Senaste nytt

Airbnb säkerhet

ior

Ny medlem
Är intresserad av att nyttja Airbnb, men har lite funderingar över säkerheten vad gäller ID. När jag har försökt skapa en profil/boka krävs att man tar ett foto på körkort eller annat ID. Det känns inte helt ok att lämna iväg hela personnummer mm mm.
Finns det någon som har löst det hela på något annat sätt?
 

agehall

Medlem
Har någon ditt namn så kan man få tag på ditt personnummer. Vi är lite löjligt rädda om den informationen utan grund för det faktiskt.

Jag skulle inte dra mig för att skicka kopia på mitt ID till dem.
 

Valley

Medlem
Har ett ganska gammalt log in så jag har inte behövt något körkort eller motsvarande. Men vem vet. Det kanske kommer.
Annars tror jag inte du skall oroa dig.
 

taxvalp

Medlem
Jag har också ett login med några år på nacken men när jag skulle boka för någon månad sedan ville Airbnb ha verifikation med bild på körkortet. Det löste sig och hittills har jag inte märkt av någon identitetsstöld...
 
Hmm, räcker väl att koppla ihop med Facebook? Du ska inte behöva lämna en kopia på ditt körkort/id för att skapa en profil. Tror inte heller bokningar kräver detta? Om du inte tänkt hyra en lyxvilla i en månad, då kanske andra bullar gäller :)
 

taxvalp

Medlem
Så här skriver Airbnb i sin FAQ

"Currently, we ask all guests making last-minute reservations, as well as a random sampling of community members, to verify their IDs. We plan to increase this percentage over time."

Samt:

"Hosts can also set reservation requirements that require their guests to have Verified ID before they can book a reservation at their listing(s). Any host who requests guests to verify their IDs must also get verified."

ID-kravet kan alltså bero på sen bokning, slumpen eller krav från värden.
 
Toppen