Senaste nytt

Gratis internet för alla klasser på SJ Snabbtåg och dubbeldäckaren

etnoy

Medlem
SJ.se - Tågresor - ett Bra Miljöval - Tillval

Full fart från start

Nu kan du jobba effektivt ombord även i 2 klass utan att det kostar extra. Eller bara surfa för nöjes skull. Under 2013 har vi uppgraderat alla SJ Snabbtåg och dubbeldäckare, totalt 100 tåg, till 4G. Uppkopplingen är nu snabbare trots att fler surfar samtidigt.

Surfpott för bättra internet för alla

För att förbättra surfupplevelsen för samtliga ombord inför vi en så kallad surfpott, en viss mängd extra snabb surf per resenär. Vårt mål är att surfpotten ska räcka hela resan för de allra flesta. Hastigheten du får om du surfat upp hela potten ska vara tillräcklig för att kunna surfa och skicka e-post utan problem. [...]

Undrar hur det ser ut för oss med SJ Prio Svart, kommer vi har mer surfpott än andra? Hoppas verkligen inte att nätet blir segt, har ofta rest med snabbtågen med 4G, och hastigheten har varit som en dröm.
 
Ja vi som är SJ PRIO Svart (gäller även Borlänge-Sala dealen) lär ha några åsikter om de inte blir någon skillnad mellan oss o "vanliga" resenärer.
 

etnoy

Medlem
Precis. Gratis blixtsnabbt internet ombord är (var) en av de största fördelarna med det svarta kortet. Jag reser ofta med snabbtågen och utnyttjar detta mycket.
 

jsn

Medlem
Provade Speedtest i onsdags någonstans mellan Linköping och Stockholm medan vi var på rull, ping 5ms, DL 13.81Mbps, UL 15.77Mbps. Ett snapshot, visst, men ändå helt ok siffror.
 

mry

Medlem
Det börjar bli ordning på Telias 4G nät där nere antar jag. Det är långa sträckor det inte finns täckning alls om man åker vidare norr ut mot Sundsvall och sen ska man nog inte prata om sträckan vidare upp till Umeå, där är nätet nästan oanvändbart helt och hållet ombord på tåget. De har ju byggt massor av tunnlar på Bottniabanan men de har inte ens byggt GSM nät i någon av tunnlarna.
 

postlund

Medlem
Inga tecken på att SJ Prio svart skall få mer surfpott än alla andra (200MB). Även för mig är tillgången till fri surf den största fördelen med Prio Svart. Har ställt frågan till kundservice om man kommer att ge den högsta nvån någon annan fördel men ännu inte fått svar.
 

vicce

Medlem
Bra för oss som inte alltid reser i 1:a klass eller har SJ Prio Svart. Men förstår att ni med Svart kort vill ha någon mer förmån, exempelvis fri surf utan begränsning hela resan.
 

Flood

Medlem
Åkte Gbg-Katrineholm t/r under helgen och nätet var bitvis rätt segt jämfört med hur jag har upplevt det under hösten då det har varit riktigt bra. Hade 0,5-1,5 Mb/s ner och 4-5 upp vid flera mätningar. Hoppas inte bra uppkoppling för betalande/prio ersätts med kass för alla...

Har en Gbg-Sthlm per vecka de kommande tre veckorna, så jag får se om det upprepar sig.
 
Toppen