Senaste nytt

Tullverket har sagt ja till att integrera passagerarflöden på Göteborg Landvetter!

Tullverket har nu sagt ja till att Göteborg Landvetter Airport får integrera passagerarflöden för inrikes- och Schengenresenärer. Det betyder att vi har fått godkännande för att in- och utrikesresenärer, (som ska resa inom Schengen-området) kan röra sig i samma lokaler även efter att de har passerat säkerhetskontrollen.

Möjligheten att integrera inrikes- och Schengenresenärer har flera fördelar. Det innebär till exempel att vi bättre kan utnyttja befintliga gater, då även utrikesflyg kan stå vid de gater som för närvarande är reserverade för inrikesflyg. Fler flygplan kan alltså stå vid gate, vilket innebär att färre passagerare behöver bussas till och från terminalen. Det innebär också att alla resenärer erbjuds ett större utbud av butiker och restauranger då både in- och utrikes avgångshallar blir tillgängliga för alla resenärer.

— Frågan om en integrering av in- och utrikesresenärer till Tullverket har varit aktuell länge. Därför är det glädjande att vi fått klartecken. Nu ska vi börja ett arbete med att noggrant utreda hur vi bäst kan utnyttja möjligheten som kommer att påverka alla aktörer på Landvetter. Frågan om hur och när är långt ifrån avgjord, säger Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör.
 

ulagun

Medlem
Detta tror jag blir en klar förbättring för speciellt inrikesresenären...

Ja, bör väl innebära tillgång till loungerna även för oss inrikespassagerare.
Följdfrågan är då om SAS loungen kan svälja samtliga gäster eller det blir samma kaos som ARN T4 loungen torsdag eftermiddagar t.ex.
 

NotRyan

Medlem
Nu väntar vi på samma sak på Stockholm Arlanda, om det inte skulle behövas någon åtskillnad mellan inrikes och intra-Schengen så skulle SAS kunna flytta inrikestrafiken till T5 vilket skulle medföra stora förenklingar och besparingar.

Grattis till Göteborg Landvetter förresten...

Mvh
/NotRyan
 

Homer

Medlem
Nu väntar vi på samma sak på Stockholm Arlanda, om det inte skulle behövas någon åtskillnad mellan inrikes och intra-Schengen så skulle SAS kunna flytta inrikestrafiken till T5 vilket skulle medföra stora förenklingar och besparingar.

Grattis till Göteborg Landvetter förresten...

Mvh
/NotRyan

Påstås ju att så ska ske http://www.businessclass.se/forum/s...rikes-flyttar-till-terminal-5-pa-arlanda.html

Fast i fallet Arlanda är det bättre att riva allt och bygga nytt från grunden.
 
Utmärkt med tillgång till lounge! Jag spenderade många trista timmar i inrikesterminalen en kväll när det var förseningar pga snöoväder. Där fanns ingenting att göra så jag var glad att jag åtminstone hade en bok med mig.
 
Toppen