Dr. Miles
Expert
Jag kom till Dalian Zhoushuizi flygplats ca en och en halvtimme före planerad avgångstid.
Det var en lång kö på China Southern Economy class check in så gick jag till deras VIP check in istället.
Där fanns det inge kö alls och det var inga problem att checka in där trots att jag reste i Economy och inte hade någon status inom Skyteam.
Enligt check in personalen är flighten till Guangzhou nästan fullt och jag fick en gångplats längst bak i kabinen.
Det verkar att finnas en China Southern lounge på landside. Ovanför VIP check in område. Jag undrar om det finns egen säkerhetskontroll där.
Bagaget taggades till Guangzhou och jag gick vidare till säkerhetskontrollen.
Min kö tog lite längre plats pga metalldetektor inte fungerade så att säkerhetsvakten måste kolla varje passagerare manuellt.
Efter säkerhetskontrollen kom jag till airside och traskade mot min gate.
Jag passerade ett rökrum där det var smockfullt därinne så att några stod utanför rökrum med öppen dörr. Welcome to China.
Boarding hade inte börjat när jag kom till gaten så fick jag sitta snällt vid gaten utan tillgång till loungen.
Dagens flight var med Airbus A321.
Business class avdelning:
Sätekonfiguration är 2-2 och det liknar som Air Chinas Business class stolar på narrowbody flygplan.
Seatpitchen är ca 38 tum kan jag tänka mig. Det finns fotstöd under sätet framför sig.
Economy class avdelning:
Sätekonfiguration är 3-3 och kabinen är delad i två delar med toallet och gallery i mitten.
Economy class i främre kabin
Economy class i bakre kabin
Jag satte mig i min plats 58C. Det finns lite fördelar att sitta i längst bak. Inget barn som sparkar ens stol eller någon tar din stolrygg när denna personen reser upp. Det gäller att tänka positivt.
Det visade sig att en ung tjej som satte bredvid mig var en flygvärdinna på China Southern. Hon gick till galleyn och pratade med sina kollegor.
Pushbacken började några minuter efter planerad avgångstid och säkerhetsvideon visades på skärmarna på taket.
China Southerns kabinpersonal var mycket noga med att kolla att passagerarna hade satt säkerhetsbälte på sig och hade stängt mobilen.
Det var ganska skakigt uppstigning och det tog säkert en halvtimme innan de började servera.
En annan fördel med att sitta i längst bak är att de ibland serverar bakifrån.
Jag tog en kopp mullbärsdryck och en kopp jasminté.
Jag slummrade till liten stund efter jag drack upp mina drycker och då hade serveringsvagnen passerat min rad.
De satt på en sån här lapp på sätet framför mig.
Jag ropade på dem när de passerade min plats på tillbaka vägen och jag fick en måltidslåda med en varmrätt.
Innehållet var minitomater, kinesiskt inlagda grönsaker, en bulle och jordnötter.
Varmrätten var stekt kyckling med vitkår och ris. Tyvärr varmrätten var inte varm längre. Det kanske berodde på att jag missade första servering.
En amerikansk film R.I.P.D. visades på skärmarna på taket. Det var en fånig film tyvärr. Tur att jag inte behövde att titta den på en biograf.
Säte:
Sätet var med tygklädsel och hade inte egna skärmar. Det fanns två inflight magazines. En från China Southern och en från CAAC.
En stor del av flygtiden släcktes inte säkerhetsbälteslampa pga ostabilt väderförhållande.
Nedflygning började ca en halvtimme innan och det var molnigt så att jag kunde inte se något från fönstret.
Vädret i Guangzhou var dock fint och det var varmt. Kanske 27-28 grader.
Guangzhou Baiyun flygplats var ganska modern och öppnades i 2004 och ersatte gamla Baiyun flygplatsen.
Det fanns en China Southerns Transfer passenger lounge på vägen till baggage claim.
De som uppfyller en av följande krav kan använda China Southerns Transfer passenger lounge.
Min väska kom till bagagebandet ganska snabbt. Vid utgången fanns det en kontroll av bagagetagg och en bagagelapp som man får vid check in. Jag har sett liknande i Japan inrikesflyg.
Sammanfattning:
Det är en normal flygning inom Kina över 2 timmar. Det är bättre än vad snitt europeiskt flygbolag serverar i Economy class inom Europa.
Det som är irriterande när man flyger kinesiska flygbolag (oavsett flygbolag) är att användning av mobil inte är tillåtet, inte ens i Flight mode. Det är pga kinesisk luftfartslagen.
Det var en lång kö på China Southern Economy class check in så gick jag till deras VIP check in istället.
Där fanns det inge kö alls och det var inga problem att checka in där trots att jag reste i Economy och inte hade någon status inom Skyteam.
Enligt check in personalen är flighten till Guangzhou nästan fullt och jag fick en gångplats längst bak i kabinen.
Det verkar att finnas en China Southern lounge på landside. Ovanför VIP check in område. Jag undrar om det finns egen säkerhetskontroll där.
Bagaget taggades till Guangzhou och jag gick vidare till säkerhetskontrollen.
Min kö tog lite längre plats pga metalldetektor inte fungerade så att säkerhetsvakten måste kolla varje passagerare manuellt.
Efter säkerhetskontrollen kom jag till airside och traskade mot min gate.
Jag passerade ett rökrum där det var smockfullt därinne så att några stod utanför rökrum med öppen dörr. Welcome to China.
Boarding hade inte börjat när jag kom till gaten så fick jag sitta snällt vid gaten utan tillgång till loungen.
Dagens flight var med Airbus A321.
Business class avdelning:
Sätekonfiguration är 2-2 och det liknar som Air Chinas Business class stolar på narrowbody flygplan.
Seatpitchen är ca 38 tum kan jag tänka mig. Det finns fotstöd under sätet framför sig.
Economy class avdelning:
Sätekonfiguration är 3-3 och kabinen är delad i två delar med toallet och gallery i mitten.
Economy class i främre kabin
Economy class i bakre kabin
Jag satte mig i min plats 58C. Det finns lite fördelar att sitta i längst bak. Inget barn som sparkar ens stol eller någon tar din stolrygg när denna personen reser upp. Det gäller att tänka positivt.
Det visade sig att en ung tjej som satte bredvid mig var en flygvärdinna på China Southern. Hon gick till galleyn och pratade med sina kollegor.
Pushbacken började några minuter efter planerad avgångstid och säkerhetsvideon visades på skärmarna på taket.
China Southerns kabinpersonal var mycket noga med att kolla att passagerarna hade satt säkerhetsbälte på sig och hade stängt mobilen.
Det var ganska skakigt uppstigning och det tog säkert en halvtimme innan de började servera.
En annan fördel med att sitta i längst bak är att de ibland serverar bakifrån.
Jag tog en kopp mullbärsdryck och en kopp jasminté.
Jag slummrade till liten stund efter jag drack upp mina drycker och då hade serveringsvagnen passerat min rad.
De satt på en sån här lapp på sätet framför mig.
Jag ropade på dem när de passerade min plats på tillbaka vägen och jag fick en måltidslåda med en varmrätt.
Innehållet var minitomater, kinesiskt inlagda grönsaker, en bulle och jordnötter.
Varmrätten var stekt kyckling med vitkår och ris. Tyvärr varmrätten var inte varm längre. Det kanske berodde på att jag missade första servering.
En amerikansk film R.I.P.D. visades på skärmarna på taket. Det var en fånig film tyvärr. Tur att jag inte behövde att titta den på en biograf.
Säte:
Sätet var med tygklädsel och hade inte egna skärmar. Det fanns två inflight magazines. En från China Southern och en från CAAC.
En stor del av flygtiden släcktes inte säkerhetsbälteslampa pga ostabilt väderförhållande.
Nedflygning började ca en halvtimme innan och det var molnigt så att jag kunde inte se något från fönstret.
Vädret i Guangzhou var dock fint och det var varmt. Kanske 27-28 grader.
Guangzhou Baiyun flygplats var ganska modern och öppnades i 2004 och ersatte gamla Baiyun flygplatsen.
Det fanns en China Southerns Transfer passenger lounge på vägen till baggage claim.
De som uppfyller en av följande krav kan använda China Southerns Transfer passenger lounge.
- Byte mot Chine Southernsinrikesflyg med 6 timmar eller mer väntetid
- Byte mot Chine Southerns utrikesflyg med 4 timmar eller mer väntetid
- Resenär med First eller Business class på China Southern
- China Southerns Pearl Club Silver eller Gold medlem
Min väska kom till bagagebandet ganska snabbt. Vid utgången fanns det en kontroll av bagagetagg och en bagagelapp som man får vid check in. Jag har sett liknande i Japan inrikesflyg.
Sammanfattning:
Det är en normal flygning inom Kina över 2 timmar. Det är bättre än vad snitt europeiskt flygbolag serverar i Economy class inom Europa.
Det som är irriterande när man flyger kinesiska flygbolag (oavsett flygbolag) är att användning av mobil inte är tillåtet, inte ens i Flight mode. Det är pga kinesisk luftfartslagen.
Last edited: