Senaste nytt

Lufthansa avslutar codeshare med Turkish Airlines

Jacob

Medlem
Varit mycket skriverier om detta senaste dagarna. Lufthansa drog exempelvis ner intjäningen i Miles & More med 75 procent vid resa med Turkish Airlines i förrgår.

Har inte haft tid att kolla upp detta något mer men någon annan får gärna grotta mer i exakt vad som gjorts.
 

Jonas C

Medlem
Har inte haft tid att kolla upp detta något mer men någon annan får gärna grotta mer i exakt vad som gjorts.

Det har diskuterats i andra trådar. Lufthansa är inte så glada över TK's snabba expansion, i synnerhet på den tyska marknaden där de stjäl kunder genom att flyga till de mindre flygplatserna. Likaså är de sura över att de konkurrerar ut Brussels Airlines på rutterna till Afrika.
 

Alx

Medlem
Ännu ett steg i fel riktning för Star Alliance. :(

Som det står på LH hemsida verkar det som att det är statusgrundande miles som sänks till 25% av de användbara miles bokningsklassen genererar. Det vill säga maximalt 50% av flugna miles på de allra dyraste Businessbiljetterna.

Please note the following changes to the award of status miles for flights from 1 January 2014:
from the flight date 01.01.2014 you will receive 25% of the award miles you earn as status miles.


OM det inte bara är en felskrivning/feltolkning så är det samma sak som att tala om för TK resenärer att de inte behöver göra sig besvär i Miles&More. Kanske rimligt?! Men det sänder också en tydlig varningssignal till Miles&More medlemmar som har övervägt att resa med TK. Tyvärr inte mycket av det agerandet som andas allians och samarbete.
 

Palazzi

Medlem
Jag kan inte se det på något annat sätt än att Lufthansa vill ur Star Alliance, för att satsa på egen hand.

1. Germanwings. Förutom för de destinationer som har flygningar till Frankfurt &/eller München kan man snart glömma fördelarna med Star Alliance guld. Få utanför Tyskland kan nå högre status inom Miles & More....

2. Man sänker ständigt intjäning på andra bolag inom Star Alliance... Det här är inte första eller sista exemplet...

3. Man kräver statuskort på M&M för att få statusförmåner på t.e.x. Air Dolomiti - trots att det enligt dem själva är en LH "metall" -flygning

4. Nu ska man tydligen utpressa allianskollegorna också...
 

Storsteffe

Medlem
Jag kan inte se det på något annat sätt än att Lufthansa vill ur Star Alliance, för att satsa på egen hand.

1. Germanwings. Förutom för de destinationer som har flygningar till Frankfurt &/eller München kan man snart glömma fördelarna med Star Alliance guld. Få utanför Tyskland kan nå högre status inom Miles & More....

2. Man sänker ständigt intjäning på andra bolag inom Star Alliance... Det här är inte första eller sista exemplet...

3. Man kräver statuskort på M&M för att få statusförmåner på t.e.x. Air Dolomiti - trots att det enligt dem själva är en LH "metall" -flygning

4. Nu ska man tydligen utpressa allianskollegorna också...

Tror inte de är på väg ut men de håller på att göra en markering, mindre bolag som försöker konkurrera med LH kommer nog att få det lite jobbigt. Tror iofs inte att det är något unikt för LH utan alla stora bolag kommer nog att gå den här vägen.
 

Hall

Medlem
1. .... Få utanför Tyskland kan nå högre status inom Miles & More....

Jag förstår inte riktigt den sista delen av din första punkt.
Germanwings ger hyffsat med miles till M&M och man kan ju alltid fortfarande flyga vidare ut i världen med övriga delar av Lufthansa group. I övrigt håller jag med om din analys att Lufthansa group verkar anse att de förlorar mer än de vinner på samarbetet inom Star alliance.
 

MarcusC

Medlem
På bl a Flyertalk har det nämnts LH ser TK som sin största konkurrent efter Emirates....så uppenbarligen är man inte helt glada som nämnts över TKs snabba expansion. TK kör ju i viss mån eget race genom egen check in/ egna biljettkontor etc och har väl målsättningen växa vidare. TK är väl ända "starka" star spelaren från Europa som känns global utanför LH group också? (TAP&Croatian,Aegan och SAS är ju mera lokala aktörer!)
 

Hall

Medlem
(TAP&Croatian,Aegan och SAS är ju mera lokala aktörer!)

LH group kan nog tänka sig införliva livskraftiga delar av dessa, gå ur Star alliance (möjligtvis behålla separatsamarbete med United) och sedan sitta på riktigt bra anslutningar/slotar både inom och till/från Europa.
 

NyfikenGrau

Medlem
Lufthansa är inte så glada över TK's snabba expansion, i synnerhet på den tyska marknaden där de stjäl kunder genom att flyga till de mindre flygplatserna.

Det där är nog kärnfrågan för LH, TK är en mycket farligare konkurrent än både gulfbolagen och AB. Gulfbolagen kan inte mata från så många och så små tyska flygplatser och med sådan frekvens som TK, för att planen är för stora och för att de inte har lika gott om starträttigheter. TK kör ofta och med små plan från i princip var som helst.
AB kan man i princip möta med Germanwings inom Europa då deras interkontinentala sträckor mer är inriktade på fritidsresande.

Framför allt har det uppmärksammats i Tyskland att TK börjar flyga på t.ex. sömniga Kassels flygplats nästa år, som inget annat reguljärbolag flyger på och som blir den 14:e tyska flygplatsen i TK-nätet.

Roligt i sammanhanget är ju att det för bara några månader var tal om ett eventuellt utökat samarbete mellan TK och LH. Som läget är nu har TK snabbt visa sig bli den värste konkurrenten av alla.
 
Last edited:
Toppen