Senaste nytt

Frågor om Flying Blue

flugplan

Medlem
För mig som är helt ny på det här med bonusprogram i allmänhet och Flying Blue i synnerhet (några timmar bara) kommer här några busenkla frågor...

... kommer det jag flyger fram till 1:a januari att gå till intet i min statusjakt?

... uppdateras min status så snart jag nått ett mål eller får jag snällt vänta på bokslut?

... finns planer på något FB-kreditkort i Sverige, likt EuroBonus har? Som jag förstod det finns inte ett det erbjudandet till oss nordbor i dagsläget.

Ja, det var nog det. Tack på förhand! :)
 

Air France/KLM

Företagsrepresentant
Hej! Roligt, välkommen!
1. Det du reser fram till 1 januari kommer ingå i din jakt för nästa år.
Varje år 31 dec görs en avstämningen vilken nivå man hamnar på..
2. Status uppdateras så snart du har nått din nya nivå, så länge du flyttar "upp". Så du kan gå från Ivory till Platinum på hur kort tid som helst, bara dina resor avgör. När du flyttas ned i status är det dock inte på samma sätt, då sker down grade en gång per år, 1 april.
3. Nix, inget av detta planerat i dagsläget. Finns i Holland, men det är ju en annan sak.. :)
 

JanneB

Medlem
Hej! Roligt, välkommen!
1. Det du reser fram till 1 januari kommer ingå i din jakt för nästa år.
Varje år 31 dec görs en avstämningen vilken nivå man hamnar på..

Det man reser fram till 31DEC ingår väl inte någon statusjakt nästa år eller? Om jag har 2 flygningar och 2000 miles nu rullar väl inte dessa över till nästa år?
 

Air France/KLM

Företagsrepresentant
Hej Janne! Varför inte det? Nu blir jag lite osäker eftersom merparten av alla på bc.se vet betydligt mer om Air France KLM än vad jag gör, men den info jag har från Flying Blue är att 1 jan t o m 31 jdec 2013 ligger till grund för din nivå 2014. Nu nivå träder i kraft 1 april 2014. Vet du annorlunda eller hört annorlunda, kan du skicka underlag till mig? karin.forss@klm.com
Tack!
 

JanneB

Medlem
Menar vi inte samma sak då? Att 1 jan t o m 31 jdec 2013 ligger till grund för din nivå 2014 låter helt logiskt. Om jag inte uppnår silver under denna period börjar jag väl om på 0miles 1 jan 2014? Eller?

Jag påstår ingenting, jag undrar själv. Formulerade mig nog tokigt :)
 

Air France/KLM

Företagsrepresentant
Hej! Om du byter level nedåt, från t ex guld till silver försvinner dina s.k level miles, men du behåller dina s.k award miles så länge du reser var 20 månad. Så visst finns det miles som följer med dig in i 2014! Hälsn Karin
 

marbe166

Medlem
Hej! Om du byter level nedåt, från t ex guld till silver försvinner dina s.k level miles, men du behåller dina s.k award miles så länge du reser var 20 månad. Så visst finns det miles som följer med dig in i 2014! Hälsn Karin

För att tydliggöra:
1. Award miles behåller du så länge du flyger minst en poänggrundande flight var 20:e månad (en flight som du får miles för).
2. Vid varje årsskifte nollställs dina level miles, men om du har kvalificerat dig för en nivå med miles får du behålla de level miles som du har som är över tröskeln för den nivå du har. Exempel: Har du kvalificerat dig för Gold med 45000 miles under 2013 så är du Gold t.o.m. mars 2015 och du börjar 2014 med 5000 level miles, och du behöver då bara tjäna ytterligare 35000 level miles under 2014 för att förlänga din Guldstatus till mars 2016.
3. Mjuklandning innebär att du endast nedgraderas en nivå i taget, d.v.s. om du inte lyckas återkvalificera dig för Guldstatus så blir du endast nedgraderad till Silver året därpå, förutsatt att du flugit minst en poänggrundande flight under året.
 

henrik l

Medlem
För att tydliggöra:
1. Award miles behåller du så länge du flyger minst en poänggrundande flight var 20:e månad (en flight som du får miles för).

En fråga. Har detta ändrats nyligen? Har för mig att det var en begränsning på ca 3-års giltighetstid för något/några år sedan? Mina fåtaliga Sky-team miles samlar jag för tillfället med Delta, eftersom man behåller dem så länge man har en aktivitet var 18:e månad.
 
Toppen