Senaste nytt

Skall överviktiga och stora människor betala för två stolar på flygen?

palmen

Moderator
Min personliga uppfattning är att jag har rätt till hela utrymmet av min stol på ett flygplan, oavsett vilken kabinklass man reser i. Om någon skulle ta upp halva min plats (som det verkar i reportaget) skulle inte jag vara direkt nöjd om man säger så.
Brukar bli en livlig debatt och de som anser att man inteka betala om man är för stor på bredden brukar använda argumentet att långa också ska betala 2 platser för de tar upp mer plats på höjden (men då tar man inte någon annans sittplats).

Att åka brevid någon som är bredaxlad och kanske tar upp båda armstöden är något jag tycker man får ta, men ett flygbolag borde itne placera den personen på en mittplats.

Visst är det synd om dom som har en sjukdom som gör att de går upp så mycket i vikt, men jag anser inte att jag ska behöva lida för det när jag flyger. Sen har vi alla som är lata och äter "fel mat" som gör att de blir övervitkiga, dom har jag inte mycket sympatier för om de beklagar sig, då har man ett val i alla fall.
 
Last edited:

Marcus01

Medlem
Tar man upp ett säte ska man betala för ett, tar man upp två säten ska man betala för två. Hur oklart kan det bli? Jag får betala ca 90% av fullt pris om jag reser med ett barn som fyllt två år som knappt tar upp någon plats men ändå tar en stol. Kanske på gränsen till off-topic men säkerhetsaspekten är ju nästa, ska en kraftigt överviktig få sitta vid over wing exit? Kommer personen ens ut genom det lilla hålet?
 

Dr. Miles

Expert
Jag håller med andra.

Säg ett exempel

Jag har köpt en pizza och en stor man vid granbordet har också beställt en pizza.
Men en pizza räckte inte för honom och han vill ha halva min pizza, ska jag bara acceptera det?

Som andra har redan skrivit, om en person tar mer än en sittplat, bör den personen ska betala mer för andra sittplats.
 

palmen

Moderator
Går kanske att lösa med att tar man upp 2 platser får man betala 50% för den andra stolen.
Är det då 2 personer som är för stora så får de dela på 3 stolar och flygbolaget får in 100% för alla 3 stolar.
Det blir säkert massa uppståndelse om någon skulle införa något sådant, för det är diskriminerande.

Vi som väger mindre än en "normal"-person blir ju också diskriminerade i och med att vi får betala lika mycket som de som väger mer än "normal"-personen även fast deras vikt gör att planet förbrukar mer bränsle.
Har dock aldrig hört någon "underviktig" klaga, är som med mycket annat i samhället. Det är bara åt ena hållet det inte är ok att "diskriminera" inte åt det andra.
OBS: Nu tycker inte jag personligen att jag ska betala mindre än någon som väger mer (som får plats i 1 säte). Man betalar för så många stolar man tar upp...
 
Last edited:

Patrik

Medlem
Det har länge varit så att flygbolag ska ta betalt för två stolar för överviktiga, att det inte alltid sker för att den stackare som står i check-in är konflikt rädd och inte tar ställning. Inte konstigare än att musiker med cello t.ex. får betala för en stol till cellon om denne inte vill checka in sitt instrument.

Det kanske är en affärside som ryamatta air skulle snappa upp, överviktiga kan checka in sig som bagage till extremt låga priser?
 
Överviktiga personer placerar man aldrig vid EMC ugång av just säkerhetsaspekten.

Sedan tycker jag också att om man tar upp mer än 1 säte ska få betala för det. Man rår sig inte för om man har en sjukdom som gör att man är överviktig. Men samtidigt ska inte den passagerare som sitter bredvid bli lidande. Skulle jag vara så pass överviktig att jag skulle ta upp 2 säten skulle jag för egen bekvämlighet överväga en högre klass med bredare stol, alternativt boka 2 economy platser.
 

Dr. Miles

Expert
Det kanske är en affärside som ryamatta air skulle snappa upp, överviktiga kan checka in sig som bagage till extremt låga priser?

När jag skickade en EUR pall med 130 cm höjd last till Vancouver i fjol, kostade frakten ca 7.000 SEK (per enkel, så klart).
Andra sidan det var dörr till dörr, men det är dyrare än vanlig ekonomiklass biljett. (om det var tur och retur)
 

Marcus01

Medlem
Överviktiga personer placerar man aldrig vid EMC ugång av just säkerhetsaspekten.

Sedan tycker jag också att om man tar upp mer än 1 säte ska få betala för det. Man rår sig inte för om man har en sjukdom som gör att man är överviktig. Men samtidigt ska inte den passagerare som sitter bredvid bli lidande. Skulle jag vara så pass överviktig att jag skulle ta upp 2 säten skulle jag för egen bekvämlighet överväga en högre klass med bredare stol, alternativt boka 2 economy platser.
Det beror helt på bolag, check-in agent, C/A 1 osv. Jag vet att bestämmelsen finns. Jag har flera exempel då den som suttit vid EMC varit överviktig eller så pass gammal så personen ifråga aldrig kunnat lyfta av/ öppna dörren utan att armarna gått av....
 
Toppen