Senaste nytt

Uppgradering vid långtidsvistelse

Helimike

Medlem
Jag bor mycket på hotell och ofta 2 veckor i sträck. Många gånger så uppgraderas inte rummet även fast jag har högsta status. Ofta får jag svaret att de inte kan uppgradera mig eftersom jag ska stanna så länge ( och jag räknar med att de vill kunna sälja det rummet till ett högre pris än vad jag betalar). För mig blir det moment 22. Jag får hög status med rätt till uppgradering eftersom jag bor mycket på hotell, men jag blir inte uppgraderad just eftersom jag bor länge på hotell.
Skulle det vara så att det finns en bättre rumskategori ledig, men inte under hela min vistelse vill jag i varje fall få frågan ifall att jag kan tänka mig att byta och nedgraderas under dessa dagar.

Vad är era erfarenheter kring detta?
 

agehall

Medlem
Ganska standard vad jag förstår. Jag bor sällan mer än ett par nätter på varje hotell, så jag drabbas dock inte så mycket själv.
 

Stefan62

Medlem
Ja, det är nog standard. Har tidigare bott långa tider på hotell hos olika kedjor - men en vistelse på kring en vecka och längre har aldrig uppgraderats såvitt jag minns.
 

Senator

Moderator
Jag hade bokat flera korta vistelser på samma hotell. När du anländer är chansen att du har blivit uppgraderat. Berätta sedan under pågående vistelse att du har flera bokningar och vill behålla rummet.. Har bara vid 1/10 besök behövt flytta..
 

Helimike

Medlem
Jag hade bokat flera korta vistelser på samma hotell. När du anländer är chansen att du har blivit uppgraderat. Berätta sedan under pågående vistelse att du har flera bokningar och vill behålla rummet.. Har bara vid 1/10 besök behövt flytta..
Jag har funderat på det med, men nu är det inte jag som bokar så det blir som det blir. Dessutom hade det varit ganska omständigt. Kanske räcker med 2 bokningar. Första natten på separat bokning.
Det är dessutom stor skillnad mellan olika hotell i samma kedja. På det mest generösa hotellet blir jag alltid uppgraderad till juniorsvit eller liknande eller till bästa rumskategori vid kortare vistelser.
 

xvikmic

Medlem
Jobbar inom hotell. Det finns flera olika anledningar till varför du inte blir uppgraderad:

1. Uppgraderingar görs endast då vi har lediga rum inom den kategorin. Sviten kan vara ledig 5/7 dagar på en vecka. Uppgraderas du hela din vistelse ( för exempel 7 dagar ) så måste vi nedgradera den som redan var inbokad på sviten.

2. Vid ett fullbelagt hotell så finns det alltid en god chans att sviten blir bokad = $$

3. Jag kan uppgradera dig i 7 dagar, eller så kan jag uppgradera 7 andra gäster som har bokat 1 natt.

Anledningen till varför du inte blir uppgraderad vissa dagar av din vistelse är för att det blir struligt för dig och att det blir mer arbete för hotellet.
 

FT99

Medlem
Jag stannade 6 mnd på Sheraton (i Kina), blev uppgraderat till Suite när jag blev Platinum (tog ca 2 mnd om jag minns rätt).
 

agehall

Medlem
xvikmic: Inte för att säga att du ljuger, men anledning 1 och 2 är nog ganska sällan sanna. Iaf finns det många bevis på att de inte är anledningen till att man inte fick en upgrade.

3 låter mer rimlig men mest troligt är nog att hotellet oftast försöker snåla med de förmåner de ska ge stamgäster. Det är iaf så jag upplever det.

Jag ska givetvis påpeka att jag inte har någon aning om vilket hotell du jobbar på och inte heller hur ni prioriterar uppgraderingar för gäster. Jag delger bara min uppfattning om hur det hanteras på de hotell jag har besökt i världen, vilket inte alls behöver vara samma upplevelse som jag skulle få på ditt hotell.
 

xvikmic

Medlem
xvikmic: Inte för att säga att du ljuger, men anledning 1 och 2 är nog ganska sällan sanna. Iaf finns det många bevis på att de inte är anledningen till att man inte fick en upgrade.

3 låter mer rimlig men mest troligt är nog att hotellet oftast försöker snåla med de förmåner de ska ge stamgäster. Det är iaf så jag upplever det.

Jag ska givetvis påpeka att jag inte har någon aning om vilket hotell du jobbar på och inte heller hur ni prioriterar uppgraderingar för gäster. Jag delger bara min uppfattning om hur det hanteras på de hotell jag har besökt i världen, vilket inte alls behöver vara samma upplevelse som jag skulle få på ditt hotell.

Så klart varierar det beroende på hotellkedja och från hotell till hotell.

Hur vidare du tror på mig eller inte är helt upp till dig, så klart försöker alla hotell uppgradera så gott som det går, men tro det eller ej- En svit är oftast inte ledig i 7 dagar i sträck.
 
Toppen