Senaste nytt

Återköp, går det att sätta in pengarna till annat kort än betalat med?

Hasse E

Medlem
Ni vet hur det är, ibland blir man lite sentimental vad gäller ens bättre hälft. Nu jäklar, nu slår jag på stort när det ändå är kampanj. Raskt till en guldaffär i centrala Nyköping, inhandlade ett guldhalsband för knappa 24.000:-. För säkerhets skull frågade jag expediten hur det skulle bli om min fru inte ville ha guldet. -Inga problem, hon kommer in till oss och får tillgodokvitton eller pengarna tillbaka om hon vill det...

Stolt lämnar jag fram halsbandet i går kväll tillsammans med en flaska Piper champagne och ni vet hur kvinnor ibland resonerar: " Är du galen, 24.000:-, tack snälla men det är alldeles för dyrt........Nåväl, i förmiddags åkte hon ner till affären för att köpa ett mindre dyrt föremål och sedan sätta in resterande pengar på sitt VISA-kort för att citat "överraska mig" med en kul resa eller liknande.

Det blev nobben direkt! Något som inte jag hade uppmärksammat var att det på kvittot stod "pengar betalas endast tillbaka på det kreditkort som det handlats på".

Jag skall tillbaka nu på måndag men en liten undran: Jag har aldrig varit med om detta tidigare. Det har aldrig varit några problem tidigare i några affärer om jag köpt någonting till min fru som inte hon har velat haft. Då har hon alltid fått pengar tillbaka, inte kontant men väl insatt på hennes kort. Någon som vet, var det för högt belopp (23.998:) ?
 

agehall

Medlem
Är inte det rätt vanligt numera? Dvs att butiker vill sätta tillbaka pengarna på samma kort. Jag misstänker att om de gör det så annulleras transaktionen och de slipper avgifter.

Om det är OK, rent lagligt, har jag ingen aning om, men jag räknar alltid med att det är så det kommer att funka.
 

Hasse E

Medlem
Jag förstår butikerna att de vill att man använder samma kort vid återbetalning, som agehall mycket riktigt menar är det nog så att butikerna på detta sätt slipper avgifterna. Ett annat argument är naturligtvis de som KLCHBO anför, det går ju att sätta detta i system. Men faktum kvarstår, om jag vill köpa en present till min fru, kompis, barn så måste i förlängningen jag gå tillbaka med varan om t.e.x min son vill ha pengar för att köpa något annat. Min fru lämnade tillbaka diverse byggmaterial på Bauhaus som jag hade betalat med mitt MC, det handlade om knappt 3.000:-. Inga problem för henne att få det insatt på sitt VISA. Känner mig lite splittrad i den här frågan men förstår samtidigt att butikerna inte vill betala för ett köp som inte "blir av".
 
Jag tycker detta är rätt självklart. Butiken tar emot kortet, en del av summan går till att betala kortföretaget och kunden får kickback från kortföretaget. När köpet sen skall hävas skall då den som häver både få hela summan tillbaka och behålla kickbacken som butiken betalar för? Det tycker jag inte är ok. Butiken har lagt ned en del arbete som den inte får betalt för och skall dessutom betala för kundens kickback som inte ens köpte något i slutändan! Då skulle det räcka att man gick runt och handlade samt lämnade tillbaka varor för att till exempel få Eurobunos poäng och till slut en 2for1.
 

palmen

Moderator
Tanken är ju att pengarna ska sättas tillbaka på samma kort. Att många som jobbar i kassan inte vet detta är dock en helt annan sak.
Om de kräver att pengarna ska sättas in på samma kort som man köpt med så gör de rätt i kassan.
 

perhall

Medlem
Policyn är ytterst rimlig! Men ibland kan man få cash tillbaka. Dock som ni säger mer och mer ovanligt.
Per
P.S. Kul att du blev ledsen för att få tillbaka 24 000 - jag tror inte att poängen är värda riktigt så mycket ens under kampanjen:)
 

Bryant

Medlem
Jag var och handlade som många andra med Diners igår. För att höra en lång story kort så köpte jag en pryl, gjorde ett återköp lite senare, pengarna fördes över till ett annat kort än Diners sedan köpte jag prylen igen med Diners. Win för mig!
 

In_Sweden

Medlem
Jag var och handlade som många andra med Diners igår. För att höra en lång story kort så köpte jag en pryl, gjorde ett återköp lite senare, pengarna fördes över till ett annat kort än Diners sedan köpte jag prylen igen med Diners. Win för mig!

Är man helt enkelt velig så ser jag detta som okej beteende. Om tanken var att göra detta från början så skulle jag säga att det är dåligt beteende, riktigt low life beteende, att utnyttja systemet.
 

perhall

Medlem
Ja, faktiskt inte schysst... skulle ju lätt kunna få ihop 100 000 EBP på att springa runt och köpa och sen få pengar tillbaka till vanligt bankkort, om man bara orkade. Går dubbelt så snabbt under en kampanj. Jag tror t ex inte IKEA eller Clas Ohlson skulle bråka om man satte in ett annat kort vid återbetalningen. Men inte schysst metod...
Frågan är vad som händer om man köper t ex en dyr flygbiljett för sept 2014 och betalar med Diners idag (igår på kampanjen), och sedan löser in den i juni 2014, kommer systemet ihåg att man fått dubbla poäng då?
 

agehall

Medlem
Vi har varit inne på liknande diskussioner tidigare men jag hittar inte tråden nu. Det bör gå att tjäna poäng "gratis" på både guld och frimärken. Båda sakerna har ett värde som gör att man kan sälja dem till samma kostnad som man köpte dem för...
 
Toppen