Senaste nytt

Två bonusplatser i business class till Tokyo

johannesa

Medlem
Jag tänkte utnyttja min AmEx-voucher och ta med min fru till Tokyo. Hon har aldrig varit där så jag hade tänkt att lämna barnen till mina föräldrar i ett par dagar och åka på en lyxig vuxenresa. Självfallet vill vi åka business. Men det verkar vara väldigt svårt att hitta 2 platser t/r Tokyo. Jag har letat runt ganska mycket på olika tider på året. Till Shanghai verkar det av någon anledning vara lättare. Förvisso också en spännande stad men Tokyo lockar mer just nu.

Är det någon som har nåt bra tips på hur man ska gå tillväga? Kan de tänkas släppa fler bonusplatser längre fram? Vi är rätt fria att åka när som helst på året även om sommarmånaderna kanske inte är de trevligaste i Tokyo pga värmen och luftfuktigheten.

/johannes
 

Kristofer

Medlem
Två platser i Business är dessvärre svårt att hitta. Bonusplatserna justeras hela tiden, så man får sitta och hålla utkik.

Shanghai är en ny linje, och bonusplatser släpptes rätt nyligen (jag var snabb att boka :) ), tror det är därför som det är lättare att hitta platser där.
 

johannesa

Medlem
Kanske ska man boka på till Shanghai så man inte blir helt utan. Shanghai är ju verkligen ingen tråkig stad :) Sen kan man väl hålla utkik efter 2 platser till Tokyo och boka om om/när det dyker upp.
 

Homer

Medlem
Jag har hållt koll på Bangkok och Tokyo (avresa nästa år) en längre tid och kan med säkerhet säga att Bangkok är mycket svårt medan Tokyo helt omöjligt för det släpps aldrig 2 platser i business dit.
 

Roger J

Medlem
Med Star Alliance går det nog hitta plats till Tokyo för två utan alltför stora problem. Men då går det ju inte använda Amex Burnoff förståss...
 

Alf

Medlem
Amex vouchern är faktisk inte särskilt användbar när man väl behöver den. Svårt att hitta platser och ganska oflexibel. Åker man till USA måste man åka hem från samma flygplats som man åker in till, det gäller förresten alla destinationer. Att få någon plats på SAS långlinjerna är som att spela lotto. Det är som med försäkringar, det är som regel ingenting att ha när det verkligen behövs för då är det alltid något litet krav som inte uppfylls. Dessutom borde den gälla på alla Star Alians flyg.
 

fopes

Medlem
Till Tokyo verkar det som sagt aldrig finnas två platser i C i sökverktyget på SAS hemsida. En plats brukar finnas men jag har aldrig någonsin lyckats få upp två platser.

Däremot var det så för mig förra året när jag ringde kundtjänsten i Tallinn att de kunde erbjuda två biljetter trots att det inte fanns i sökmotorn. Jag råkade inleda samtalet med att säga att: "eftersom det inte finns biljetter till Tokyo så vill jag boka två biljetter till New York", då sa damen jag pratade med att hon visst kunde hitta två biljetter i C till Tokyo i september 2011. Jag blev lite överraskad men eftersom vi ställt in oss på New York så blev det det ändå.

Tips: ring alltså AMEX/SAS-kundtjänsten och kolla.
 

Dr. Miles

Expert
Zone 7(Nordamerika) <-> Zone 8(Asien): 160.000 poäng i Business class.

EuroBonus Award chart

Shanghai-Köpenhamn-Stockholm(stopover)-New York-Stockholm(stopover)-Köpenhamn-Shanghai
Mycket bra värde när man använder AMEX 2 for 1 voucher.

Synd att man inte kan ändra biljetten efter man har påbörjat sin bonusresa.

Jag har hittat följande datum med 2 award platser både i ekonomi och i Business.

4/2(MO) , 4/4(WE) SK998 CY2
Shanghai(Pudong) Copenhagen
13:25 18:40 343
4/2(MO) , 4/4(WE) SK1430 CY2
Copenhagen Stockholm(ARN)
20:15 21:25 73H


6/12(TU) SK903 CY2
Stockholm(ARN) New York(EWR)
10:25 12:55 333


7/2(MO) SK904 CY2
New York(EWR) Stockholm(ARN)
17:20 07:15+1 333



10/4(TH) SK407 CY2
Stockholm(ARN) Copenhagen
15:25 16:35 M82
10/4(TH) SK997 CY2
Copenhagen Shanghai(Pudong)
18:25 10:40+1 343
 
Toppen