Senaste nytt

Nedgradering från First till Business på Emirates

Status
Stängd för vidare inlägg.

lago

Medlem
Hej BC-vänner!
Jag har bokat en biljett med Emirates i F med avresa den 1 december, Stockholm-Dubai-Hongkong-Bangkok-Dubai och åter till Stockholm den 16 december. Fick för drygt en vecka sedan reda på att jag hade bokats om till C mellan Dubai och Stockholm, d v s en nedgradering. Har varit i kontakt två gånger med deras kundtjänst och skälet till nedgraderingen är att de ej har tre klasser det datumet, vilket även gäller den 17 december. Mina alternativ var då:
- boka om till den 18/12. De gick inte med på att ta hotellkostnader.
- boka om till den 15/12. Har ett ej avbokningsbart rum på Conrad i Dubai och de var ej villiga att ta kostnaden för den natten.
- flyga till något annat ställe, t ex Frankfurt eller London i F, för att sedan sätta mig på ett plan i C f v b till Arlanda. Det kunde de inte göra eftersom de inte har något samarbetsavtal med någon europeisk partner.
- flyga den 16/12 i C men omedelbart kompensera mig i kontanter, voucher eller Skywards miles. Nej, det kunde de inte göra.
Uppenbarligen har kundtjänsten noll eller intet mandat eftersom det enda de bad mig göra var att skicka ett klagomål centralt.
Jag ser fram emot att flyga med Emirates och det började mycket bra genom en statusmatch från EBG till Skywards gold. Dock undrar jag om inte Emirates håller på att plocka bort F från Stockholm p g a dålig beläggning?
Tacksam för förslag om hur jag ska agera i nästa steg!
Lars
 

jumbooze

Medlem
Har du provat Huaca? Dvs. ringa tillbaka igen?

Det var ju faktiskt riktigt dålig service för an F biljett är min ursprungliga reaktion.
 

Dr. Miles

Expert
Det är fruktansvärt dålig service för en betalt First class resenär.
Det känns som mjukvaran hänger inte med på hårdvaran hos det flygbolaget.
 
Bör inte 264/2004 tillämpas här då dom flyger till en Europeisk destination? Jag letar runt och kollar vad andra har fått i händelse av downgrade på Emirates. Återkommer!
 
Last edited:

jumbooze

Medlem
Bör inte 264/2004 tillämpas här då dom flyger till en Europeisk destination? Jag letar runt och kollar vad andra har fått i händelse av downgrade på Emirates. Återkommer!

Det verkar ju vara DXB-ARN som avses vad jag kan se så jag tror inte du får EU regler här då det är icke EU carrier från icke EU location.
 
Emirates verkar ha en voucher som ställs ut vid sådana tillfällen. En som gäller Tur o retur från din ursprungliga destination. Alltså skulle du få en voucher ARN-DXB T/R i första klass om informationen är rätt.
 

lago

Medlem
Tack för snabb återkoppling från er. Vad gäller Jumbooze kommentar att ringa igen så har jag pratat med kundtjänsten i förra veckan och så sent som igår så jag tror att jag väntar ett tag med att kontakta dem igen. På direkt fråga om var de satt sa de Storbritannien, men den kommentaren kändes inte helt övertygande??
Simon, var har du hittat informationen om vouchern t o r ARN-DXB?
 

agehall

Medlem
Håller med om att det verkar vara lite usel service mot F-passagerare. Där har de lite att jobba på.

Men för att lösa ditt problem enkelt: Hotell är ju inte speciellt dyrt i DXB. Ta en natt på Four Points by Sheraton Sheik Zaid Rd och flyg F hem den 18e.
 
Tack för snabb återkoppling från er. Vad gäller Jumbooze kommentar att ringa igen så har jag pratat med kundtjänsten i förra veckan och så sent som igår så jag tror att jag väntar ett tag med att kontakta dem igen. På direkt fråga om var de satt sa de Storbritannien, men den kommentaren kändes inte helt övertygande??
Simon, var har du hittat informationen om vouchern t o r ARN-DXB?

Fel av mig, de verkar få en resa på samma route som dom blev nergraderade. Det vill säga en enkel DXB-ARN. Dock fanns de ett tillfälle i disskutionen som en person hade flygit LHR-DXB-BOM och blev nergraderad på DXB-BOM leget. Han fick då erbjudandet om en enkelresa där mellan men påtala att ja men då måste jag ju ändå köpa en biljett LHR-DXB för att kunna använda vouchern. Han hade fått mail tillbaka om att han fick en enkel LHR-DXB-BOM.

Flesta tillfällena är de på flygplatsen sånt här löser sig och inte innan på mail/telefon.

Länk: Downgrade compensation - FlyerTalk Forums

Nej, Regulation 261/2004 gäller inte till Europeisk destination om det är icke EU flygbolag.

Däremot gäller det vid avresa från Europeisk destination!
 
Last edited:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen