Senaste nytt

Minsta bytestid i Zürich?

Ska flyga sträckan ARN-ZHR-HKG med Swiss
Tid i ZHR 40 min enligt bokningen. Är det för kort eller hur är connecting flights i ZHR - jag har själv aldrig varit där
 

andersl

Medlem
Ska flyga sträckan ARN-ZHR-HKG med Swiss
Tid i ZHR 40 min enligt bokningen. Är det för kort eller hur är connecting flights i ZHR - jag har själv aldrig varit där

40 min på ZRH är inga problem, har åkt den rutten flera gånger. Vid ett tillfälle när flighten från ARN var sen så blev jag hämtad med buss och transporterad direkt till HKG flighten.
 

AABack2ARN

Medlem
40 min på ZRH är inga problem, har åkt den rutten flera gånger. Vid ett tillfälle när flighten från ARN var sen så blev jag hämtad med buss och transporterad direkt till HKG flighten.

Antar att det var innan Schweiz gick med i Schengen? Numera måste du väl passera EU-passkontrollen där och jag tror inte de får köra dig direkt till bussen

Men, jag tror det inte är några problem ändå. Swiss är beroende av en stor mängd anslutningar från Europa som skall fylla nattplanen från ZRH och har satt upp effektiva rutiner för att hantera det. Det är ingen säkerhetskontroll på utresan (däremot på hemresan).
 

andersl

Medlem
Sorry, uttryckte mig slarvigt. Den gång det vart buss transport så stannade bussen dock till vid pass kontrollen, och sen vidare till nästa gate. Passade på att fråga damen som körde bussen om vi kunde stanna till vid loungen för en snabb GT, men hon förstod inte riktigt det skämtet
 
Last edited:

agehall

Medlem
Ska flyga sträckan ARN-ZHR-HKG med Swiss
Tid i ZHR 40 min enligt bokningen. Är det för kort eller hur är connecting flights i ZHR - jag har själv aldrig varit där

Grundregeln är "Kan man boka är det OK". Då är det flygbolaget som har ansvaret för att du ska hinna med din anslutning. Om man däremot försöker boka resor på två olika biljetter måste man själv hålla koll på minimum connection time och avgöra om man har tillräckligt med tid eller inte.
 

Tockstew

Medlem
Om det skulle bli försening är det klokt att varsko besättningen om ditt anslutningsflyg. De har dock säkert redan koll. Det är ju trots allt Swiss vi avhandlar.

Tock
 

Kricka

Medlem
40 minuter är kort tid även om det är MCT (minimum connecting time). Anslutande
flyget behöver inte vara mer än några minuter sent för att det skall vara kört ! Har
själv råkat ut för det trots hela 45 mellan flygen.. Fördet mesta funkar ZRH bra !
 

A380*G

Medlem
ZRH är inga problem, gjort connections på 15 min där några gånger inklusive immigration, security och tåg från E-gates. Är connection LX-LX är man safe i princip oavsett vad.
 
Toppen