Senaste nytt

Hur har de tänkt?

Dr. Miles

Expert
Ibland inträffar det massa konstigheter när vi reser.
Det kan hända att något system är inte helt genomtänkt. Här kommer några exempel.

Jag var i Japan i somras och jag tog en intercity buss till min hemort.
På bussen fanns det trådlös internet tjänst som kostade 350 JPY för 6 timmar och 800 JPY för 24 timmar men 380 JPY för en månad. (Hur har de tänkt? nr. 1) :confused:
En månads plan hade dessutom ingen bindningstid. Man kunde säga upp direkt. :confused:

Screenshot20131125_2.png
(1.500 JPY för 3 dygn och 2.000 JPY för en vecka)

Väl inne i registrering krävde sidan mig att fylla i mina uppgifter samt e-mailadress.
När registrering var klar skickade de mina inloggningsuppgifter till min e-mailadress.
Tack, hur ska jag kunna komma åt mina mail när jag inte har internetåtkomst? :eek: (Hur har de tänkt? nr. 2)
 
Last edited:

jumbooze

Medlem
Väl inne i registrering krävde sidan att fylla i mina uppgifter samt e-mailadress.
När registrering var klar skickade de mina inloggningsuppgifter till min e-mailadress.
Tack, hur ska jag komma åt mina mail när jag inte har internetåtkomst? :eek: (Hur har de tänkt? nr. 2)

Liknande system har jag sett på BW i Shinjuku, man behövde gå upp på rummet ansluta till wifi, registrera, gå ner till receptionen (med free wifi) läsa mailet med regkoden, gå upp på rummet igen, connect.
 

Igorius

Medlem
Liknande system har jag sett på BW i Shinjuku, man behövde gå upp på rummet ansluta till wifi, registrera, gå ner till receptionen (med free wifi) läsa mailet med regkoden, gå upp på rummet igen, connect.

Vill minnas att Starbucks har ett lika "smidigt" system i Japan (där uppkoppling måste grejas på annat sätt för att slutföra registreringen).
 

magic

Medlem
En tanke kan väl vara att genom att sätta ett högt pris för 6 resp 24 h så framstår månadskostnaden som otroligt låg och alla betalar villigt 380 JPY och anser sig ha gjort en fantastisk deal - fast de i själva verket betalat 380 JPY för en halvtimme surf på bussen?
 

Nemo

Medlem
Det låter som ett liknande trick de hade på SCB när min far jobbade där. Varje år på julgransplundringen hade de ett lotteri. En lott för 3 kr, tre lotter för 10 kr. Folk trodde de var jättesmarta och köpte oftast två lotter.
 

pitch

Medlem
Vid sidan om kan man fatta tycke för dom uppkopplade igelkottarna ;)
Precis vad jag också tog till mig av den annonsen.

Visste ni förresten att igelkott heter (motsvarande) "nålråtta" på japanska? (d v s harinezumi)
OK, det är ännu mer off topic, men det är ett sånt underbart namn på det djuret att jag var tvungen.
 

Dr. Miles

Expert
De har separat prisplan för internetsurf på Shinkansen (på modell N700). Det kostar 150 JPY för 3 timmar men detta prisplan finns inte på deras engelsk webbsida.

De har gjort sig besvär och skrivit FAQ på engelska men de ber (utländska) kunden att gå till japansk version av My Page för att köpa tjänsten. (Hur har de tänkt? nr. 3)

Q11:
How can I use Wi2 service in Shinkansen?

A11:
Please purchase in Japanese My Page. An instruction email will be sent to your subscribed email address.
FAQ - Wi2 300
 

dino_81

Medlem
Vill minnas att Starbucks har ett lika "smidigt" system i Japan (där uppkoppling måste grejas på annat sätt för att slutföra registreringen).

Stämmer bra det!

Även lösningar där lösenordet skickas som textmeddelande till telefonen (tex. Zürich Flughafen) finner jag inte helt optimala.
 

Dr. Miles

Expert
McDonald i en mindre stad i Kina hade morning set.
En McMuffin med skinka + en kopp liten kaffe kostade 6 CNY medans bara en kopp liten kaffe kostade 7 CNY. (Hur har de tänkt? nr. 4)



Ett massageställe utanför Beijing hade en setmeny för olika massage.
Fotmassage + Kroppsmassage (del) + Pedikur, totalt 100 min: 108 CNY

Som a la carte, skulle det kosta så här.
  • Fotmassage 50 min: 68 CNY
  • Kroppsmassage (del) 30 min: 50 CNY
  • Pedikur 20 min: 30 CNY

När jag frågade om jag kunde välja setmenyn fast utan pedikur för samma priset. Jag fick svar då det skulle kosta 118 CNY. (Hur har de tänkt? nr. 5)
Jag valde hela setmenyn och avbröt pedikuren. Det blev 108 CNY.
 
Toppen