Senaste nytt

Franska SNCF skapar lågpriståg i höghastighet

Palazzi

Medlem
Franska SNCF, för de flesta synonymt med TGV, har idag lanserat ett nytt lågpriståg. Konceptet, Ouigo, är ett vanligt TGV-Duplextåg som byggts om för att bättre svara mot lågprisfokuset.

Precis som på lågprisflyget är tanken med Ouigo att operera från mindre (mer avlägsna) tågstationer, och ha en kompaktare säteskonfiguration: På Ougio handlar det om en kabinklass, men säten i helplast. För att ytterligare spara pengar så måste passagerarna vara på stationen minst 30min innan avgång, för att validera sina online-biljetter. På detta sätt sparar man in på antal konduktörer ombord. Du har rätt att ta med en större väska, och för ytterligare väskor debiteras du 5-10€, beroende på storlek och vikt. Man har genom ovan nämnda åtgärder kapat minst 30% på de operationella kostnaderna gentemot de konventionella TGV-tågen.

Det första tåget kommer utgå från Marne-la-Vallée Chessy, i östra delarna av Paris, och avsluta resan i Marseille.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

De lägsta priserna kommer att vara så låga som 10€ för en enkelbiljett, vilket i dagens penningvärde motsvarar knappa 90SEK.

Länk till nyhet: SNCF unveils Ouigo low-cost TGV service  - Railway Gazette
 

Jonas C

Medlem
Hmm jag vet inte riktigt om jag är sugen på att sitta på plaststolar 3 timmar i sträck. Till och med tuben i Stockholm har bekvämare inredning…
 

Palazzi

Medlem
Biljetterna är nu bokningsbara. Billigaste jag hittar är 25€ T/R och det priset finns på många datum. Du har rätt till ett stort bagage, och för en extra väska betalar du 5€. Om du vill ha tillgång till eluttag betalar du ytterligare 2€. Längsta resan tar 3h15min, så troligen klarar man sig utan... Priset är inte heller hutlöst.
Om du har med husdjur betalar du 30€. På Ouigo finns ingen servering ombord, och jag hittar inte heller någon information om det finns automater där du kan köp läsk,snacks,mackor mm ombord.

Den tätare sätespackningen och borttagandet av restaurangvagn har resulterat i 20% fler stolar än i ett vanligt TGV - Hastigheten är dock fortsatt densamma.

Finns en video om tåget: Révélation du design extérieur et intérieur de OUIGO - Vidéo Dailymotion

Tycker inte det ser överdrivet illa ut för dryga 200kr T/R. Får iaf intrycket av att du får mer för pengarna än på t.e.x Ryanair. Jag ska testa direkt jag får chansen.
 

Palazzi

Medlem
Nu har man utökat trafiken med en linje till Montpellier, från Paris. Startpriser på 10€ även här, vilket känns skrattretande billigt...

Tydligen är satsningen en ren succe, och högsta chefen på SNCF är övertygad om rejäl expansion för konceptet. London, Amsterdam, Bryssel & Barcelona kan det bli tal om....
 

In_Sweden

Medlem
Nu har man utökat trafiken med en linje till Montpellier, från Paris. Startpriser på 10€ även här, vilket känns skrattretande billigt...

Tydligen är satsningen en ren succe, och högsta chefen på SNCF är övertygad om rejäl expansion för konceptet. London, Amsterdam, Bryssel & Barcelona kan det bli tal om....

London - Paris med Ouigo tror jag skulle kunna bli en riktig hit. Ett pris som förvisso blir högre än de billiga bussarna, men ändå mer eller mindre samma tid som eurostar. För intra-europa linjer på kontinenten så tror jag detta är en väldigt bra ide. Jag menar, även om seat pitch på 1m är trevligt på SJ2000, så hade jag utan tvekat kapat 20cm om det påverkade biljettpriset tillräckligt mycket. Addera sedan riktiga höghastighetståg så tror jag att man har något som kan motverka lågprisflygbolagen nere på kontinenten.
 

Palazzi

Medlem
London - Paris med Ouigo tror jag skulle kunna bli en riktig hit. Ett pris som förvisso blir högre än de billiga bussarna, men ändå mer eller mindre samma tid som eurostar. För intra-europa linjer på kontinenten så tror jag detta är en väldigt bra ide. Jag menar, även om seat pitch på 1m är trevligt på SJ2000, så hade jag utan tvekat kapat 20cm om det påverkade biljettpriset tillräckligt mycket. Addera sedan riktiga höghastighetståg så tror jag att man har något som kan motverka lågprisflygbolagen nere på kontinenten.

Jo, jag är också positivt inställd till detta! Det enda problemet med just Paris är att man valt en tågstation som nästan inte kan räknas som Paris. De använder mindre stationer även på andra orter, men i just Paris blir avstånden stora....

10-20€ enkel väg för så långa sträckor är kanon! Italienska NTV (Italo) har också bra priser, men inte riktigt SÅ låga :)

För mig vore det underbart om man fick till en avgång på Paris-Milano, som redan körs av TGV. De 50€ som det kostar idag ruinerar iofs ingen....
 
Toppen