Senaste nytt

Taxfree - handla på Arlanda eller Oslo på väg till USA?

agehall

Medlem
Jag och frugan ska ju på kryssning i jul. Har börjat fundera på vad som behöver bunkras upp inför detta och två saker som står högt på min lista är cigarrer och champange.

Nu öppnar sig dock frågan, var ska man handla? På Arlanda, Oslo eller rent av i USA?

Oslo verkar ha tax-free priserna utlagda på Internet, men jag hittar dem inte för Arlanda, så det är svårt att jämföra. Någon som har input?
 

Kricka

Medlem
Kubanska cigarrer borde vara uteslutet att köpa i USA ? Det finns för all del bra
cigarrer från annat håll.. Respekterar man plomberade påsar från Skandinavien
på flygplatserna i USA - misstänker att ni gör ett byte i N.Y. på väg mot Florida ?
 

agehall

Medlem
Det brukar bli Davidoff när jag ska till USA, för att vara på säkra sidan. Jag har dock förstått att för personligt bruk är det inga större problem med kubanska pinnar heller. (Dvs om man kommer med 5 st kommer inget att hända)

Vi ska kryssa från NYC, så inga byten i USA, endast på OSL.
 

majer

Medlem
Jag och frugan ska ju på kryssning i jul. Har börjat fundera på vad som behöver bunkras upp inför detta och två saker som står högt på min lista är cigarrer och champange.

Nu öppnar sig dock frågan, var ska man handla? På Arlanda, Oslo eller rent av i USA?

Vet inte vad du har för möjligheter väl i USA, men Total Wine har jag upplevt som fördelaktigt när det gäller champagne. Priser på nätet och möjlighet att mixa 6 pavor och få dem till ett bättre pris.
 

agehall

Medlem
Totalwines vekar vara ett trevligt ställe. Det ligger en inte allt för långt ifrån där vi ska bo, så man kanske tar sig en utflykt dit bara för att...
 

Mr.T

Medlem
Vet inte vilket rederi som du ska kryssa med, men en generell regel som de flesta rederierna har är att man endast får ta med sig 2 flaskor vin eller champagne. Vilka har även en noll-tolerans. När jag skulle kryssa med Royal Caribbean förra sommaren hade jag med mig 4 flaskor vin och en flaska whiskey, så tog dom allt. Bara en heads-up :)
 

agehall

Medlem
Jag ska kryssa med Royal Caribbean och de har nyligen ändrat reglerna så man får ha med sig två flaskor per rum. Jag såg dock att det på min biljett stod att de inte tillåter någon alkohol alls (i den svenska texten) så jag ska ringa dem imorgon.

Det visar sig också nu när man ska checka in att det råder stor förvirring mellan hur namnen ska anges. På den svenska bokninssidan betonar de att man MÅSTE ange sitt första namn ur passet även om det inte är tilltalsnamn men när man ska checka in på den engelska sidan anses det vara förnamn. J-vla idioter säger jag bara...
 
Toppen