Senaste nytt

Japan försöker att få US border preclearance i Japan

Dr. Miles

Expert
Japanska turistnäringen i samarbete med Japanska Utrikesdepartementet försöker att få US border preclearance på japanska flygplatser (främst på Tokyo Narita och Tokyo Haneda).

Idag har Tokyo Narita över 40 avgångar till fastland USA och Hawaii dagligen och det underlättar resandet om detta genomförs.
Det är dock ingen prioritet för USA och det ryktas att det kan ta flera år.

ハワイ、事前入国に期待-200万人に向け課題の洗い出しも
 

NotRyan

Medlem
Japanska turistnäringen i samarbete med Japanska Utrikesdepartementet försöker att få US border preclearance på japanska flygplatser (främst på Tokyo Narita och Tokyo Haneda).

Idag har Tokyo Narita över 40 avgångar till fastland USA och Hawaii dagligen och det underlättar resandet om detta genomförs.
Det är dock ingen prioritet för USA och det ryktas att det kan ta flera år.

ハワイ、事前入国に期待-200万人に向け課題の洗い出しも

Nä, dom måste nog upp i Shannon eller Dublins frekvens på avgångarna till USA för att det ska löna sig.

Mvh
/NotRyan
 

AABack2ARN

Medlem
Nu är väl inte en tisdag i november ett bra bevis på hur många USA-flighter som hanteras av Shannon respektive Dublin, men idag var det 3 flighter till USA från Shannon och kanske högst 10 från Dublin. Så 40 dagliga flighter från Tokyo Narita torde ju vara tillräckligt mycket om man ser på antalet flighter.

Det skulle dock krävas ganska många passbås för att hantera en fullt lastad 747:a i high density-konfig utan att den skulle skapa längre köer än vad som redan är på plats i USA.

Man kan snarare fundera på varför önskar flera länder pre-clearance: jo troligen för att fler och fler passagerare klagar på väntetiderna när de kommer fram till USA efter en lång resa.

Det USA måste göra är att minska dessa köer för alla passagerare genom att säkerställa effektiva procedurer och full bemanning. All den data vi fyller i avseende ESTA och APIS och guvetvad torde kunna nyttjas bättre för att sålla ut passagerare som man vill titta närmare på och mer eller mindre släppa igenom resten.
 

pitch

Medlem
Nu är det ju visserligen så att immigrations på Hawaii verkar vara väldigt vänligt inställda när man kommer från det hållet, så det är kanske inte riktigt lika viktigt just på NRT-HNL(eller till dom andra öarna). Det är nog trevligaste och snabbaste vägen jag har kommit in i det landet i alla fall.
 

AABack2ARN

Medlem
Har själv aldrig passerat immigration på Hawiall men jag kan tänka mig att de är ganska trevliga eftersom Hawaii är beroende av turismen i väldigt stor grad.

Lite som när jag nyligen passerade passkontrollen i Las Vegas: de var otroligt vänliga och skojfriska samt önskade oss välkomna och det lät som om de verkligen menade detta.

Turistmyndigheterna på Hawaii har flera gånger ansökt om visumlättnader för (bland annat) kinesiska turister att ta sig till Hawaii, men fått nej till det från centralt håll. Så viljan att underlätta resandet finns där, men tyvärr inte på så många andra ställen i USA.
 

AABack2ARN

Medlem
Som AABack2ARN skriver, 40 dagliga avgångar (och flygs av widebody allihoppa) är inte speciellt lite jämfört med vad Shannon och Dublin hanterar idag.

Och dessutom är de flesta inte bara widebodies utan high-density widebodies... Vilket medför minst 100 extra passagerare jämfört med en normalkonfigurerad kärra från samma bolag (JAL, ANA etc.)
 

Kricka

Medlem
Från Kanada (har bara testat från Ottawa) och från Bermuda får man pre-clearence på
samma sätt som Dublin.
 

Dr. Miles

Expert
Tokyo Narita (NRT) har också blivit vald som en av de 10 flygplatserna i världen som kan möjligtvis få pre-clearance av USA.
Det tar nog ett par år innan det blir verkligheten dock.

米国への入国、成田空港で事前審査が可能に、乗継ぎ時間の短縮やテロ対策で ―米国土安全保障省 | トラベルボイス(公式)
米国、成田で事前入国審査導入へ-ハワイは隣島送客に期待 | 旅行業界 最新情報 トラベルビジョン

En annan fråga är, hur de kommer att hantera peak time på dagen.
United och Delta använder Tokyo Narita som hubb och de flesta av deras flygningar avgår runt kl. 17-18 och alla dessa flygningar är widebodies (förutom till Guam/Saipan och till Seoul).

ANA, Singapore Airlines, United, Delta och Korean Air använder Terminal 1 men deras flyg avgår från olika satelliter.
JAL och American Airlines använder Terminal 2.
 
Toppen