Senaste nytt

50 befaras döda i flygkrasch nära Kazan, Ryssland

Johan_G

Medlem
Ja, det känns lite sådär att ha en inrikesflight i Ryssland inplanerad i morgon när man läser det här. Synd bara att Ryssland är så himla stort att flyg är det enda vettiga transportmedlet.
 

FredrikH

Medlem
Jag kom hem från Ryssland i Fredags... Flög med SAS till Moskva och sen Aeroflot till Volgograd. Aeroflot ställde visserligen in min returflight så jag blev en dag försenad men i övrigt var det helt ok/bättre än väntat. Det var första gången jag rest till/i Ryssland men jag antar att Aeroflot är det säkraste kortet om man skall åka inrikes där.
 

Concorde

Founding Member
Pilot Error. Dom klantade till en go-around och 50 personer miste livet. RIP.
Ännu ett skäl att aldrig sätta sig på ett inrikes flyg i Ryssland.
 

fcx

Medlem
Aviation Herald länken ger mycket info, men om det som står där stämmer är det uppseendeväckande och inte precis ett litet pilot error. Jag avvaktar tills mer fakta är på bordet, men om en besättning kan ge sig på en så brant stigning och vända till en så brant dykning finns det nog andra systemfel att uppdaga (och då menar jag inte tekniska system).

On Nov 19th 2013 the MAK reported that first read outs of the flight data recorder revealed that the crew did not follow the standard approach profile, went around due to considering the approach as unstable (attitude not within stable approach parameters), the engine thrust levers were moved to TOGA and the autopilot disconnected, the aircraft was under manual control for the remainder of the flight. While the engines accelerated to near takeoff thrust, the flaps were reduced from 30 to 15 degrees, the gear was retracted and the aircraft pitched up to about 25 degrees nose up, the indicated airspeed began to decay. Only after the airspeed had decreased from about 150 KIAS to 125 KIAS the crew began to issue control inputs to counter the nose up, the climb was stopped while the nose was lowered by control inputs. The aircraft reached a maximum height of 700 meters (2300 feet) and began to rapidly descend until the aircraft impacted ground at a nose down attitude of 75 degrees at a speed of 450 kph (242 knots) about 20 seconds after reaching the maximum height of 700 meters. The engines were operating nominally until impact, the flight data recorders did not reveal any system malfunction. The cockpit voice recorder was not found inside its container, the assembly is missing and a search is under way.

Oavsett vilket, sorgligt och ännu ett skäl att undvika inrikesflyg i vissa länder.
 

agehall

Medlem
Ja, den där läsningen får en ju att undra vad som försegick i cockpit. Om det inte framkommer att något mekansikt fel uppstått samtidigt som gjorde att de bara kan ge maxutslag, så är det ju rätt illa skött.
 
Toppen