Senaste nytt

Nackdelen med Codeshare - inga poäng till EuroBonus

090034208

Medlem
Hej!
Här kommer ännu ett bevis på nackdelen med codeshare på StarAlliance:

Min familj (2 vuxna+2 barn) flög ARN-ZRH-BKK i economy. Bokade resan på Swiss.com. Bokningsklass S, vilket betyder 25% intjäning till EB både hos SWISS och THAI. Barnen krediterar till EB.
ARN-ZRH med LX1249 krediterades med 250 EB-poäng, allt ok.
ZRH-BKK med LX4300(op av THAI). Inga poäng kommer in, nu 3 veckor senare efterregistrerar jag och får på mejl följande:
"Our partner has confirmed that your booking class on LX4300 01nov11 ZRHBKK is not valid for accrual of EuroBonus points"

Jag vet att det är problem med codeshare men antog bara att om bokningklass S är loweconomy hos EB både på LX och TG så borde det ej konverteras till något annat.

Är det någon med liknande erfarenheter eller som vet till vad S konverteras till hos TG?

Jag o min fru hör till Aegean. Vi har fått in poängena för alla flighter förutom just nämda ZRH-BKK. Där är bokningklass S 100% intjäning både på LX och TG, har efterregistrerat men ej hört något, synd om det slutar med 0 poäng när jag räknat med 5600....
 

Gnopps

Medlem
Det är riktigt trist men svårt att undvika. Det bästa är att höra av sig till ditt bonusprogram på förhand och fråga hur mycket poäng du får för ett Swiss-flyg som utförs av Thai. Ibland kan det löna sig att köpa en något dyrare biljett för att få fler poäng.

Min personliga åsikt är att fler bonusprogram (för det finns en del redan) borde ge poäng enligt vad som står på biljetten och inget annat. .Du som kund har ju betalt för LX i S-klass, då ska du få poäng för detta oavsett vem som utför flyget. Det är till Swiss du ger pengarna och således som deras flyg du ska få poäng.
 

Dr. Miles

Expert
Hej 090034208

Jag förstår din frustration. Jag har haft samma problem, dock köpte jag inte bijletten när jag inte fick riktigt svar.

Här kan du läsa min tråd om detta: http://www.businessclass.se/ovrigt/1440-how-will-i-know-booking-class.html

Det är riktigt trist men svårt att undvika. Det bästa är att höra av sig till ditt bonusprogram på förhand och fråga hur mycket poäng du får för ett Swiss-flyg som utförs av Thai. Ibland kan det löna sig att köpa en något dyrare biljett för att få fler poäng.

Nej Gnopps, det funkar inte så. Jag ringde i förväg men varken SWISS eller THAI kunde svara.
 

Gnopps

Medlem
Nej Gnopps, det funkar inte så. Jag ringde i förväg men varken SWISS eller THAI kunde svara.
Man får höra av sig till bonusprogrammet och fråga hur mycket poäng med det blir. Problemet dock är att de (i alla fall Eurobonus) inte vet det själva, vilket är uruselt - hur ska man då kunna skapa lojalitet?
 

Dr. Miles

Expert
Hej felixduva, välkommen till BusinessClass.se!
Tack för information. Men jag tror att det gäller när man krediterar flighten till THAI Royal Orchid Plus.

Det hade varit bättre om flygbolaget publicerade koversionstabell eller ännu bättre om man kunde kreditera enligt vad som står i biljetten.
 

agehall

Medlem
Hej.....det står på Thai Airways sida att biljetter i S klass med LX som opereras av Thai ger 0% i bonus miles

http://www.thaiairways.com/frequent-flyer/en/airlines-booking-class-codes-chart.htm

Fast det är inte så enkelt. Biljetten är köpt av LX i bokningsklass S men flighten opereras av Thai. Detta innebär att den bokade klassen kan översättas till något annat hos det opererande bolaget. Detta är vad som skett här. Dvs LX S är inte samma sak som TG S. Hade din biljett översatts till TG S så hade du fått 25% till EB.

Tabellen som länkas kan omöjligt ta hänsyn till den situation som OP befinner sig i, utan förutsätter nog att man krediterar TG flighter direkt till respektive program.

Tack för infon. Borde ha läst här före resan:mad:. Men, om jag förstår det rätt så borde ju jag få fulla poäng som krediterar till Aegean, tolkar jag rätt?

Troligen eftersom de verkar ge 100% på alla bokningsklasser.
 
Min kompis som är ganska "ny" inom reseområdet gjorde 2 st longhaul innan stoppen i Business men det var code share så han fick 0 poäng. Annars hade guldet varit kirrat.
Jag har varnat honom för det.
 
Toppen