna stol beskrivas som LH gamla stol i C klass. Alltså av angled lie-flat typ. Benutrymmet var tillräcklig . Jag är av åsikten att denna stol är mycket bekväm om man reser dagtid och inte skall sova. Min upplevelse av denna stol då man ska sova är mycket dålig. Jag är ca 185cm lång och glider konstant ner och sover dåligt.Men perfekt att sitta lutad bakåt i för att läsa eller titta på film. Underhållningssystemet var helt ok men inget särskilt. Skärmen kändes väldigt liten.
Måltider och Service
Det serverades lunch ombord och jag tror mig minnas att det fanns 3 valmöjligheter. Måltiden serverades på bricka med förrätt ,varmrättoch efterätt på samma gång som ni kan se på bilden. Jag vet inte hur dryckesutbudet var då jag höll mig till alkoholfritt. Servicen var snabb och effektiv. Bemötandet från kabinpersonalen var neutralt men artigt.

3.JPG

4.JPG

Ankomst

Vi anlände på tid till Abuja och flygvädret var fantastiskt under resan som nu kan se av bilden. Kön till passkontrollen var lång även fast jag kom av först som Business passagerare. Det var lite oroligt i Abuja vid denna tid och gick långsamt i passkontrollen. Som tur anlände min ”eskort” som medförde att jag bara viftades förbi i passkontrollkön till andras irritation.
Det gick förvånansvärt snabbt för väskorna att anlända och jag uppfattade det som att priority väskor kom först!
I Abuja är min rekommendation att man sparar sin baggagetag och låter märkningen sitta kvar på väskan till efter man passerat tullfiltret. Det är nämligen så att tullpersonalen jämför din baggage tag stub med taggen på väskorna. Detta tror jag är för att inte baggage skall stjälas och för att förvissa sig om att väskorna tillhör rätt passagerare vid exempelvis smuggling. Jag vet detta eftersom jag vid ett tidigare besök rivit av baggagetag och fick ofantliga problem.
Med min eskort till hjälp så passerade jag tullfiltrer smidigt och även baggagetag kontrollen som sista check innan jag kom ut från flygplatsen.

Efter ankomst till hotellet så fick tog jag en välbehövd Star öl på kvällskvisten som vissa expats kallar för Nigerian champagne eftersom den serveras i en liten kylare. Personalen tyckte detta var enormt roligt.
Jag blev visad ett hus som ni ser är byggt som ett flygplan, i alla fall en cockpit. Enligt lokala källor som bor det en rik affärsman där som har dille på flygplan. Kanske är det någon på BC som vill bygga något likadant? Sedan en bild på Aso Rock som är ett landmärke i Abuja och en bra punkt att navigera efter. Jag ville även visa de skottsäkra fordon jag färdades i under min vistelse.

8.JPG

7.JPG
Min sista kväll var jag på Hilton i Abuja, en gigantisk byggnad för att ta en öl och slappna av. I en av barerna spelades Dr Alban, på högsta volym. Alla skrek och dansade för fullt. Jag försökte förklara att Dr Alban sedan länge bott i Sverige men det trodde inte lokalbefolkningen på.Dom förklarade att han är en legend och hjälte i Nigeria!
6.JPG

5.JPG

Slutsats


Lufthansa leverade en neutral hård produkt, den gamla stolen i Business är bekväm för en dagflygning men obekväm att sova i. Oartig check-in personal, personal ombord som precis bara uppfyller artighetskravet, mat som serveras på ett opersonligt sätt, ger ett sämre betyg med utrymme för förbättringar för den mjuka delen. Medelbetyg i snitt. Jag vet att Lufthansa kan bättre.
Det finns inte så många bolag att välja på som flyger till Abuja från Europa och jag skulle använda LH igen.
 

Svante

Medlem
Fin rapport. Har varit i "flygplanshuset" flera gånger. Han bygger för övrigt just nu ett nytt hus i form av ett fartyg:)
Ser ut som "officiella" regeringsplåtar på bilarna:)

Till bagagetaggningsproblemet finns en enkel förklaring: Då det saknar automatisk "scanning" så handlar detta om att ingen ska kunna komma och säga att deras baggage har tappats bort av flygbolaget. Det är den enkla sanningen.
 

agehall

Medlem
Har Abuja också de där "inspektörerna" som vill se på ens gula kort när man kommer men egentligen bara hoppas få lite mutor?

Fö ser Abuja mycket mer ordnat ut än Lagos som jag spenderade för mycket tid i.
 

Svante

Medlem
De "bryr" sig bara om det gula kortet gentemot de medborgare fr länder som kör "reciproct" gentemot just Nigeria. Var ett jäkla liv för ngt år sedan när de började bråkade med folk fr Sydafrika:)
 

agehall

Medlem
I Lagos går de på alla som inte har ser ut att vara lokala och de blir lika besvikna varje gång man drar fram det gula kortet.
 

Svante

Medlem
Jo jag vet, lika bra att alltid ha det "inklistrat" i passet:)

Älskar deras kommentarer, Hello sa (sir), what ya bring me? Is soon christmas (kan sägas redan i oktober.-)... Eller att det snart är helg redan på en måndag:)

För att inte tala om damen i röntgen för ngt år sedan som tyckte jagskulle köpa papayor av henne istället nästa gång:)
 

swede77

Medlem
Svante haha så roligt att du har varit i flygplatshuset! Det kunde jag faktiskt inte tänka mig!
Jaha, nu förstår jag baggagetag inspektionen, tack för det. Jo, skyltarna på bilarna var officiella, jag får lov att blanka bättre nästa gång.
agehall Nej, jag har faktiskt inte haft några gula kortet problem i just Nigeria, men i Ghana och på andra platser i Afrika.

Däremot har tullen i Lagos varit påstridig några gånger och försökt sig på med mutor, men i Abuja är dom lite ordentligare :)
 
Toppen