Senaste nytt

Pälsdjursallergi - och därmed är SAS struket !!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bamsefar

Medlem
Hallå,

Är det någon som har efterenhet av pälsdjursallergi och vet vilka flygbolag som inte tillåter djur i kabinen?

Flög från Oslo till Stockholm idag (SK490) och det var ett par på 8 a/b/c med två hundar varav minst den ena sprang löst / satt i knäet hela tiden....

Min fru är pälsdjursallergiker och ja SAS tillåter uppenbarligen djur i kabinen. Så nu vete katten om jag vill flyga med SAS - måste ju garantera att min fru inte blir sjuk!

Så har någon erfarenhet av pälsdjursallergi? Vilka flygbolag är det som gäller?
 

Dr. Miles

Expert
Min tidigare chef hade pälsdjursallergi och den tiden han flög kunde inget flygbolag garantera helt pälsdjurfritt flygning.
Även om det inte fanns pälsdjur ombord kan det finnas folk som har katt/hund hemma och har spår av päls på sig.
 

agehall

Medlem
De flesta bolag tillåter väl små djur i kabinen.

Lösningen på detta brukar vara att tala om för bolaget i förväg att man är allergisk. Det tror jag iaf övertrumfar djurägare så att kabinen blir djurfri alt så separeras ni ganska rejält vilket bör göra resan problemfri.
 

rob74

Medlem
Jag har för mig att tidigare så placerades folk med djur i bakre delen av planet (ja, förutsatt all economy-layout då).
Men jag har noterat att jag på senare tid haft djur ganska nära då jag suttit framtill i planet.
Det bästa är nog att ta det med flygbolaget innan avresa.
 

Nemo

Medlem
Djur ska vara i bur under resan, märkligt att cc tillåter något annat. Djur i kabinen - SAS "Djuret och transportburen betraktas som ditt handbagage och övriga handbagage är därför inte tillåtna. Buren måste vara stängd under hela resan och vara placerad under sittplatsen framför dig vid start och landning. Under hela flygningen ska transportburen vara placerad på golvet framför dig. Av hänsyn till djurets bästa ska buren vara så stor att djuret kan stå upprätt, vända och lägga sig. Om inte dessa krav efterföljs har flygplatspersonalen rätt att neka djurtransporten."
Res via UK så slipper du djur ombord. Assistanshund har dock alltid möjlighet att följa med.
 

rob74

Medlem
Hade personen djuret i bur och tog ut det under flygningen eller var de lösa redan vid ombordstigning?
I så fall fattar jag inte att ingen sa till.
Som sagt, mindre djur har jag sett många gånger, men då alltid i bur.
 

Sofia

Medlem
Lite OT kanske men det här är från QR:
No. With the exceptions of falcons and service dogs travelling on specific routes, no animals are allowed in the cabin. Gillar att man kan ta med sin jaktfalk ombord, det känns ju inte alls som att den kan freaka ut under en flight :confused:

Skämt å sido, det är skitjobbigt att vara allergisk och hamna nära djur eller folk som har djur. Det bästa är kanske att beväpna sig med en massa allergimediciner och sedan prata med både incheckningspersonal och kabinpersonal för att komma fram till smidigaste lösningen. Lycka till!
 

Bamsefar

Medlem
Jag har tittat runt en del på olika flygbolags siter, och såvitt jag kan notera så är BA alltid fritt från pälsdjur i kabinen. Så också tydligen Norweigan (utom på inrikes resor inom norden - hur man nu menar inrikes inom norden som ett land eller per land i norden).

SAS skall man tydligen säga till att man är allergiker och så spärras flighten från djur i kabinen vid bokningstillfället. Skall dock undersöka detta lite mera.
 

Bamsefar

Medlem
Appropå det: Dessa två små knähundar+ (i storlek) ville inte sitta i bärbar väska eftersom de smet ut så fort de fick en chans och då var personerna som var ägare påhittiga att hålla tidning eller liknande ivägen för personalen.

Eftersom vi vart lite tagna på sängen med dessa hundar så visste vi varken ut eller in, så vi valde att inte bråka. Nu har jag läst på vad SAS skriver och nästa gång kommer jag garanterat spärra flighten för djur, och ser jag ett djur så kommer jag inte vara nådig på den som inte klarar av att hantera sitt husdjur. Visst hundar/katter har sina rättigheter men inte på allergikers bekostnad, framförallt inte om ägaren inte klarar av att hålla djuret kopplat OCH inom väskan som DE SKALL transporteras i.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen