Senaste nytt

ANA pensionerar alla sina Boeing 747

FFS

Medlem
Jag är väldigt oinsatt i ANA. Vad ska de ersätta 747orna med och varför väljer de att pensionera dem? De måste väl gå att använda några år till?
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Jag är väldigt oinsatt i ANA. Vad ska de ersätta 747orna med och varför väljer de att pensionera dem? De måste väl då att använda några år till?

Boeing 747 förbrukar mer bränsle än Boeing 777 som är ersättare till Boeing 747 hos ANA.
Högkapacitet: Boeing 747 -> Boeing 777
Mellankapacitet: Boeing 767 -> Boeing 787
Mindre kapacitet: Airbus A320/Boeing 737 -> Boeing 737

Andra orsaker är att ANA tänker att sälja flygplan medan det finns fortfarande något värde. ANAs ledning har fått påtryckningar från aktieägarna att de ska förbättra siffror.
 

rob74

Medlem
Ja, jumbon är väl snart ett minne blott. Ska i alla fall flyga 6x jumbo i dec/jan, så jag kommer att få "behovet stillat". ;)
 

rob74

Medlem
Menar Du att de inte tillverkas längre?

Nej, tänkte mest på att flera bolag fasar ut dem till förmån för andra typer, såsom 777 och A380 (förvisso "superjumbo/valjet") och utifrån vilka bolag jag oftast reser med på långsträckor inom *A. Nu har ju förvisso Thai en del kvar, men som t ex Singapore Airlines...
Men jag glömde ju givetvis 747-8:an... :)
 

rob74

Medlem
747-8 har ju inte så många är på nacken, så än lär inte jumbon försvinna på ett antal år

Just! Glömde bort denna nyare variant. Tänkte mest på de gamla "vanliga" jumbona som ju drar en hel del bränsle jämfört med nyare modeller.
Det är ju ändå en speciell känsla att åka jumbo. (Helst framme i nosen eller på övervåningen då... ;) )
NZ kör väl inte 747 på AKL-LAX-LHR längre? Klämde in den i Business Premier på övervåningen när jag flög hem från Nya Zeeland 2008.
 

perhall

Medlem
747 tillverkas fortfarande och LH har ju nyligen lagt en beställning!
Kul detta med långa PLC för flygplan. Man började väl planera 747 runt 1958, ett decennium senare Maiden Flight.
2058 kommer de fortfarande flyga... samma med 737 som ju fortfarande säljer bra!
Per
 
Toppen