Senaste nytt

Downgrade på British Airways flight Singapore-London

Ragnar G

Medlem
Min fru och jag åkte med British Airways i F och min fru blev downgradad till C från Singapore till London. Åkte på bonus biljetter 2/1. Efter lite tjat så fick hon £500:- samt mellanskillnaden i poäng från F till C. Är detta en normal ersättning?
 
Min fru och jag åkte med British Airways i F och min fru blev downgradad till C från Singapore till London. Åkte på bonus biljetter 2/1. Efter lite tjat så fick hon £500:- samt mellanskillnaden i poäng från F till C. Är detta en normal ersättning?

Fick hon £500 cash eller som resecheck?
 

agehall

Medlem
Nej. Enligt EU 261/2004 har du rätt till 75% av biljettpriset i ersättning, vilket bör vara mer än £500 och mellanskillnaden i poäng.

Dessutom skulle jag hävda att man ska ha ersättningen baserat på vad en revenuebiljett skulle kostat, dvs i cash och inte i poäng.

Eftersom din fru accepterade en annan överenskommelse så tror jag dock det är den som gäller. (I vissa fall så specificerar EU261/2004 att deb ersättning man får inte kan förhandlas bort eller ersättas av annan ersättning, men det står inte i downgrade-delen)
 

Ragnar G

Medlem
BA säger att £500 är ett standard belopp och att man inte får mer än detta. Hur skulle Agehall göra i detta ärende? Har du något tips till mig?
 

agehall

Medlem
Jag skulle ha hävdat att EU 261/2004 gäller och inte accepterat annan ersättning. Så fort man tar emot annan ersättning är det dock svårt att hävda att man vart ofrivilligt nedgraderad.

Och ett av mina budord i dessa fall är att flygbolagen försöker slingra sig och ange för låg ersättning. Om det är på en outstation kan det också bero på att agenten helt enkelt inte vet vilka regler som gäller för EU-bolag.
 

FFS

Medlem
Jag håller med. Det borde ju garanterat funnits någon som åkt själv. Men det är väl rätt självklart att de flyttar ner någon som inte betalt för en fullprisbiljett istället för någon som gjort det.

Om jag skulle hamnat i samma situation skulle jag nog föredragit att flytta till C tillsammans... Det kanske aldrig var ett alternativ?!
 
Toppen