Senaste nytt

Nextjet - Funderingar att droppa Karlstad - Köpenhamn

Valley

Medlem
Enligt notis i dagens NWT finns tydligen funderingar att slopa vår "fina" Köpenhamnslinje.

Anledningen skulle vara att det blir färre och färre passagerare. Och när Linköping får sin direktlinje till Köpenhamn tror man inte det är lönt att fortsätta.
Man har, till slut verkar det som, kommit på att det inte är så många som står ut med att flyga till Köpenhamn via Linköping, utan de väljer t o m Taxi till Gardermoen/Oslo Lufthavn för sina utlandsresor.

Kan man hoppas på att det är det vanliga skrämskottet för att omförhandla avgifter och att vi Karlstadsbor i o m detta kan återfå vår direktlinje till Köpenhamn, och helst då med tider som är lite mer humana.
Eller ännu hellre en direktlinje till Frankfurt, Amsterdam, eller liknande i stället.
 

Palazzi

Medlem
Med lite tur så plockar SAS upp den linjen också.... Tycker att underlag borde finnas.
Tycker inte att "närhet till Oslo" håller när det handlar om en stad (med omnejd) av denna storlek - man bör ha en egen flyglinje.

Man bör inte mäta underlaget efter Nextjet - underlaget sviktar för att det är för dyrt. Klart många prioriterar OSL med DY/SAS när anslutningsflygen KSD-CPH kostar som en biljett till Dubai...
 

Valley

Medlem
Underlag borde definitivt finnas.
Värsta är att man håller på med "idiot"-undersökningen om samarbete med Norrköping. Personligen luktar jag en riggad undersökning där man redan bestämt vad som är bäst.
Så blir man konfunderad efter 3 månader när ingenting går som tänkt. Och då kommer första flosklerna om att man ser denna period som en uppstart o s v...... :(
 

JoelG

Medlem
Enligt notis i dagens NWT finns tydligen funderingar att slopa vår "fina" Köpenhamnslinje.

Anledningen skulle vara att det blir färre och färre passagerare. Och när Linköping får sin direktlinje till Köpenhamn tror man inte det är lönt att fortsätta.
Nextjet flyger idag Linköping - Köpenhamn som en "direktlinje"
 

Alf

Medlem
Nextjet har ju enligt tidningarna redan sagt att man slutar flyga på Köpenhamn när SAS börjar, vilket är ganska naturligt.
 

Valley

Medlem
Jag tror att Valley syftar på den nya SAS-linjen mellan Linköping och Köpenhamn. Ytterst tveksamt om NextJet fortsätter flyga samma rutt då.

Huvudet på spiken. Precis det jag menade.
Och som slog mig. Om man nu som NextJet har slottider för framförallt landning i Köpenhamn. Kan man då behålla en sådan om man istället vill anlända direkt från Karlstad ?
Då plötsligt kan man lyfta mer än en timme senare från Karlstad vilket jag vet att många skulle uppskatta
 
Toppen