Senaste nytt

Inställt flyg på grund av blixt - ersättning?

EZE

Ny medlem
Hej,

Tänkte kolla om någon av er experter kan ge råd i detta ärende. Ursäkta mitt långa första inlägg.

Jag ämnade söndag 10 november flyga hem till Stockholm från Buenos Aires via Amsterdam med KLM. Hem kom jag, men 18 timmar försenat.

Jag fick ett sms och mail från KLM redan tidigare under dagen (13:02) att min flight KL 708 skulle bli 1 timme försenad från 22:20 till 23:20. Väl på flygplatsen försenades flighten först 30 min till 23:50 för att sedan strax efter midnatt bli inställd sedan kaptenen på flygplanet kommit ut och mumlat något ohörbart åt oss. Det enda jag hörde var att de gjorde en genomgång av planet pga tekniskt problem. Ny förväntad avgångstid var istället 11 november kl 14:00.

Härifrån skötte sig KLM rätt bra, alla tog sig in i landet hyfsat smidigt och fick boende på Holiday Inn Ezeiza, tio minuter bort från flygplatsen. 10:00 lämnade vi i samlad trupp hotellet och åkte ut till flygplatsen, checkade in igen och flög schemaenligt 14:00 mot Amsterdam. Innan avfärd blev jag uppringd av KLM som meddelade mig att jag blivit ombokad till KL1109 från AMS-ARN, vilket också flög som det skulle och jag landade på Arlanda 12:30 nästan 18 timmar försenad.

Jag tyckte jag hade ett solklart case eftersom de hävdade tekniska problem på flygplanet som anledning till förseningen och skickade in ett krav på ersättning på 600 EUR. Fick dock (efter ett kort telefonsamtal där de meddelande samma sak och jag bad dem precisera i e-post) följande svar från KLM:

Dear EZE,

Thank you for your message to KLM which is dated 12th November 2013, and for taking the time to speak to me today. I am sorry to hear about the inconvenience you experienced on your recent journey on our services.

As discussed on the phone, I regret that no compensation can be offered according to EU Regulation 261/2004, as flight KL708 from Buenos Aires to Amsterdam on 10th November 2013 was delayed due to extraordinary circumstances. While we always do our best to avoid delays, I am sure that you can understand that lightning strikes are beyond the direct control of the airline and these are therefore considered to be extraordinary circumstances. When lightning strikes an airplane, inspections are necessary, which is why we had to postpone the departure of this flight until these had been carried out.

While I can assure you that we have got all the necessary documents to prove the reason for the delay, I regret to inform you that internal documents can only be requested by National Enforcement Bodies, and cannot be provided to the general public due to issues of confidentiality.

I would be pleased to arrange reimbursement of any expenses incurred during the delay, for accommodation, food and telecommunications. Please forward your receipts along with your bank details with IBAN and Bic codes using the link at the bottom of this email. Kindly also include your reference 6790819001 and my name in your reply.

In closing, we hope to see you soon again on our flights, when I trust that we will be able to serve you to your entire satisfaction.

Yours sincerely,

P. Linden (Ms)

Customer Care Europe


Jag har återkommit och begärt in bevis på extraordinära omständigheter och fick nyss följande svar:

Dear EZE,

Thank you for your message to KLM which is dated 15th November 2013. We regret to learn that you remain dissatisfied with our previous replies.

As stated in our last email, we regret that only a national enforcement body such as Allmänna Reklamationsnämnden in Sweden can request internal documents such as technical logs. The EU Regulation 261/2004 does not as such state that these type of documents must be provided to the passenger. The delay was the result of a lightning strike which KLM could not have avoided even if all reasonable measures had been taken, and we therefore had to postpone departure until the necessary technical inspections had been carried out. While we can understand the inconvenience caused by this delay, we are sure that you can appreciate that the safety and security of our passengers and crew remains our top priority at all times.

As previously stated, we would be pleased to reimburse any expenses incurred during the delay.

In closing, we hope to see you soon again on our flights, when I trust that we will be able to serve you to your entire satisfaction.

Yours sincerely,

P. Linden (Ms)

Customer Care Europe


Vad säger ni om detta fall? Har KLM rätt?

Tack!
 

agehall

Medlem
Japp, KLM har rätt.

Låt mig ställa motfrågan till dig: På vilket sätt skulle KLM kunnat förebygga detta problem? Oavsett hur mycket underhåll KLM utför, så kan de aldrig undvika blixtnedslag och när det händer så är det viktigt att säkerställa att inget gått sönder.
 

EZE

Ny medlem
Tack för svar.

Detta bygger ju givetvis på att KLM faktiskt drabbades av ett blixtnedslag i planet, vilket de inte visat något större intresse av att visa för mig.

Till din motfråga: Beroende på vad planet har för turnaround på EZE kan man väl kanske hävda att de borde hunnit med de tekniska genomgångarna av planet som krävs? De visste ju uppenbarligen om att något var galet redan 9 timmar innan ordinarie avgångstid eftersom de skickade ut sms om försening. Är blixtnedslag alltid och per definition extraordinär omständighet? Konstrueras inte planen för att klara av detta tex?
 

Alx

Medlem
Om du inte tror på det KLM säger så är nog det bästa sättet att syna en eventuell bluff genom att gå till ARN som kan "tvinga" KLM att bevisa att orsaken faktiskt var att planet hade träffats av blixten. Stämmer det som KLM säger (högst troligt) så säger ju sunt förnuft att flygplanet måste kontrolleras och att händelsen var omöjlig att förebygga genom t.ex. bättre underhåll etc.

Egen erfarenhet med just KLM: KLM ljög ihop en story som inte alls stämde med verkligheten när de hanterade ett Delta case jag hade för några månader sedan. Men den gången var lögnen ett faktum eftersom Delta redan hade meddelat annan orsak och KLM:s story helt enkelt bara var ett dåligt sätt att försöka slingra sig ur ersättning. När jag väl överbevisade lögnen kom ersättningen snabbt och utan mer diskussioner.

Så visst händer det att det ljugs om orsaker även om man vill tro att flygbolagen generellt är ärliga med orsaker till förseningar/inställda flyg.
 

agehall

Medlem
Till din motfråga: Beroende på vad planet har för turnaround på EZE kan man väl kanske hävda att de borde hunnit med de tekniska genomgångarna av planet som krävs? De visste ju uppenbarligen om att något var galet redan 9 timmar innan ordinarie avgångstid eftersom de skickade ut sms om försening. Är blixtnedslag alltid och per definition extraordinär omständighet? Konstrueras inte planen för att klara av detta tex?

Skulle du alltså hellre vilja att de skyndade sig tillbaka med ett flygplan som inte fått en teknisk genomgång efter en händelse? Skulle du känna samma sak ifall något hände och 300 personer dog på vägen tillbaka?

Säkerhet är inget man leker med. Har ett plan drabbats av ett blixtnedslag eller en birdstrike gör man alla genomgångar man anser nödvändiga för att säkerställa till 110% att planet är säkert att flyga med. Att de skickar ut SMS i god tid ska de bara ha cred för - de insåg tidigt att det skulle ta längre tid än beräknat att gå igenom planet och pga den ytterligare förseningen misstänker jag att de även i slutändan blev tvugna att reparera något.

Alla moderna flygplan är konstruerade för att tåla blixtnedslag, men det innebär inte att de är helt immuna mot dem. Om det sker sent under landning (då landningsstället är utfällt) så är det fullt tänkbart att det uppstår skador som måste undersökas/åtgärdas.

Angående om blixtnedslag är extraordinärt, så skulle jag nog hävda att det är det. Hur ofta blir du träffad av blixten? Finns det någon som hävdar (och kan påvisa!) att de vet var blixten kommer att slå ner? Jag tror inte det.
 

Pho

Medlem
De visste ju uppenbarligen om att något var galet redan 9 timmar innan ordinarie avgångstid eftersom de skickade ut sms om försening.

Det behöver ju inte heller vara så att den första förseningen hängde ihop med blixtnedslaget.
Även om jag skulle tro att de drabbats av blixtnedslag relativt tidigt under föregående resa och som Agehall säger visste de att det skulle ta extra tid, men sedan blev det kanske även en reparation.
 
Toppen